4 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
ארכיון. "הסברה ושיח מול ההורים"
(צילום: AFP )
הבוקר (יום ה') יחזרו ללימודים 2.4 מיליון תלמידים וילדי גנים אחרי חופשות החגים, וללחץ הרגיל מהמועד מתווסף חוסר הוודאות לגבי בדיקות האנטיגן שהם והוריהם חייבים להציג כדי לוודא שלא נדבקו בקורונה.
בבית הספר היסודי כלניות בבאר שבע קבוצות הווטסאפ של ההורים גועשות, והמנהלת מוריה שוהם סיפרה אמש: "אנחנו מתרגשות כמו ב-1 בספטמבר. יש בעיות עם האתר ואני מקווה שזה ייפתר. אנחנו בקשר עם ההורים וכל שעתיים שולחות הודעת עידוד. 'קדימה, עד כה מילאו את הטופס בדיקת אנטיגן כך וכך הורים'. אנחנו מעודדים אותם למלא את ההצהרה בפורטל. מחר תמתין לכל שכבת גיל מורה שתוכל לבדוק את ההצהרות. לא נאלצתי להתמודד עם הורים שהצהירו שלא יבצעו את הבדיקה אבל אני מניחה שיהיו כאלה. אבל אנחנו עושות הסברה ומנהלות שיח פתוח עם ההורים".
4 צפייה בגלריה
דנה גרסון, מנהלת בית הספר תל"י גאולים, ירושלים
דנה גרסון, מנהלת בית הספר תל"י גאולים, ירושלים
דנה גרסון. "עכשיו יש יותר מחוסנים"
מנהלת בית הספר תל"י גאולים בירושלים, דנה גרסון, הוסיפה: "בית הספר קיבל וחילק ערכות אנטיגן לפני היציאה לחג. מי שלא קיבל יכול היה להגיע היום. אני מתרגשת לקראת החזרה שלמעשה מציינת את ההתחלה האמיתית של שנת הלימודים. אני לא חוששת מתחלואה יותר ממה שחששתי ב-1 בספטמבר או בשנה שעברה. עכשיו אפילו יש יותר מחוסנים, יותר מודעות ויותר בדיקות אנטיגן.
"אנחנו לא עובדים בכור האטומי ולא בחדר מיון. הכל בסדר. הילדים ילמדו לקרוא ולכתוב ולעשות חברים, שזה הכי חשוב בעיני, גם אם ייקח טיפה יותר זמן. המסר הזה עובר גם לצוות וגם להורים והתגובות בהתאם. רוב הזמן מתנהלים בשקט ובשמחה. אמון זו מילת המפתח. אני לא מחפשת פתרונות בחוץ. אני מייצרת אותם בעצמי".
הילה חלואני, הסגנית בבית הספר עופרים בירושלים, הוסיפה כי "החשש מתחלואה קיים אבל אני נוטה להסתכל על החיובי. אני והצוות מחוסנים שלוש פעמים, נקפיד על מסכה, והכי חשוב – ההורים הם קהילה משפחתית, חמה ומשתפת פעולה. הם מגויסים בכל משימה, ובמיוחד בנושא הקורונה. הם דואגים לעדכן אותנו בכל שעה ביום לגבי תלמיד מאומת או בידוד.
"אנו ערוכים לפעול על פי המתווה שהוציא משרד החינוך. המון הודעות בנושא נשלחו להורים וזה גורם להמון שאלות, אבל אנחנו נותנים מענה. כל הורה יצטרך לתת באתר דיווח הצהרת בריאות על ביצוע הבדיקה ונדאג גם לאסוף האישורים הידניים. תלמיד שיגיע ללא אישור ימתין בכיתה ייעודית עד שיגיע אחד מההורים".
4 צפייה בגלריה
הילה חלואני, סגנית מנהלת בית ספר עופרים, ירושלים
הילה חלואני, סגנית מנהלת בית ספר עופרים, ירושלים
הילה חלואני. "תלמיד ללא אישור ימתין בכיתה ייעודית"
אמש הנחתה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד את המנהלים והגננות לא למנוע מתלמיד שיגיע בלי הצהרה על ביצוע אנטיגן עם תוצאה שלילית להיכנס לבית הספר בנימוק שההנחיה נתנה בחוסר סמכות. "משרד החינוך אינו רשאי בהיעדר סמכות חוקית לדרוש ממנהלי בתי הספר והגנים לבצע פעולות בניגוד לתפיסתם החינוכית, שאינן בתחום תפקידם ואחריותם והנכם מתבקשים שלא לעשות זאת", כתבה.
במשרד החינוך מיהרו להגיב: "בהתאם להחלטת ממשלת ישראל והתקנות שנקבעו בנושא האנטיגן, יצוין כי כל ילדי הגנים ותלמידי היסודי (א'-ו') חייבים לבצע בדיקת אנטיגן טרם הגעתם אל מוסדות החינוך מחר. כמו כן, הם נדרשים להגיע עם הצהרת הורים שלפיה הבדיקה שלילית".
מנתוני מד"א עולה כי כ-80% מערכות האנטיגן חולקו, אולם כ-200 אלף מהן טרם נאספו. כ-150 אלף תלמידים מחלימים אינם נדרשים לבצע את הבדיקה. תלמידים בני 12-3 יוכלו להיכנס למוסדות החינוך בכפוף להצהרה דיגיטלית או ידנית על ביצוע בדיקת אנטיגן ביתית שתוצאתה שלילית. לפי שעה, כ-46 אלף תלמידים בבידוד - מחציתם לומדים בגנים ובבתי ספר יסודיים - מתוכם כ-25 אלף מאומתים לקורונה.
4 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
אוספים בדיקות אנטיגן בירושלים. ארכיון
(צילום: EPA)
במשרד החינוך נערכו לחזרה לבתי הספר באמצעות פתיחת חדרי מצב מחוזיים וארציים, תגבור מאות מוקדנים למתן מענה לפניות מנהלים מורים והורים, סימולציות מקדימות ודריכות שיא נוכח הציפייה לעלייה בתחלואה עם החזרה מהחופשה. גולת הכותרת בהיערכות לחזרה ב"ספטמבר 2" הינו מבצע "אנטיגן 2", שמתקיים הפעם בהתאם להחלטת קבינט הקורונה כתנאי לכניסת תלמידים לגני הילדים ולבתי הספר היסודיים לתלמידים בני 12-3.
המטרה היא למנוע כניסת תלמידים מאומתים למוסדות החינוך על רקע הצפי לעלייה בתחלואה בתום המפגשים ההמוניים עם המשפחות, היציאה למופעים והטיולים. על-פי הערכת משרד החינוך, צפויים להתגלות לפחות 4,000 תלמידים מאומתים חדשים.
פורסם לראשונה: 22:31, 29.09.21