ישראל העבירה אמש (חמישי) לארה"ב מכתב בחתימתו של שר הביטחון יואב גלנט שבו הוא מתחייב שמדינת ישראל משתמשת בנשק שמועבר אליה מארה"ב על פי הדין הבינלאומי וכי היא לא מפריעה להכנסת סיוע הומניטרי אמריקני לרצועת עזה.
1 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן ויואב גלנט
אנתוני בלינקן ויואב גלנט
בלינקן וגלנט. מזכיר המדינה יבחן
(צילום: אלעד מלכה )
ישראל נדרשה לשלוח את המכתב הזה בעקבות צו שפרסם בחודש שעבר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תחת הכותרת "מזכר ביטחון לאומי", שקובע כי מכירות נשק לבעלות ברית של ארה"ב (כולל ישראל) יותנו בהתחייבות אמינה של המדינה, עם ביצוע מדווח ומפוקח, לפעול במלחמה בכפוף לדין הבינלאומי, תוך שמירה על זכויות אדם, הפחתת הסיכון לפגיעה באזרחים ולאפשר סיוע הומניטרי.
הצו קובע כי מדינה שלא תעמוד בהתחייבויות שלה על פי הצו תסתכן בהשעיית הסיוע הצבאי בתוך 45 יום. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יבחן את תשובת ישראל - והוא צפוי למסור לקונגרס דיווח עד 25 בחודש האם ההתחייבויות של ישראל מהימנות.
השבוע דווח ב"פוליטיקו" שממשל ביידן ישקול להגביל את העברת הנשק לישראל אם צה"ל יפתח במבצע צבאי ברפיח. הפרסום, מפי ארבעה מקורות אמריקניים המעורים בתוכניות הממשל, הצטרף לדיווח נוסף ב"וושינגטון פוסט", ולפיו ארה"ב שוקלת לאסור שימוש בנשק אמריקני ברפיח. למרות שהיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, הכחיש את הדיווחים וכינה אותם "ספקולציות", עושה רושם שפעולה "כירורגית" ברפיח עשויה למנוע צעד של הגבלת העברת נשק, ובו זמנית תסייע להתמודד עם הביקורות הפנים אמריקנית נגד הממשל ותמיכתו בישראל.
הנשיא ביידן נמצא בשנת בחירות ומתמודד עם ביקורת רבה במחנה הדמוקרטי בארה"ב בשל הגיבוי הנחרץ שהעניק לישראל. לאחרונה הוא נשמע ביקורתי הרבה יותר כלפי הממשלה בירושלים. הוא הצהיר בפומבי שהיא "שמרנית מדי", תוך שהוא מזכיר במפורש את השר איתמר בן גביר, והזהיר שאם לא תשנה את דרכה תאבד את הלגיטימציה הבינלאומית.
נשיא ארה"ב השמיע ביקורת מרומזת על ישראל גם בנאום השנתי שלו לאומה האמריקנית, אבל בהקלטה שנחשפה מאותו מעמד הוא הודה: בשיחותיו הפרטיות עם ראש הממשלה נתניהו הביקורת שלו בוטה יותר. ביידן, שבנאום "מצב האומה" קרא לישראל לא לעשות שימוש בסיוע הומניטרי כ"קלף מיקוח", הוקלט אחרי הנאום מדבר עם אחד המחוקקים בקונגרס - ומספר לו כי בשיחה שהייתה לו עם נתניהו הוא אמר לו שהם הולכים לעשות שיחת "יישור קו".