ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי אמר אתמול (יום ו'), ביום השואה הבינלאומי, כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בונה "מחנות חדשים" במלחמה באוקראינה. הוא אמר את הדברים בסופו של שבוע שבו הגישה ורשה בקשה רשמית לגרמניה בנוגע להעברתם של טנקי המערכה "לאופרד 2" לקייב.
"ביום השנה לשחרור מחנה ההשמדה הנאצי-גרמני אושוויץ-בירקנאו עלינו לזכור שפוטין בונה במזרח מחנות חדשים", כתב מורבייצקי בפייסבוק. הוא הוסיף כי "סולידריות ותמיכה מתמשכת באוקראינה הן דרכים יעילות להבטיח שההיסטוריה לא תסגור מעגל".
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי
ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי
ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי
(צילום: EPA)
מורבייצקי לא הרחיב על ההאשמות שלו נגד רוסיה, אך דבריו מזכירים אמירה של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. באוקטובר תיאר זלנסקי את הכלא ביישוב אולינבקה במחוז דונייצק במזרח המדינה, שבו החזיקו הרוסים שבויי מלחמה אוקראינים, כ"מחנה ריכוז שבו הוחזקו אסירים שלנו".
פולין ציינה אתמול את יום השנה ה-78 לשחרור אושוויץ בטקס שבו פעל המחנה. במוזיאון אושוויץ אמרו כי נציגים רוסים לא הוזמנו לאור "התוקפנות של רוסיה נגד אוקראינה, החופשית והעצמאית".
8 צפייה בגלריה
טקס יום השנה לשחרור מחנה אושוויץ פולין
טקס יום השנה לשחרור מחנה אושוויץ פולין
הטקס ביום השנה לשחרור אושוויץ, שמוכר כיום השואה הבינלאומי
(צילום: AP)
ראש מוזיאון אושוויץ, פיוטר ציבינסקי, השווה בין התקופות השונות באירופה ואמר בטקס, שבו היו גם ניצולי שואה: "זו אותה מגלומניה מחליאה, זו אותה תאוות כוח ואלה אותם מיתוסים על ייחודיות, גדולה ועליונות - שהפעם נכתבים ברוסית. אנשים חפים מפשע שוב מתים בהמוניהם באירופה".
"רובע וולה בוורשה, זמוישצ'יזנה, אורדור ולידיצה נקראים היום בוצ'ה, אירפין, הוסטומל, מריופול ודונייצק", אמר ציבינסקי. הוא ציין מקומות שבהם נרצחו המוני אזרחים במהלך מלחמת העולם השנייה – ומקומות שבהם דווח במהלך המלחמה באוקראינה על הרג של אזרחים ומעשי טבח.
חוקרי האו"ם דיווחו אשתקד כי הצבא הרוסי אחראי ליותר מ-400 מקרים של מעצרים שרירותיים ו"היעלמויות כפויות" של אוקראינים. רוסיה טוענת לאורך המלחמה כי היא לא פוגעת באזרחים.
הרב הראשי של רוסיה, ברל לזר, מחה על ההחלטה לא להזמין לטקס באושוויץ נציגים רוסים ואמר ל-AFP: "מבחינתנו זו בפירוש השפלה, מכיוון שאנחנו יודעים וזוכרים היטב את התפקיד של 'הצבא האדום' בשחרור אושוויץ ובניצחון על הנאציזם. למשחקים הפוליטיים האלה אין מקום ביום השואה". לזר, שנחשב מקורב לפוטין, התארח אתמול אצל נשיא רוסיה בקרמלין יחד עם אלכסנדר בורודה, נשיא הפדרציות של הקהילות היהודיות ברוסיה.
8 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ב קרמלין עם ראשי הקהילה היהודית ב רוסיה
ולדימיר פוטין ב קרמלין עם ראשי הקהילה היהודית ב רוסיה
פוטין וראשי הקהילה היהודית, אתמול בקרמלין
(צילום: AP)
כשפוטין הכריז על הפלישה לאוקראינה הוא טען כי אחד מיעדי "המבצע הצבאי המיוחד" הוא "דה-נאציזפיקציה" של אוקראינה - טענה שעוררה זעם באוקראינה ובקהילה היהודית שלה. תומכי הפלישה טוענים כי היחס של אוקראינה לדוברי הרוסית שחיים בה דומה לפשעים בגרמניה הנאצית.
אתמול, ביום השואה הבינלאומי, אמר פוטין פעם נוספת כי באוקראינה פועלים ניאו-נאצים שמבצעים פשעים. לפי הנשיא הרוסי, "לשכוח את לקחי ההיסטוריה מוביל לחזרתן של טרגדיות איומות. ההוכחה לכך היא הפשעים נגד האזרחים, הטיהור האתני וצעדי הענישה שארגנו הניאו-נאצים באוקראינה. החיילים שלנו נלחמים באומץ נגד הרוע הזה".
פוטין אמר כי "הניסיונות לשנות את התרומות של המדינה שלנו לניצחון הגדול (על הנאצים) דומים למעשה להצדקת פשעי הנאציזם וסלילת הדרך לתחייתה של האידיאולוגיה הקטלנית הזאת".
שרת החוץ של צרפת, קתרין קולונה, גינתה את דבריו של פוטין ביום השואה הבינלאומי ואמרה כי מדובר באמירות "מחרידות ומזעזעות". לדברי השרה "זו פרובוקציה חסרת טעם ביום כזה".