"אלינה נרצחה כיהודיה", כך הבהירה בקול חנוק אולגה, אמא של אלינה פלחטי ז"ל בת ה-21, שנטבחה במסיבת הטבע ברעים ב-7 באוקטובר. את הדברים אמרה במהלך דיון מיוחד של ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, בנושא של זירוז הליכי גיור בעקבות המצב המיוחד של המלחמה. אלינה נרצחה לפני שהספיקה להשלים את תהליך הגיור, ולכן נקברה מחוץ לגדר בבית העלמין בבית שאן.
2 צפייה בגלריה
אלינה פלחטי ז"ל
אלינה פלחטי ז"ל
אלינה פלחטי. "נרצחה כיהודיה"
(צילום: באדיבות המשפחה)
"הכי כואב לי שבזמן הכי קשה ההתנהגות כלפינו לא הייתה טובה", הוסיפה אולגה, "אף אחד לא הסתכל לבדוק מי נוצרי ומי יהודי. הילדים שלנו נרצחו ביחד. אני פה כדי שלא נחזור על אותם טעויות. אלינה נשרפה. לא נתנו לי לזהות אותה, לא יכולתי לתת לה חיבוק אחרון. במודעת האבל לא כתבו שאנחנו יושבים שבעה, אמרו שאנחנו 'מקבלים אורחים'". יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר, ענה לה: "אני מתבייש בשם מדינת ישראל ואני מתנצל שכך נהגו בה. זה בדיוק הפוך ממה שלהיות יהודי נתפס בעיניי. המטרה בדיון הזה היא להגיע למתווה שלא יאפשר יותר מקרים שבהם אנחנו הורגים את ההרוגים פעם שנייה".
עוד בנושא:
ח"כ אלעזר שטרן אמר: "אני מתנצל בשם היהדות כולה. זאת לא היהדות שאנחנו חלק ממנה. לא של ילדינו ולא של נכדינו. זאת לא היהדות שלי. זאת יהדות אכזרית וקשה שמרחיקה אותנו מהרצון להיות יהודים גאים. נתקלנו במי שביקשו להיות יהודים וקברו אותם בתוך הגדר. מצאנו פתרונות גם למי שלא גילו דעתם". פורר אמר בתגובה: "אולי צריך להרוס את הגדר".
ח"כ יוליה מלינובסקי הוסיפה: "מה שקרה ב-7 באוקטובר זאת לא רק קריסת הקונספציה הביטחונית אלה גם ההלכתית. אם לא נפנים זאת, אחרי שהכול ייגמר אנחנו נתפרק מבפנים. אם אתם רוצים להיות חלק מהעם והמדינה אסור להישאר בקונספציות הישנות".
2 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה ישראל ביתנו
 ישיבת סיעה ישראל ביתנו
"צריך להרוס את הגדר". ח"כ עודד פורר
(צילום: שלו שלום)
הרב אליעזר שמחה וייס, חבר ועדת כבוד המת ברבנות, אמר: "באתי כדי לנסות ולהגיע להבנות. הרבנות הראשית קובעת את ההלכה למדינת ישראל. אם המקרים באים אליהם, מוצאים את הדרך לפתור בעיות. אולי זה לא הגיע לפתחו של הראשון לציון ואציע לרבנות שימנו נציג שימצא פתרונות כדי שלא יהיה צער גדול כזה. אני יודע שלא הבדילו בין יהודים ללא יהודים במתקפה האכזרית. אנחנו יכולים לעשות הכול דרך ההלכה. אז הייתה פאשלה במקום אחד. גורמים לאנשים להרגיש כאילו לא מתייחסים אליהם נכון. כל הזמן אומרים חילול השם ופשע". פורר השיב לו: "פגיעה כזאת אפילו במשפחה אחת היא קשה. אני מבקש שזה הנחייה שתרד מהרב הראשי לכל רב ורב. תציפו סוגיות. ההלכה היהודית יודעת לפתור בעיות".
המקרה של אלינה אינו מקרה בודד. ח"כ פורר המשיך והציג גם את הסיפור של משפחת קפשיטר, האבא ג'ניה (יבגני), האמא דינה, והילדים אלין בת ה-8 ואיתן בן ה-5. "המשפחה יצאה לקמפינג באשקלון וכשהתחילו היריות, נטבחו בדרך הביתה לבאר שבע על ידי המחבלים. האב נקבר מחוץ לגדר בית העלמין בדימונה. הסבא והסבתא החליטו ששאר בני המשפחה ייקברו לידו, למרות שהיו זכאים לקבורה בתוך בית העלמין. צריך להיות שינוי במדיניות", אמר פורר.
ח"כ יוליה מלינובסקי אמרה לנציגי צה"ל כי יש כעת 7,000 מגויסים שהם לא יהודים על פי ההלכה. "עצם זה שאדם התגייס לצה"ל זאת בעיניי יהדות, והוא מוכן למות למען הארץ. אל תחכו שיבקשו מכם להתגייר. תציעו ותפנו לחיילים. כפי שאפשר לעשות חופות בשטחי כינוס - הכול זאת שאלה של רצון. לגבי הרבנות הראשית, אם בנושא גיור וקבורה לא תשנו את הגבולות העם יפוצץ לכם את הגבולות. אנחנו היום מבקשים זאת מכם ובהמשך נדרוש".
מרדכי אסקין, מנהל תחום דת ומדינה בלובי המיליון אמר: "אטימות הלב הזו לא נולדה בחלל ריק. זה מתחיל בהטלת ספק ביהדותם של העולים ממדינות ברה"מ לשעבר, וביחס החשדני כלפי המתגיירים שמציב בפניהם חסמים ודרישות מופרכות על מנת ש'יוכיחו' את טוהר כוונתם. אסור לנו למקד את הדיון בפתרונות לשעת חירום, הקלות בירוקרטיות והתחשבות במקרים חריגים. הקונספציה היא זו שצריכה להשתנות. כולנו עדים לעול הכרוך בהשתייכות לעם היהודי, אין מקום יותר להטיל ספק בשייכות ובמניעים של מי שבוחר לעלות לארץ, לקשור את גורלו עם העם היהודי ולהצהיר בגופו ממש - 'עמך עמי, אלוהיך אלוהיי'".
ח"כ פורר אמר: "אנחנו עושים את הביזוי הכי גדול למי שנפל בהגנה על ישראל ולא עומד בתנאים כאלה ואחרים. מי שקידש את אדמת ארץ ישראל בדמו, עלה לכאן ועזב את מקומו בגולה, אני רוצה להיקבר לידו גם אם זה אומר להיקבר מחוץ לגדר. אין ביזוי גדול יותר של המת. חז"ל אמרו ששקולה ישיבת ארץ ישראל כנגד כל התורה כולה. הרבה חיילים שנמצאים בהליך הגיור שואלים עצמם מה אם יקרה לי משהו, וה'אם' הזה קורה. יש גידול של 20% בבקשות לגיור ואנו רואים פער בין ההלכה הצבאית לאזרחית. ראיתי מקומות ורבנים שמבינים את הדבר הזה וידעו למצוא פתרונות למי שנרצח בפיגועי איבה".