ההודאה שהרחיקה לכת: צעירה בדואית בת 18 הגיעה לתחנת משטרה מחשש שמשפחתה תפגע בה. בזמן ההמתנה להגשת התלונה, סיפרה הצעירה כי היא רוצה לפגוע ביהודי כדי שתשהה בבית סוהר ותוכל להיות מוגנת. ואולם, לנוכח הודאתה הגישה נגדה הפרקליטות כתב אישום בגין איום בביצוע מעשה טרור. הצעירה מצאה עצמה במעצר באגף הביטחוני, עורכת דינה טוענת להגנתה: "זה תיק של מצוקה, לא של טרור".
הצעירה, תלמידת תיכון מהיישוב לקיה בנגב, פנתה בפברואר האחרון לתחנת משטרת עיירות וביקשה להגיש תלונה נגד בני משפחתה. היא סיפרה כי מצאה עצמה מאוימת במהלך סכסוך בין בני המשפחה, לאחר שאורח חייה לא תאם את המסורת ביישוב. בגיל 13 היא כבר עזבה למקלט, אך חזרה לאחר מכן לחיק המשפחה בניסיון להשתלב בה מחדש.
1 צפייה בגלריה
נשים עם חיג'אב
נשים עם חיג'אב
אילוסטרציה
(צילום: gettyimages)
בעת ההמתנה לחוקר בתחנת המשטרה, הוצב לצידה של הצעירה שוטר בדואי. "אני עכשיו הולכת לתחנה מרכזית ופוגעת במישהו דתי וזהו, אני נשארת בפנים. וואלה, אין לי מקום ללכת", סיפרה הצעירה לשוטר שלצידה. הוא מיד דיווח על מה ששמע, והחוקר שהמתין לגבות ממנה עדות על חשד לאיומים החליט לעצור אותה. "מה עובר לך בראש?", שאל אותה החוקר. "הרבה דברים", היא השיבה. "מישהו בראש שלי אומר לי 'לכי תפגעי במישהו, תהיי כל הזמן בבית סוהר'".
הצעירה קיבלה את מבוקשה, אבל לא כפי שציפתה. פרקליטות מחוז דרום הגישה נגדה כתב אישום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בגין איום בביצוע מעשה טרור ולכך צורפה בקשה למעצר עד תום ההליכים. לטענת הפרקליטות, הצעירה אמרה את המיוחס לה מתוך מניע מדיני, דתי, לאומני או אידאולוגי, ובמטרה לעורר פחד או בהלה בציבור או במטרה לאלץ ממשלה או רשות שלטונית אחרת לעשות מעשה או להימנע מעשיית מעשה.
בבקשה להאריך את מעצרה של הצעירה, שלטענתה רק רצתה להיות מוגנת מפני בני משפחתה, צוין כי היא מודה באיום ומאשרת כי רוצה לפגוע במישהו. "קיים חשש ממשי שתסכן את ביטחונו של אדם או ביטחון הציבור", ציינה הפרקליטות. "אין צורך להכביר במילים באשר למסוכנות הגלומה באיום שאותו השמיעה הנאשמת לאוזני השוטר, והדברים מקבלים משנה תוקף בעת האחרונה שבה אנו נמצאים, על גל פיגועים, אשר מתאפיין ב'מפגעים בודדים', לרוב צעירים מאוד ונעדרי עבר פלילי, שוטף את המדינה".

"מקרה קלאסי של מצוקה"

עורכת דינה של הצעירה, נור אלעטאונה מהסנגוריה הציבורית, ביקשה לשלוח אותה למקלט ולהוציא אותה מהאגף הביטחוני שבו היא שוהה לצד נאשמות אחרות בעבירות ביטחוניות קשות. "מדובר בקורבן", הבהירה הסנגורית בדיון להארכת מעצרה של הצעירה עד תום ההליכים. "גם בתחנת המשטרה היא הייתה קורבן. בחורה צעירה בורחת מהבית שלה כשהיא בסכנת חיים. היא ניהלה שיחה עם השוטר בתחנה, שהיה בדואי, ואמרה מקסימום מרוב ייאוש היא תדקור מישהו יהודי כדי להיכנס לכלא.
"היא רוצה להיכנס לכלא ולא רוצה לחזור לבית, מתוך מצוקה של סיכון חיים. היא הייתה מאוימת ברצח על-ידי המשפחה שלה. כולם יודעים שבחברה הבדואית צעירה כזאת יכולה לאבד את חייה. זו לא סתם אמירה שאין לה שורשים. אני בהלם מהמדינה שהגישה נגדה כתב אישום בגין העבירה שהוגשה. אני סבורה שצריך להכניס אותה למקלט, להליך טיפולי בהרחקה מהמשפחה שלה. זה תיק של מצוקה לא של טרור. מי שרוצה לפגוע ביהודי לא יגיד את זה בפני שוטר. אני אישה בדואית ואני יודעת מתי אישה נמצאת במצוקה. זה מקרה קלאסי של מצוקה".
בפרקליטות הבהירו כי "מצבה הנפשי הבעייתי, שהיא שומעת קולות שאומרים לה לפגוע במישהו אחר, מהווה אינדיקציה למסוכנות הנשקפת ממנה". יש לציין כי לצעירה אין כל עבר פסיכיאטרי והיא נמצאה כשירה לעמוד לדין.
השופט יניב בן הרוש הורה לשירות מבחן להכין תסקיר בעניינה באופן בהול, כדי לבחון האם ניתן יהיה לשחררה לחלופת מעצר לנוכח העובדה כי ייתכן שאמרה את הדברים ממצוקה. יחד עם זאת, השופט הבהיר כי "מעשה טרור יכול שייעשה מתוך מניע גזעני לשמו ואף יכול שייעשה מתוך מצוקה אישית.
"גם אם נראה על פני הדברים כי איומה הוא על-רקע מצוקה אישית וייתכן אף התעללות שעברה, עדיין תוכנו הוא בעל הקשר של טרור. יהיה המניע אשר יהיה האיום הוא להרוג יהודי. אין להקל ראש באיום שכזה והדברים נכונים ביתר שאת בעת הביטחונית הזו". על-רקע דבריו של השופט בן הרוש, יצוין כי "מפגע בודד" לרוב לא מיידע במפורש את כוחות הביטחון על רצונו לבצע פיגוע, ולכן כל כך קשה למנוע ממנו לבצע את מעשיו. דיון נוסף בעניינה של הצעירה צפוי להתקיים ביום שלישי השבוע.
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "לאחר בחינה מעמיקה של תיק החקירה, הגישה הפרקליטות כתב אישום בגין העבירה העולה ממכלול הראיות שנאספו. במסגרת הדיונים בבקשת המעצר עד תום ההליכים קבע בית המשפט שמהראיות לכאורה שהוצגו עולה כי יסודות העבירה שיוחסו לנאשמת מתקיימים".