1 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל מקיים הערכת מצב בפיקוד הצפון
הרמטכ״ל מקיים הערכת מצב בפיקוד הצפון
רא"ל הלוי, אל"מ אמונה והשר בן גביר
(צילום: דובר צה"ל)
הכשיל את הקצין בעודו לובש מדים, ועכשיו טוען להחלטות פוליטיות בצבא. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה היום (חמישי) במכתב לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בבקשה לבחון את ההחלטה שהתקבלה בצה"ל לרשום נזיפה פיקודית למפקד המכללה לפיקוד טקטי ומפקד חטיבת החרמון אלוף-משנה אבינועם אמונה. "קשה להשתחרר מהרושם, הציבורי ואף האישי, כי ישנו דין שונה לאנשים משני צידי המתרס הפוליטי", כתב בן גביר להלוי אחרי שאל"מ אמונה ננזף בעקבות פגישה ללא אישור עם השר.
הרקע לפגישה בין השר לביטחון לאומי לקצין הבכיר היה אפשרות למינויו של אל"מ אמונה למפקד המשמר הלאומי המתגבש, לאחר פרישתו הצפויה מהצבא בעוד כחצי שנה. את הנזיפה הפיקודית לאל"מ אמונה רשם מפקד המכללות הצבאיות אלוף איתי וירוב. דובר צה"ל ציין הבוקר כי המפגש התקיים "תוך הפרת האיסור על קשר ישיר בין משרתי צה"ל לבין הדרג המדיני הבכיר". עוד נמסר כי "הקצין לקח אחריות על מעשיו והכיר בחומרת המעשה".

"לעיתים ישנה גם ביקורת"

במכתבו לרמטכ"ל הלוי, שקיבל לידיו את פרטי תחקיר הפגישה המדוברת, ציין השר בן גביר: "בפתח דבריי אבקש לציין את הערכתי הרבה אליך ואל הפיקוד הבכיר בצבא הגנה לישראל, שעושים בכל ימות השנה ובימים אלו בפרט לילות כימים על משמר ארצנו וערי אלוקינו. אין בוקר שבו אינני מתפלל עבורכם, מברך אתכם וגם חושב איך לתת לכם גב".
בן גביר הוסיף: "לצד זאת, לעיתים ישנה גם ביקורת. זו חשובה שתיאמר, על-מנת לשקף בפניכם את המציאות כפי שהיא נתפסת בעיני רבים ולסייע להימנע מטעויות אשר מהן אף אדם אינו חף. ישנה בעיניי חשיבות רבה לנוהלי הצבא, שתכליתם הפרדה ברורה בין הצבא לפוליטיקה ושמירת ההיררכיה הפיקודית".
המפכ"ל נגד בן גביר: "משמר לאומי לא במשטרה יהרוס את הביטחון ויפרק את המשטרה מבפנים"
(צילום: שמיר אלבז)

בהמשך מכתבו, מנה השר כמה דוגמאות שלדבריו מעידות על כך שהצבא לא נקט צעדים פיקודיים נחרצים מול מה שהוא הגדיר "הפרת נהלים חמורה בהרבה". בן גביר ציין בין היתר את מכתב טייסי המילואים שהודיעו על אי התייצבות לשירות התנדבות על רקע קידום המהפכה המשפטית, וכן "פערים" כלשונו בעונש של לוחם גבעתי שנידון ל-10 ימי מחבוש עקב הצהרתו ש"בן גביר יעשה סדר" מול תכנים פוליטיים שהעלו לטענתו חיילים ביחידת דובר צה"ל.
לסיכום מכתבו ציין השר בן גביר: "הפגישה עימי לא הייתה על רקע פוליטי אלא מקצועי במסגרת סבבי פגישות שאני עורך עם אישים ביטחוניים רבים כחלק מהליך הקמת המשמר הלאומי, דבר שהוא צורך ביטחוני קריטי למדינת ישראל. שיחה שכזו איננה עילה לנזיפה בקצין בכיר, מוערך ומצטיין. מדובר בעוול קשה. צבר הדוגמאות דלעיל, מייצר תחושה קשה בציבור גדול, כי הצבא נוהג באיפה ואיפה, עם שני סטים שונים של מדיניות - אחת לימין ואחת לשמאל".
בסביבת השר בן גביר אמרו כי "גם אם המשמר הלאומי יקום תחת מג"ב והמשטרה, השר יכול לקבוע את זהות המפקד. מדובר במועמד ראוי". במקביל, גורמים במשטרה אמרו ל-ynet: "כשעלה שמו של אל"מ אמונה, הייתה תמימות דעים שמפקד המשמר הלאומי יגיע רק מתוך מג"ב והמשטרה. יש מספיק קצינים מוכשרים וראויים לתפקיד. להצניח מישהו מבחוץ, מוכשר ככל שיהיה בצה"ל, זאת הבעת אי אמון בקצינים שעושים לילות כימים בביטחון ישראל".