הסמפכ"ל ניצב אבשלום פלד (63), המפכ"ל המיועד, יופיע היום (חמישי) בפני ועדת גרוניס לבחינת מינויי בכירים בשירות המדינה. בזמן הזה, ניצבים במשטרה, שרואים עצמם כמועמדים לתפקיד המפכ"ל הבא, נערכים להחלטת הוועדה - כשאם היא תבחר לפסול אותו, ייפתח מחדש המרוץ למפכ"לות.
2 צפייה בגלריה
אבשלום פלד
אבשלום פלד
יישאל על החומרים הרבים שהגיעו לוועדה. אבשלום פלד
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
2 צפייה בגלריה
דני לוי
דני לוי
"נאמנו של השר". ניצב דני לוי
(צילום: דוברות המשטרה)
גם השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, נערך לפסילת ניצב פלד, כשהוא מדליף את שמו של ניצב דני לוי, מפקד מחוז חוף, כמועמד אפשרי לתפקיד המפכ"ל. רבים מחבריו לסגל הפיקוד הבכיר רואים בניצב לוי נאמנו של השר בן גביר, בפרט בהנחיות של הניצב לנהוג בכוח רב מול מפגיני קיסריה וכרכור.
ההערכה היא שהיום לא תתקבל החלטה בוועדת גרוניס בעניין המפכ"ל הבא. ניצב פלד, ככל הנראה, בעיקר יישאל על החומרים הרבים שהגיעו לוועדה העלולים לייצר מכשול שיפסול את מועמדותו. מלבדו יופיע בוועדה גם השר בן גביר, שהמליץ עליו לתפקיד מפכ"ל, והמפכ"ל יעקב שבתאי, שיסיים בעוד שבועיים את כהונתו.
בן גביר ואבשלום פלד בתחנת משטרה ברמלה

המפכ"ל שבתאי, שאין לו כל סמכות בקביעת זהות מחליפו, ירצה לומר בוועדה את הלקחים שחווה אישית ביחסי העבודה מול השר הממונה עליו, בן גביר. שבתאי יציין גם כי חשוב לבחון את יכולת העמידה והעצמאות של המפכ"ל שיחליף אותו. לדברי שבתאי, בן גביר מבצע השתלטות בוטה על משטרת ישראל שחייבת להישאר א-פוליטית לטענתו ולהרחיק את השר מהנחיות ישירות לקציני משטרה כפי שהוא נוהג לעשות.
ניצב פלד, כאמור, נחקר במח"ש ב-2015 וההמלצה נגדו הייתה שלא יקודם. זאת, בעקבות בנייה בלתי חוקית שהוא הוביל במושב בו הוא מתגורר, מושב זכריה. למרות זאת, המפכ"ל דאז, רוני אלשיך, קידם אותו לדרגת ניצב ומינה אותו לתפקיד מפקד אגף ההדרכה. נזכיר כי שר הביטחון, יואב גלנט, נפסל בעבר ממינויו לתפקיד הרמטכ"ל בשל עבירות בנייה מצידו במושב שבו הוא מתגורר.
לאור כל אלה, ראש הוועדה אשר גרוניס ביקש מהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להודיע אם תגן על בחירתו של פלד אם תוגש עתירה לבג"ץ נגד מינויו. היועמ"שית צפויה לפרסם את תשובתה בשבוע הבא, להתייחס לעבירות המשמעתיות שיש בעניינו - ולחוות דעתה אם הן עולות לכדי מניעה למנותו.
פורסם לראשונה: 23:35, 03.07.24