2 צפייה בגלריה
נפילה ליד קריית שמונה
נפילה ליד קריית שמונה
זירת נפילה באזור קריית שמונה
אחרי ששר הביטחון יואב גלנט הודיע על הקמת מנהלת שבין היתר תסייע בהשלמת פרויקט מיגון היישובים שצמודים לגבול, בתנועת המושביםֿֿ, שמאגדת 254 מושבים ברחבי הארץ, לא מסתפקים בכך - ודורשים מראש הממשלה בנימין נתניהו לגבש החלטת ממשלה לתוכנית רב שנתית לחיזוק ההתיישבות ביישובים אלו, כפי שהוחלט להוביל בחבל תקומה שבדרום.
"העובדה שיישובי הצפון לא חוו מתקפת טרור רצחנית מצד חיזבאללה באותה שבת הינה בגדר נס", הסביר לנתניהו עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, במכתב ששלח אליו אתמול. לדבריו, "החלטה זו היא מסר לאויבינו שאין אנו נרתעים מהאיומים ושההתיישבות והחקלאות תצמח ותשגשג על אפם וחמתם של חורשי רעתנו".
יפרח ציין במכתבו כי החלטות הממשלה לפיתוח חבל תקומה נועדה לחיזוק האמון ופיתוח היישובים שנפגעו במתקפת הטרור הרצחנית של חמאס, כדי שתעגן את מחויבות ממשלת ישראל לחבל ארץ זה. מנגד, טוען יפרח, הממשלה מחויבת גם לעתידם של עשרות יישובי קו העימות ובהם מושבים, קיבוצים וערים שזקוקים למענה משמעותי שישנה את פני העתיד.
הכותרת
איך מונעים מהמחבלים ששוחררו להפוך למנהיגי טרור?
28:05
2 צפייה בגלריה
מסיבת העיתונאים ביום ה-60 למלחמת חרבות ברזל
מסיבת העיתונאים ביום ה-60 למלחמת חרבות ברזל
"מסר לאויבינו שאין אנו נרתעים מהאיומים". דרישה מנתניהו להקים מנהלת תקומה לגליל
(צילום: דוד בכר )
עיקרי התוכנית שהציג יפרח לנתניהו הם כאלו שיחזקו את האמון והחוסן בהתיישבות הכפרית ויביאו לשדרוג סביבת החיים הפיזית, הדיור והתשתיות. הוא סבור כי על הממשלה לפתח ולחזק את יישובי הספר ולמנף השקעות לצמיחה מהירה, בהן גם השקעות בפיתוח החקלאות והתיירות הכפרית. יפרח הסביר כי "אין חולק על חשיבותם של יישובי הגדר בצפון עבור מדינת ישראל כרכיב התיישבותי, ביטחוני ואינטרס לאומי ממדרגה ראשונה".
ביישובי קו העימות הצטרפו לקריאת תנועת המושבים. "כפי שאני בטוח שלא חוסכים כעת באמצעי לחימה והגנה בחילות הצבא, כך העורף שהוא חזית צריך לקבל את כלל המענים: הביטחוניים, המיגוניים, הקהילתיים, החינוכיים והרווחתיים", טען עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל.
לנוכח הצהרות הממשלה החוזרות ונשנות על פיתוח הצפון, סופר אמר: "אני מקווה שכעת ישתפו אותנו, את ראשי הרשויות, בגיבוש ובמימוש תוכניות הפיתוח ושלא יעבדו לנו מעל לראש. הוכחנו כבר שהשלטון המקומי הוא הקרוב ביותר לתושב, מכיר את צרכיו וזוכה לאמונו. אמון זה, במיוחד כעת, הוא המטבע לסוחר עם הערך הגבוה ביותר והוא זה שיבטיח הוצאה לפועל של תוכניות".
גלנט: "הרצון שלנו הוא ליצור תנאים שיחזירו את התושבים לבתים"
(צילום: אלעד מלכה)

אתמול החליט שר הביטחון יואב גלנט על הקמת מנהלת "אופק צפוני" במשרדו, בתום כינוס הערכת מצב לנושא העורף האזרחי. המנהלת תפעל לחיזוק התשתית האזרחית ברשויות המקומיות, שיפור מרכיבי הביטחון ביישובי הצפון לרבות הגדלת כיתות הכוננות וחימושן, שיקום התשתיות שנפגעו במהלך הלחימה, ולמימוש מלא של החלטת הממשלה להשלמת פרויקט "מגן הצפון", למיגון היישובים במרחק של עד תשעה קילומטרים מגבול לבנון.
השר גלנט קיבל את המלצת מנכ"ל משרדו אלוף במיל' אייל זמיר, והשניים יחליטו בימים הקרובים על מינוי ראש המנהלת, ועקרונות הפעולה של עבודתה. המנהלת תפעל בשיתוף פעולה עם השלטון המקומי וצה"ל, והחלטותיה יתקבלו בהתאם להערכת המצב, לצד הגדלת הכוחות שיפעלו במרחב הצפון.
במקביל, גלנט ימליץ לקבינט המדיני-ביטחוני להרחיב את סמכויות מנהלת "תקומה" שפועלת לסיוע היישובים שקרובים לגבול עם עזה, לטיפול בכל התחומים האזרחיים גם ביישובי הצפון. שר הביטחון אף עמד על חשיבות קיום הבחירות לרשויות המקומיות ב-30 בינואר 2024, כמסר שמחזק את היציבות וההמשכיות הלאומית.