הורי החייל החטוף עומר נאוטרה, אורנה ורונן, פגשו בשבוע החולף ארבע פעמים את ראש הממשלה בנימין נתניהו - ויצאו מאוכזבים יותר מתמיד. "הפכנו להיות דיפלומטים בעל כורחנו", הם אומרים בריאיון ל-ynet הבוקר (שני), כשבוע וחצי לאחר שנאמו גם בוועידה הרפובליקנית - לעיני הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
(צילום: ירון ברנר)

4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות-הברית ג׳ו ביידן מקיימים כעת פגישה עם משפחות החטופים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות-הברית ג׳ו ביידן מקיימים כעת פגישה עם משפחות החטופים
נתניהו עם אורנה ורונן נאוטרה. "קיבלנו יחס קר ומנוכר. מניעיו פוליטיים"
(צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ)
"כולם מסכימים שעכשיו זה הזמן, שהתנאים הבשילו, שהצבא מוכן, שצריך להתחיל להטמיע את ההסכם הזה שביידן שם על השולחן, שזה הזמן, שאין לחטופים זמן יותר", אמרה אורנה. בעלה רונן ציין "כולם חוץ מבן אדם אחד", בעודו מתכוון לנתניהו.
"אנחנו פגשנו את ראש הממשלה ארבע פעמים השבוע. הוא דיבר איתנו במסגרת של שיחה עם משפחות חטופים, שמענו אותו נואם בקונגרס, פגשנו אותו אצל יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון - ופגשנו אותו בבית הלבן, עם ביידן. בכל המקרים האלה שמענו מסר אחד: 'אני הולך להביא אותם'. זה מסר חלול למדי, הוא לא אמר שהוא הולך להביא אותם עכשיו, הוא לא אמר שהוא הולך להביא אותם בחיים. איזה מין התחייבות זאת?".
בנם עומר, הם מספרים, גדל בכלל בארצות הברית. "הוא גדל בניו יורק, והוא החליט לעלות לארץ מתוך ציונות ההורה להתגייס והוא זה שרץ לגדר, יחד עם הצוות שלו בטנק במטרה לעצור את הטרוריסטים שחודרים לישראל - ואותו ראש הממשלה לא מעוניין להוציא משם?".
הם מספרים על פער ביחס שקיבלו מראש הממשלה, לבין זה שהם מקבלים מנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "ראינו את הנשיא, הוא מחבק אותנו, נותן לנו יחס חם ואוהד ומתחייב. מתחייב בפנינו אחד על אחד, שהוא יעשה הכול בשביל להביא אותם, לעומת יחס קר ומנוכר שקיבלנו מראש הממשלה, בנוכחות הנשיא, בלי התחייבות מפורשת שזה הולך לקרות עכשיו, במין תחושה שהוא הולך לדחות את הנושא הזה כמו שהוא עשה עד היום", אמרו.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות-הברית ג׳ו ביידן מקיימים כעת פגישה עם משפחות החטופים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות-הברית ג׳ו ביידן מקיימים כעת פגישה עם משפחות החטופים
מחוץ לבית הלבן
(צילום: Jim WATSON / AFP)
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ והוריו של עומר נאוטרה בוועידה הרפובליקנית
דונלד טראמפ והוריו של עומר נאוטרה בוועידה הרפובליקנית
בוועידה הרפובליקנית, לעיני טראמפ. "הפכנו לדיפלומטים בעל כורחנו"
רונן מסביר מדוע לדעתו נתניהו מטרפד עסקה, ממניעים פוליטיים. "אנחנו יודעים מהיום הראשון שחמאס אף פעם לא זז מעמדותיו. העמדה שלו ברורה. אם אתה רוצה להוציא את החטופים באמת, אתה צריך להבין את זה בדיוק כמו שהיה בעסקאות קודמות, ולפעול בהתאם. ואם כל הזמן באים עם כל מיני תנאים חדשים ותנאים שמשתנים, אנחנו לא מגיעים לעסקה. והם כבר עשרה חודשים שם. וזה מבחינתנו המסקנה היא שזה דיחוי פוליטי שראש הממשלה עושה בשביל להישאר על הכיסא שלו. לא אכפת לו מהבן שלנו. ואנחנו מזועזעים מזה".
יש איזשהו חשש, אורנה, שישראל תצא למלחמה בלבנון, ואז העסקה תרד לגמרי מסדר היום? "יש חשש גדול מאוד. אנחנו כבר עשרה חודשים נלחמים באירועים שהולכים ומתעצמים בכל החזיתות. בכל רגע הכול בוער. צריך לסיים את המערכה הזאת, להחזיר את החטופים הביתה ולהתמודד עם הקשיים האמיתיים של ישראל, שכולם מגיעים מאיראן".
קראתם את הדיווח בטלגרף? על סרטוני העינויים שנשלחו לכאורה לבן גביר, שמסרב להקל בתנאי האסירים "כן. ואני אני פשוט מזועזעת. זה בניגוד לכל ערך יהודי, ההתנהלות של השר בן גביר, באמת. ערכים של פדיון שבויים, של ערבות הדדית. השחצנות הזאת על הגב שלנו, של המשפחות ושל האזרחים הישראלים, החיילים, החיילות שנמצאים שם בשבי, זה פשוט מזעזע".
האב רונן תקף את השר לביטחון לאומי, שהכחיש את הדיווח, בחריפות: "בן גביר יהודי בכלל? שיוריד את הכיפה, אני מתבייש בכיפה שהוא חובש לראשו. איפה הערכים בכלל? הוא לא רוצה עסקה, הוא מראה יד חזקה, אם הבן שלו היה שם הוא היה מדבר ככה? ערבות הדדית והערכים היהודיים מחייבים אותנו, גם לפי כל הרבנים, לעשות את הפעולה הנכונה עכשיו, לא לחכות, זה חיי אדם, הם מתים לנו. ולראות תמונות של חטופים, אולי עוברים עינויים, אני לא יודע אם הדבר הזה נכון או לא, ולהיראות קשוח? זה הכול הצגה. אני מסתכל על הבן אדם הזה ומבחינתי הוא ליצן. אני מחפש מנהיגים, ואני רואה אותם באמריקה ואני לא רואה אותם בישראל. מצטער".
4 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
"הוא יהודי בכלל? ליצן". בן גביר
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
אתם לא שמעתם על סרטונים כאלה, לא הועבר לכם מידע שיש כאלה סרטונים? "אלינו באופן אישי לא. אבל אנחנו נחרדים, אבל אנחנו במצב של חרדה עשרה חודשים כבר, זה לא חדש. כל יום שעובר זה עינוי בראש ובראשונה לחטופים, לבן שלנו שנמצא שם במנהרות בעזה. ולמשפחות. אנחנו בעצמנו לא גרים בישראל כבר הרבה שנים ואנחנו רואים את ההתדרדרות הזאת מהצד וזה זה פשוט בלתי ייאמן. שלשם הידרדרנו, באמת".
"כשפגשנו את הנשיא ביידן בפעם הראשונה וסיפרנו על עומר ועל הבחירה שלו לעלות לארץ ולהתגייס ולשרת שירות משמעותי, אז הוא אמר שהוא אמר, 'את יודעת, לפעמים אני מרגיש שאנחנו מחנכים את הילדים שלנו טוב מדי'. ואני בעשרה חודשים האלה חשבתי על זה הרבה ואני פשוט מסרבת להאמין עדיין, שהוא צודק. אני פשוט מסרבת, כי הבן שלי עשה את הדבר הנכון. מאהבת ישראל טהורה. וזה שהממשלה ובראשה ראש ממשלה לא מרגיש מחויבות כרגע להחזיר אותו ביחד עם שאר החטופים, זה פשוט בלתי נתפס".