התקיפות בביירות נמשכות גם אחרי התקיפה שכוונה לנסראללה: צה"ל החל הלילה (בין שישי לשבת) בגל תקיפות נגד אמצעי לחימה של חיזבאללה שאוחסנו מתחת לבניינים אזרחיים בביירות, בדאחייה ובפרבריה - וגם באל-בקאע שבעומק לבנון ובדרום המדינה. במקביל, אזעקות הופעלו הלילה באזור צפת, וצה"ל עדכן כי שלושה שיגורים חצו מלבנון - ושמרביתם יורטו.
קודם לכן, הודיע דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי כי "בשעות הקרובות אנחנו עתידים לתקוף יכולות אסטרטגיות שחיזבאללה הטמין בלב הדאחייה של ביירות - מערך טילי חוף-ים שנבנה במימון איראן". אחרי התקיפה הראשונה בשכונת א-לילכי בביירות, שהייתה ממוקדת לפי צה"ל, נראו פיצוצי משנה גדולים מהזירה - עדות לכך שהותקפו אמצעי לחימה. בהמשך הותקפו יעדים נוספים בבירה הלבנונית וסביבתה, ובפרט ברובע הדאחייה שנחשב למעוז חיזבאללה. ארגון הטרור, מצידו, טען בהצהרה כי הבניינים שהותקפו אינם משמשים כמחסני אמל"ח.
(צילום: לע"מ)

התקיפות בביירות ובדרום לבנון, הלילה

7 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בדאחייה בביירות
תקיפות צה"ל בדאחייה בביירות
התקיפות בדאחייה בביירות
( צילום: Hassan Ammar, AP)
7 צפייה בגלריה
תקיפות בדאחייה בביירות
תקיפות בדאחייה בביירות
(צילום: AP / Hassan Ammar)
7 צפייה בגלריה
תקיפות בדאחייה בביירות
תקיפות בדאחייה בביירות
(צילום: רויטרס / REUTERS / Mohamed Azakir)
בהמשך הלילה דובר צה"ל עדכן כי חיל האוויר תוקף מטרות טרור אסטרטגיות של חיזבאללה בביירות, בהם אתרי ייצור אמצעי לחימה, מבנים שבהם אוחסנו אמצעי לחימה מתקדמים ומפקדות ראשיות של הארגון. דובר צה"ל בערבית, אל"ם אביחי אדרעי, קרא פעם נוספת לתושבים בדאחייה להתפנות באופן מיידי משלושה אזורים שנמצאים "סמוך לאינטרסים הקשורים לחיזבאללה". הוא פנה אליהם: "למען ביטחונכם ובטיחותם יקיריכם, אתם נאלצים לפנות מיד את המבנים ולהתרחק מהם למרחק של לא פחות מ-500 מטר".
כמו כן, צה"ל עדכן הלילה כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו וחיסלו את מפקד יחידת הטילים של חיזבאללה בדרום לבנון, מוחמד עלי אסמאעיל, ואת סגנו חוסיין אחמד אסמאעיל. כמו כן, הוא הוסיף כי איתם חוסלו מפקדים ומחבלים נוספים של חיזבאללה. "חיסולם מצטרף לחיסולו של ראש מערך הטילים והרקטות של חיזבאללה, המחבל איברהים מוחמד קביסי, ולחיסולם של בכירים נוספים במערך הטילים והרקטות של חיזבאללה. צה״ל ימשיך לפעול בעוצמה ובנחישות נגד חיזבאללה, לפגוע ולחסל את בכירי ארגון הטרור", נמסר.
מעט לפני כן, גורם המקורב לחיזבאללה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אבד הקשר עם מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, שבצה"ל מעריכים שלכל הפחות נפגע - ובסבירות גבוהה גם חוסל - בתקיפת מפקדת חיזבאללה המרכזית בדאחייה. הקשר אבד גם עם הבכירים הנוספים שככל הנראה שהו לצד נסראללה במפקדה, ובהם עלי כרכי והגנרל האיראני שהחליף את חסן מהדווי שחוסל בדמשק. נכון לשעה 01:00 הודיעו בלבנון על יותר מ-90 פצועים בתקיפה, וגם על שישה הרוגים.
את הפעולה, שיצאה לפועל ב-18:20 נגד המפקדה התת-קרקעית, מגדירים בצה"ל כ"חשובה מאוד, כזו שיכולה לשנות דברים מסוימים במזרח התיכון". ואולם, בצה"ל עדיין בוחנים את תוצאות התקיפה וטרם מאשרים אם לצד נסראללה היו במתחם מפקדים בכירים נוספים מצבא הטרור.
7 צפייה בגלריה
תקיפות בדאחייה בביירות
תקיפות בדאחייה בביירות
הריסות המפקדה בדאחייה
(צילום: Ibrahim AMRO / AFP)
בינתיים, בצה"ל מתכוונים להמשיך ולגרוע יכולות מחיזבאללה, והתקיפה בא-לילכי נועדה כאמור לצורך זה. "צפויים ימים מאתגרים", אומרים בצה"ל. הצבא יגביר את עוצמת התקיפות כבר הלילה לפי תוכנית סדורה ויתקוף, מלבד טילי החוף-ים האיראניים, גם יכולות אסטרטגיות נוספות של חיזבאללה בביירות - שבהן הוא עלול להשתמש כדי לנקום.
צה"ל הזהיר את איראן שלא להנחית מטוסים בנמל התעופה של ביירות, לאור זיהוי כוונתה לחמש את חיזבאללה באמצעי לחימה. במקביל, הרמטכ"ל קיים הערכת מצב עם צמרת צה"ל בדגש על כלל הזירות, לרבות יהודה ושומרון ועזה.
"אנו בחלון הזדמנויות לפגוע קשות בחיזבאללה ומחויבים להביא תוצאות", אומרים. באשר לאיראן, ממליצים בצה"ל להמשיך לעקבות אחר כל שלוחותיה, בעיראק, בתימן ובסוריה. שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, אמר הלילה כי ארצו "תעמוד לצידה של לבנון וההתנגדות - בכל האמצעים".
תקיפות היו הלילה גם בדרום לבנון כאמור, כשמטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונת פיקוד הצפון, תקפו החל מחצות עשרות משגרים שכוונו לעורף מדינת ישראל ומבנים שבהם אוחסנו אמצעי לחימה. צה"ל תקף מטרות נוספות באזור צור. בהמשך דובר צה"ל מסר כי "מטוסי קרב של חיל האוויר השלימו לפני זמן קצר גל תקיפה של מטרות טרור במרחב צור שבדרום לבנון, בהם מבנים רבים שבהם אוחסנו אמצעי לחימה של חיזבאללה".

אלה טילי החוף-ים שברשות חיזבאללה

לפי דובר צה"ל דניאל הגרי, "במהלך מלחמת לבנון השנייה חיזבאללה שיגר טילי חוף-ים שפגעו באנייה 'אח"י חנית'. נסראללה עצמו איים על מתקנים אסטרטגיים חיוניים של ישראל בים ובסמוך ליבשה".
סרטון שפרסם חיזבאללה של שיגור טילי חוף-ים

לדברי הגרי, "הטילים האלה הם איום ממשי על נתיבי השיט העולמי ומתקנים אסטרטגיים של מדינת ישראל. בעוד זמן קצר - נתקוף את אמצעי הלחימה שמתחת לבניינים. עוצמת הפיצוץ עלולה להביא לקריסת המבנים. בימים האחרונים חשפנו את מי שחיזבאללה מחביא בדרום לבנון, וכעת נחשוף כיצד הוא מטמין נשקים אסטרטגיים ואמצעי לחימה בלב הדאחייה של ביירות - כך שבניינים ישמשו כמגן".
עוד הדגיש הגרי כי "לא נאפשר העברת אמצעי לחימה לארגון טרור חיזבאללה בשום דרך. אנחנו יודעים על העברות ומסכלים אותם. מטוסי חייל אוויר מפטרלים באזור ביירות. אנחנו מודיעים מראש - לא נאפשר לטיסות עוינות עם אמצעי לחימה לנחות בנמל התעופה בביירות. זה נמל תעופה אזרחי, וחייבים לשמור אותו ככזה".

7 צפייה בגלריה
הסבר על סדר הפעולות לירי טילי חוף-ים
הסבר על סדר הפעולות לירי טילי חוף-ים
(צילום: דובר צה"ל )
7 צפייה בגלריה
 מפת טווחי הירי של טילי חוף-ים
 מפת טווחי הירי של טילי חוף-ים
(צילום: דובר צה"ל )
"קיימנו הערכת מצב ברשות הרמטכ"ל אודות מוכנות מערכי ההגנה", הוסיף הגרי. "צה"ל מוכן בכל הגזרות, ואנחנו עדיין בודקים את תוצאות ההתקפה של המפקדה שמוקמה בלב שכונת הדאחייה - בתוך מרחב תת-קרקעי". לדבריו, "אנחנו יודעים שהתקיפה הייתה מאוד מדויקת. אנחנו מקיימים הערכת מצב, ואין שינוי בהנחיות. נעדכן על כל שינוי באופן מיידי".
מוקדם יותר קרא דובר צה"ל בערבית, אל"מ אביחי אדרעי לפינוי מיידי של שלושה מבנים בלב הדאחייה: בניין מוניר שדיד והבניינים הסמוכים בשכונת אל-לילאכי; בניין שית והמבנים הסמוכים בשכונת אלחדת' ובניין קומפלקס אל-סלאם בשכונה. "אם אתם נמצאים ליד נכסים של ארגון הטרור חיזבאללה ולמען שלומכם אתם נאלצים להתפנות מייד מהמבנים ולהתרחק מהם למרחק 500 מטר", אמר.