הקלטה מרגשת של לוחם שב"כ יוסי טהר ז"ל, שנפל בקרבות 7 באוקטובר, נחשפה לאחרונה בנוכחות אביו אליהו טהר, סגן יו״ר ארגון יד לבנים, ששכל שניים מבניו וכן את אחיו. "חבר'ה, זה לא יעזור לנו אם נמתין לכוחות. אנחנו צריכים לצמצם אליהם עכשיו!", נשמע לראשונה מאז נפילתו קולו של יוסי מעל הבמה. תמונתו עדיין אסורה בפרסום, גם שנה אחרי נפילתו.
אותה הקלטה יוצאת דופן נחשפה בערב השקת יוזמת "מנומדין-פרס" למנהיגות, בשיתוף אוניברסיטת הרווארד - שעלתה השנה לכותרות בשל הפגנות פרו-פלסטיניות שנערכו בה, וכעת לוקחת חלק ביוזמה. כמו התמונה, גם ההקלטה שהושמעה שם אסורה בפרסום.
אליהו טהר, אביו של יוסי ז"ל, סיפר באירוע: "יוסי נקרא על שם אחי, סא"ל יוסי טהר, שהיה קצין אג"ם בחטיבה 35 ונפל ב-1981 במבצע צלצל בדרום לבנון. כאשר הבן שלנו רועי נהרג ב-2001, הוא היה בן 20, לוחם בנח"ל. שלושה חודשים לאחר נפילתו, יוסי סיפר לנו שהוא עבר גיבוש לשייטת ושאל אם נרשה לו ללכת, אם נחתום לו. ענינו לו שבוודאי שנחתום.
״יוסי התגייס לשייטת, סיים את המסלול כמצטיין, סיים גם קורס קצינים כמצטיין, וחזר לתפקיד קצין הטרור של השייטת. משם הוא התגייס לשירות הביטחון הכללי, ליחידה המבצעית, וטיפס בסולם הדרגות במהירות. בתפקידו האחרון היה סגן מפקד היחידה המבצעית. חצי שנה לפני 7 באוקטובר יוסי קיבל צל"ש על חלקו בפירוק ארגון גוב האריות, ועל מבצעים נוספים״.
3 צפייה בגלריה
אלי טהר
אלי טהר
״ענינו לו, ׳בוודאי שנחתום׳״. אליהו טהר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"יוסי סחף אחריו אנשים, לא מכורח הדרגות אלא מהאנושיות. המשפט הקבוע שלו היה, ׳לכו עם הראש למעלה ועם האף למטה׳. בשבת השחורה יוסי הוקפץ מהבית והגיע ליחידה, והיה אמור לנהל את החפ"ק ולא לצאת, אך הסתבר שהיה בשטח לוחם שנפצע קשה. לאחר שדיבר עם הפצוע, שכבר היה במצב קשה מאוד, יוסי חבר אליו, טיפל בו ופינה אותו במסוק. לשמחתנו, הבחור חי. יוסי הבין שיש מחבלים בדרך לקיבוץ מפלסים, אז הוא אסף כמה לוחמים והם יצאו לשם יחד. בדרך הם חיסלו שני טנדרים של מחבלים, ירדו לתעלות, נתקלו בשני מחבלים שחשבו שהוא מחבל משלהם, הוא הרג אותם, לקח את הקשר והעביר מידע למטה בשב"כ. הוא חיסל את המחבלים בשער הקיבוץ.
״יוסי אמר לחברים, ׳לא ימות אף תושב מפלסים׳, וכך היה. הוא גם הבין מהקשר של המחבלים שיש בחץ השחור 150 מחבלים בדרך למרכז הארץ, והזמין כטב"ם לחסל אותם. ואכן הם חוסלו ובכך נמנע אסון גדול. אם יש בי נחמה היא שיוסי הצליח - הפצוע חי, במפלסים לא מת אף אחד, הוא הצליח להרים כטב"ם והרג את המחבלים בדרכם למרכז. זו נחמתי".
בערב ההשקה שנערך במרכז האקדמי פרס ברחובות הושקה קרן מלגות ע"ש אל"מ אסף חממי ז"ל, מפקד החטיבה הדרומית בעזה שנפל ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בעזה, וקרן מלגות נוספת ע"ש יוסי טהר ז"ל.
3 צפייה בגלריה
אל"מ אסף חממי ז"ל
אל"מ אסף חממי ז"ל
״מנהיג בעל שיעור קומה״. אל"מ אסף חממי ז"ל
(באדיבות המשפחה)
אילן חממי, אביו של אל״מ חממי ז״ל, דיבר גם כן באירוע: ״היום הזה אינו רק זיכרון לאסף. הוא עדות חיה לכוחו של אדם אחד להשפיע על חייהם של רבים כל כך. אסף לא היה רק מפקד בצה"ל, אלא מנהיג בעל שיעור קומה, שהקדיש את חייו לשליחות, לרעיון. הוא האמין בכוחו של כל אדם לגדול, ללמוד ולהוביל - מתוך ערכים של נתינה, ענווה ואחריות. אסף היה אדם של חזון, של ערכים. הוא האמין בכל ליבו בכוחו של החינוך - שהוא הוא לא רק העברת ידע, אלא השקעה מתמדת בנשמות, בלבבות, בעתידו של הדור הבא, בדאגה לאופן שבו הם יובילו וישפיעו על סביבתם. המחשבה הזו ליוותה אותו בכל שלב בחייו, והיא זו שהובילה אותו להאמין בכוחם של הצעירים לעצב עתיד טוב יותר".
המרכז האקדמי פרס וקרן מנומדין השיקו תכנית מנהיגות ייחודית משולבת עם אוניברסיטת הרווארד להקנות למנכ"לים מהמגזר הפרטי כלים ליזמות חברתית. מדובר ביוזמה ראשונה מסוגה בישראל, המשולבת בלימודי מנהלים של בית הספר לממשל ע"ש קנדי באוניברסיטה האמריקנית להכשרת דור העתיד של ההנהגה בישראל.
3 צפייה בגלריה
עפרה אלול, אליהו ומזל טהר, חיים טייב, אילן חממיו ורון שפירא
עפרה אלול, אליהו ומזל טהר, חיים טייב, אילן חממיו ורון שפירא
עפרה אלול, אליהו ומזל טהר, חיים טייב, אילן חממיו ורון שפירא
(צילום: סיון פרג')
היוזמה נתמכת על ידי איש העסקים, מומחה לפיתוח חברתי וכלכלי של מדינות, חיים טייב, קרן מנומדין והקונגרס הישראלי, שנוסדו על ידו. האירוע נערך בהשתתפות מייסדת ומנכ"לית המרכז האקדמי פרס, עפרה אלול, פרופ' רון שפירא, רקטור המרכז האקדמי פרס, חיים טייב, מייסד ונשיא קרן מנומדין, אילן חממי, אליהו טהר ובני המשפחות, וראש העיר רחובות מתן דיל.
פרופ' רון שפירא, רקטור המרכז האקדמי פרס, אמר: "ברגע מכריע זה בתולדות הציונות, אור הזרקורים מכוון אל מנוע הצמיחה של ישראל – המגזר העסקי. בכוחם של מנהיגים עסקיים המונעים על ידי חדשנות שאין כדוגמתה, והנשענים על מורשת של הצלחה מקומית ועולמית, להתוות את הנתיב דרך מים סוערים״.
חיים טייב אמר: "אתגרי השנה האחרונה חידדו את הצורך במנהיגות מאחדת וסוחפת, מנהיגות שבונה אמון עם הציבור ומובילה באמונה את מדינת ישראל קדימה. רק מנהיגות מסוג זה, של צעירים וצעירות חדורי מוטיבציה וכישרון, שמגיעים מהמגזר העסקי ומהמגזר השלישי, תוכל לחזק את חוסנה החברתי והכלכלי של המדינה".