איראן יכולה להשיג את החומרים הנדרשים לייצור פצצה גרעינית ראשונה בתוך חודש. כך דיווח הלילה (ג') ה"ניו יורק טיימס" מפי מומחים שנחשפו למידע חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). עם זאת, המומחים ציינו כי מדובר בתרחיש הקיצוני ביותר וכי טהרן תזדקק לפרק זמן משמעותי נוסף כדי להרכיב ראש נשק גרעיני.
(צילום: אורי דוידוביץ)

3 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
מתקן הגרעין בנתנז
(צילום: EPA)
לדברי המומחים, העשרת האורניום בחודשים האחרונים הביאה את איראן לנקודה המתקדמת ביותר בדרך לגרעין, שלא הייתה בה מאז החתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות ב-2015. ההסכם חייב את טהרן לייצא 97% מהנפט שלה, וארה"ב העריכה אז כי תידרש לאיראן לפחות שנה להגיע ל"פריצת דרך" גרעינית.
בדו"ח שפורסם אתמול על ידי המכון למדע וביטחון לאומי בארה"ב, גוף פרטי המתמחה בניתוח ממצאים של סוכנות האו"ם, נכתב כי איראן הגיעה למצב שבו תוכל לייצר פצצה גרעינית אחת בתוך כחודש לאחר שהאיצה בחודשים האחרונים את מאמציה להעשרת אורניום לרמה של 60%. הדו"ח העריך כי איראן תוכל לייצר פצצה גרעינית שנייה בתוך פחות משלושה חודשים, ופצצה שלישית בפחות מחמישה חודשים.
המחבר הראשי של הדו"ח, מומחה הגרעין האמריקני דיוויד אולברייט, העריך הערכה דומה בנוגע ליכולת של איראן לפרוץ לגרעין גם ב-2013, לפני שנחתם הסכם הגרעין. בשבוע שעבר הזהיר אולברייט כי ייתכן שהפעולות שאיראן נוקטת הן חלק ממאמץ של הנשיא החדש איברהים ראיסי ללחוץ על ארה"ב כדי להשיג תנאים נוחים יותר לטהרן במשא ומתן על חזרה להסכם הגרעין.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בקהיר
אנתוני בלינקן בקהיר
"ככל שעובר הזמן, כך איראן הולכת ומתקדמת בתוכנית הגרעין שלה". בלינקן
(צילום: רויטרס)
בשבוע שעבר הזהיר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כי הולך ומתקרב השלב שבו לא יהיה עוד טעם לחזור להסכם הגרעין. "יגיע הרגע שבו יהיה כבר קשה מאוד להשיב את כל היתרונות שהיו בהסכם על ידי חזרה לקיום הדוק שלו", אמר בלינקן. "ככל שעובר הזמן, כך איראן הולכת ומתקדמת בתוכנית הגרעין שלה, במיוחד באמצעות שימוש בצנטריפוגות מתקדמות ועל ידי העשרת חומר רב יותר".
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות נחתם בימי כהונתו של ברק אובמה כנשיא ארה"ב. במסגרת ההסכם התחייבה איראן לצמצם משמעותית את תוכנית הגרעין שלה, ובתמורה הוסרו מעליה רוב הסנקציות הבינלאומיות. חלק מיריבותיה של איראן, בהן ישראל ומדינות ערביות במפרץ, מתחו ביקורת חריפה על ההסכם והזהירו כי הוא מספק לכלכלתה הקורסת של איראן עורק חיים מבלי שתחדל משאר פעולות הטרור שלה ומבלי להרחיק אותה דרמטית מספיק מנקודת הפריצה הגרעינית.
במאי 2018, בהוראתו של נשיא ארה"ב החדש דונלד טראמפ, אימצה וושינגטון את עמדתן של מתנגדות ההסכם, פרשה ממנו והטילה על טהרן מחדש סנקציות חריפות. בתגובה החלה איראן להתיר עוד ועוד התחייבויות שנתנה בהסכם, וכעת היא שועטת לעבר הפצצה. מדינות אירופה שיחד עם ארה"ב חתמו על ההסכם ניסו לתווך בין הצדדים כדי להשיבם אליו, אך עד כה ללא הצלחה.
3 צפייה בגלריה
סבא"א תמשיך לתעד את המתרחש באתרי הגרעין. פקח בנתנז
סבא"א תמשיך לתעד את המתרחש באתרי הגרעין. פקח בנתנז
סבא"א תמשיך לתעד את המתרחש באתרי הגרעין. פקח בנתנז
(צילום: AP)
ביום ראשון הודיעה איראן כי תאפשר לפקחים של סבא"א להתקין כרטיסי זיכרון חדשים במצלמות מעקב שהותקנו באתרי גרעין רגישים במדינה, כך שיוכלו להמשיך לתעד את המתרחש בהם, כפי שנקבע בהסכם הגרעין. הסיכום הושג בפגישה שנערכה בטהרן בין ראש סבא"א רפאל גרוסי לבין ראש סוכנות הגרעין של איראן מוחמד אסלאמי, והוא בא כשברקע סבא"א משמיעה אזהרות הולכות וגוברות בנוגע לאי-שיתוף הפעולה של איראן עם פקחיה.