כלי תקשורת בסרביה דיווחו בצהריים (יום שבת) כי גבר ירה באמצעות קשת מוצלבת לעבר שוטר שהיה בתפקיד אבטחה בשגרירות ישראל, ופצע אותו בצווארו. למרות שלפי הדיווחים הוא נפצע באופן שסיכן את חייו, השוטר הצליח להתעשת וירה בתוקף למוות.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בסרביה
זירת הפיגוע בסרביה
זירת הפיגוע בסרביה
שר הפנים הסרבי, איביצ'ה דאצ'יץ', אמר כי התקיפה התרחשה סמוך לשעה 11:00 (שעון מקומי). לדבריו התוקף ניגש כמה פעמים לעבר השוטר ושאל אותו היכן נמצא מוזיאון כלשהו, והשוטר השיב לו שאין מוזיאון במקום. "הוא חזר שוב, שלף מהתיק שלו את החץ וקשת - וירה בשוטר בצוואר", תיאר שר הפנים. השוטר פונה בהכרה לבית החולים, שם עבר ניתוח להסרת החץ שפגע בצווארו. בסרביה דווח תחילה כי הנסיבות למעשה בבדיקה, אך בהמשך קבע שר הפנים: "אין ספק שמדובר בפיגוע טרור".
דאצ'יץ' ציין כי נבדק חשד לקשר בין הפיגוע ל"תנועה הווהאבית", כלומר למוסלמים קיצונים, אך הוא הדגיש כי לא מדובר עדיין במידע מאומת. הוא ציין כי ככל הנראה, התוקף שנורה למוות היה מוכר לשירותי הביטחון במדינה. בכמה כלי תקשורת סרביים פורסמה תמונה שנטען כי היא של החשוד, ודווח בהם כי הוא תושב אזור מלדאנוביץ' בבירה בלגרד, שהתאסלם ועבר הקצנה. שר הפנים הסרבי ציין במסגרת החקירה נעצרו "ליתר ביטחון" כמה אנשים שהיו ליד מתקני משטרה באזור. בתקשורת המקומית דווח גם כי נבדק חשד שאזרח זר כלשהו סייע אולי למחבל. בעקבות הפיגוע נגד שגרירות ישראל בסרביה הכריז שר הפנים על כוננות עליונה מפני פיגועי טרור.
מדיווחים שהתפרסמו בתקשורת הסרבית עולה שהמחבל שביצע את פיגוע החץ וקשת היום ליד שגרירות ישראל בסרביה הוא אזרח מקומי שהתאסלם לאחרונה. הוא מתגורר בעיר שנקראת נובי פאזאר, עיר מוסלמית בדרום סרביה על גבול קוסובו. מדובר בעיר היחידה שבה נערכו הפגנות נגד ישראל בסרביה הפרו ישראלית - מאז פרוץ המלחמה.
4 צפייה בגלריה
קשת מוצלבת. ארכיון
קשת מוצלבת. ארכיון
קשת מוצלבת. ארכיון
(צילום: shutterstock)
השגרירות עצמה, נציין, הייתה סגורה בזמן התקרית וכל השליחים שהו בביתם. שגריר ישראל בסרביה יהל וילן פרסם הודעה רשמית בתקשורת הסרבית שבה אישר שהתקרית התרחשה, ואיחל החלמה מהירה לשוטר המקומי. השגרירות הישראלית שוכנת לא הרחק משגרירות ארה"ב בשכונה יוקרתית בבלגרד, ומאבטחת אותה יחידת עילית של המשטרה המקומית - שחבריה חמושים בנשק אוטומטי.
4 צפייה בגלריה
מחבל הפיגוע בסרביה
מחבל הפיגוע בסרביה
המחבל שביצע את הפיגוע בסרביה
ממשרד החוץ בירושלים נמסר: "היום התרחש ניסיון פיגוע בסביבת שגרירות ישראל בבלגרד. השגרירות סגורה ולא נפגע אף עובד מעובדי השגרירות. שוטר מקומי נפצע. נסיבות האירוע נחקרות".
שגריר ישראל בסרביה וילן: "אני מופתע מהתקפת הטרור שהתרחשה הבוקר מול שגרירות ישראל בבלגרד. אני רוצה להביע את תודתי למילוש יברמוביץ', חבר המשטרה, שמנע באומץ את הפיגוע, ומאחלים לו החלמה מהירה ומוצלחת בשם מדינת ישראל. כמו כן, אני מודה לסגן הנשיא של סרביה ולשר הפנים, איביץ' דאצ'יץ', על שיחת הטלפון, שבמהלכה הבעתי את תודתי על הביטחון שממנו הצוות שלי ואני נהנים בסרביה, מה שגורם לנו להרגיש בטוחים לחלוטין בכל יום, כולל היום. אני משוכנע שהחקירה של הרשויות המוסמכות של המתקפה המבישה הזו תאתר את האחראים ותתרום עוד יותר לשימור סרביה כמדינה בטוחה".
על אף שמדובר בכלי נשק חריג, זו לא הפעם הראשונה שנעשה בחץ וקשת שימוש למטרות טרור - והתוצאות עלולות להיות קטלניות. זכור במיוחד הפיגוע באוקטובר 2021 בקונגסברג שבנורבגיה, אז אזרח דנמרק שהתאסלם רצח באמצעות קשת מוצלבת חמישה בני אדם.
מאז 7 באוקטובר, וביתר שאת בתקופה האחרונה, קיימת כוננת גבוהה ודריכות שיא בשגרירויות הישראליות ובקהילות היהודיות ברחבי העולם, ובאירופה בפרט. הנחת העבודה היא שבשטח יש חוליות שמנסות להוציא לפועל פיגועים, בין היתר באולימפיאדת פריז שתתקיים בעוד כחודש. בתחילת חודש אפריל אף נסגרו חלק מהנציגויות הישראליות באופן זמני, בתיאום בין שב"כ למשרד החוץ, מחשש לפיגועי נקם על חיסול חסן מהדווי בדמשק. בסוף חודש מאי נחשפה תשתית טרור כזו, שבמסגרתה התברר כי ארגוני פשיעה באירופה מקדמים פיגועי טרור נגד יהודים ושגרירויות ישראליות בחסות ובהכוונה המשטר האיראני.
4 צפייה בגלריה
חשד  לפיגוע בשגרירות ישראל בסרביה
חשד  לפיגוע בשגרירות ישראל בסרביה
המשטרה בבלגרד, סמוך לזירת הפיגוע
בחודשים האחרונים, נזכיר, אירעו לפחות שלושה ניסיונות פיגוע נגד שגרירויות ישראליות באירופה. ב-31 בינואר הושלך רימון יד לעבר גדר שגרירות ישראל בשטוקהולם. הרימון לא התפוצץ. ב-17 במאי נורו יריות ליד אותה שגרירות ישראל בשבדיה. שבוע אחר כך, ב-24 במאי, הושלכו שני רימוני "איירסופט" הושלכו לחצר שגרירות ישראל בבלגיה. החקירה העלתה כי איראן עמדה מאחורי כל אותם אירועים - והשתמשה בשני ארגוני פשע שונים, המסוכסכים ביניהם.
מחוץ לאירופה זכורים, בין השאר, עובד השגרירות הישראלית שנדקר בבייג'ינג, בקבוק תבערה שהושלך לעבר השגרירות באוזבקיסטן, חייל אמריקני שהצית עצמו מול השגרירות הישראלית בארה"ב ועוד.