איראן הודיעה היום (שבת) כי בפעם השנייה השנה שיגרה לחלל לוויין, לטענתה לצורכי מחקר, עם טיל שפיתחו משמרות המהפכה. הלוויין אולי פחות מדאיג שכן מדובר בלוויין קטן יחסית ששוקל רק 60 ק"ג, אבל השיגור עצמו מעורר דאגה במערב שכן הוא מאפשר לאיראן לקדם את תוכנית הטילים הבליסטיים שלה – כאלו שהחשש הגדול הוא שיוכלו אולי לשאת בעתיד ראשי נפץ גרעיניים.
שיגור הלוויין הבוקר מהמדבר האיראני

לפי הדיווחים הבוקר בתקשורת הממלכתית באיראן, הלוויין הקטן בשם "שרמן-1" שוגר בהצלחה למסלול בגובה 550 ק"מ מעל פני כדור הארץ על ידי טיל מדגם "קאים-100" שפותח ונבנה על ידי חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה. מדובר במשגר בעל שלושה שלבים רקטיים, שעושים שימוש בדלק מוצק – כשבניגוד לטילים שמתבססים על דלק נוזלי, טילים כאלו לא דורשים הכנה ממושכת לפני שיגורם, ולכן גם יש להם יתרון צבאי כיוון שניתן לשגרם במהירות.
בתיעוד שפרסמה התקשורת האיראנית נראה הטיל משוגר מתוך מתקן כלשהו באזורי מדברי, ולפי ניתוח שערכה לסרטון סוכנות הידיעות AP מדובר כנראה במתקן שיגור ליד העיר שהרוד בצפון איראן, כ-350 ק"מ מזרחית לבירה טהרן.
הלוויין עצמו, כך דווח, פותח על ידי חברה שנמצאת בבעלות משרד ההגנה האיראני ומומחים מהמכון האיראני לחקר האוויר והחלל. בדיווחים נטען כי האותות הראשונים מהלוויין כבר התקבלו אחרי השיגור, וכי מטרתו היא "לבחון מערכות חומרה ותוכנה עבור בדיקת טכנולוגיית תמרון אורביטלי". מפקד משמרות המהפכה, הגנרל חוסיין סלאמי, בירך על השיגור ואמר שהמדענים בארצו רשמו הצלחה חרף "אווירה קשה ומדכאת של סנקציות של בינלאומיות".
5 צפייה בגלריה
תיעוד משיגור לוויין שרמן-1 על ידי משגר חלל טיל של משמרות המהפכה, שפרסמה התקשורת באיראן
תיעוד משיגור לוויין שרמן-1 על ידי משגר חלל טיל של משמרות המהפכה, שפרסמה התקשורת באיראן
תיעוןד השיגור שפרסמה התקשורת באיראן
אם טענת איראן שהשיגור היה מוצלח נכונה, אזי זוהי הפעם השנייה בלבד שבה טיל מדגם "קאים-100" משגר לוויין לחלל: הפעם הקודמת הייתה בינואר השנה, אז שיגר טיל מהדגם הזה לוויין קטן נוסף בשם "סוראיה", למסלול סביב כדור הארץ בגובה של 750 ק"מ – המסלול הגבוה ביותר שאליו שיגרה עד כה איראן לוויין כלשהו.
במערב כאמור חוששים מתוכנית הטילים של איראן, שבשנים האחרונות גם מהדקת את הברית שלה עם רוסיה ורק לאחרונה העבירה לה משלוח של טילים בליסטיים – אם כי אלו היו לטווח קצר בלבד. איראן ממשיכה לפתח כל העת את הטילים שלה, בפרט אחרי המתקפה הגדולה והכושלת ברובה על ישראל באפריל האחרון, שבעקבותה הועלה ספק לגבי יכולות הדיוק שבהן היא מתגאה ורבים מהטילים ששוגרו כלל לא הגיעו ליעדם.
ארה"ב מאשימה כי השיגורים לחלל מאיראן מפרים את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, ובמערב קוראים לטהרן לחדול לחלוטין מפעילות כלשהו הנוגעת לטילים בליסטיים שעלולים לשאת גם נשק גרעיני. בדו"ח האיומים הגלובליים שפרסמה השנה קהיליית המודיעין האמריקנית נכללה גם אזהרה ולפיה פיתוח משגרי חלל על ידי איראן עלול לקצר את לוח הזמנים שלה לפיתוח טילים בליסטיים בין-יבשתיים – כיוון שמדובר באותה טכנולוגיה.
5 צפייה בגלריה
תיעוד משיגור לוויין שרמן-1 על ידי משגר חלל טיל של משמרות המהפכה, שפרסמה התקשורת באיראן
תיעוד משיגור לוויין שרמן-1 על ידי משגר חלל טיל של משמרות המהפכה, שפרסמה התקשורת באיראן
הלוויין "שרמן-1" ששוגר. נטען כי מטרתו היא לבדוק טכנולוגיית תמרון בחלל
(צילום: רויטרס / Iranian Space Agency / WANA (West Asia News Agency) / Handout via REUTERS)
5 צפייה בגלריה
שיגור לוויין על ידי איראן
שיגור לוויין על ידי איראן
משגר מדגם "קאים-100", בצילום מהשיגור הקודם שלו השנה
כאמור, החשש הוא שעל טילים ארוכי טווח כאלו איראן עשויה בעתיד להציב ראשי קרב גרעיניים. לאחרונה דווח שאיראן, שכבר מעשירה אורניום לרמות שקרובות מאוד לרמה הנדרשת לנשק גרעיני, פועלת גם לקצר את משך הזמן הדרוש לה כדי לפתח את מטען הנפץ עצמו.