שלושה מחברי החולייה ממזרח ירושלים, שחבריה חשודים שביצעו משימות לבקשת איראן, נעצרו בחודש שעבר ברחוב בעיר במרכז הארץ - בעקבות מידע חם שהועבר לצוות טקילה של לוחמי שב"כ וימ"מ לפיו הם נמצאים בדרכם לביצוע פיגוע התנקשות. במסגרת הפרשה נעצרו שבעה תושבי בית צפאפא, שעל פי החשד תכננו בין השאר לחסל מדען בכיר וראש עיר במרכז.
2 צפייה בגלריה
שלושה תושבי בית צפאפא בירושלים נעצרו על ידי לוחמי שב"כ בחשד לריגול עבור איראן
שלושה תושבי בית צפאפא בירושלים נעצרו על ידי לוחמי שב"כ בחשד לריגול עבור איראן
רגע המעצר של שלושה מחברי החולייה. "ההבנה - הם היו בשלבים מתקדמים"
החקירה העלתה כי חברי החולייה, שבעה במספר בגילי 19 עד 23, קיבלו תשלומים שונים עבור משימות שונות: 500 שקלים עבור צילום מקומות שונים, בהם מכון ויצמן; 1,500 שקלים עבור צילום של יעד מסוים; 2,000 שקלים עבור שריפת רכב; 100 דולר עבור ריסוס כתובות גרפיטי נגד המדינה, ו"להחזיר את החטופים עכשיו"; ובין 13,000 ל-15,000 שקלים הוקצו לרכישת נשק מסוג אקדח וכנראה גם קרלו, אך הם לא הספיקו לבצע את העסקה.
הצוות שהוקפץ למעצר החשודים, כאמור, קיבל מידע לפיו יש לעצור את השלושה במיידי - מחשש שהם בדרכם לביצוע פיגוע התנקשות. גורם בכיר במג"ב סיפר ל-ynet כי לאחר מעקב מודיעיני ממושך של השב"כ אחר החולייה, הוקפץ הצוות. "המעצר בוצע באופן זה לאור ההבנה שהחולייה נמצאת בשלבים מתקדמים לקראת מימוש פיגוע ההתנקשות והיה חשש שהם עלולים להוציא את הפיגוע", סיפר הגורם.
מחיר המשימות מאיראן
2 צפייה בגלריה
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
רכב שהציתו, וציוד שנמצא בידי החשודים
(צילום: דוברות המשטרה)
מדובר בפעם החמישית בתקופה האחרונה שבה חושפים שב"כ והמשטרה ישראלים שפועלים בשירות איראן. בישראל מזהים שהאיראנים נמצאים במוטיבציה גבוהה מתמיד. הם מצליחים להפיל ישראלים בעשרות ולהגיע לסוכנים - מה שנחשב כהישג עבורם, אבל לא מצליחים להביא תמונת ניצחון. המלחמה בהחלט מגבירה את הרצון של האיראנים לתמונות ניצחון: הם התחילו מבכירים מאובטחים ועכשיו עברו למדענים ואנשי אקדמיה.
ולמרות זאת, גורמים המעורים בנושא אמרו שצריך להיזהר מהכתרת הניסיונות האיראניים ככישלון גדול. "אנחנו יודעים רק מה שאנחנו יודעים. זה כמו שוער בפנדלים - אתה הודף, הודף - ומשהו בסוף ייכנס", אמרו.
החשיפות הן טפח מהתהליך כולו - שמתחיל בחקירות ממושכות, ניטור ארוך שמביא למעצר - ולבסוף גם לכתבי אישום, או להודעה על כוונה להגיש כתב אישום. בשב"כ פועל אגף לסיכול ריגול, שפעילותו התעצמה מאוד בשנתיים האחרונות. המכנה המשותף שזוהה בין כל המקרים הוא בצע כסף ורצון להתעשר בקלות. כמעט כל הישראלים שהופעלו ידעו שהם עושים זאת בשירות איראן. אחרים חשדו ובסוף ידעו.