יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני, מייק ג'ונסון, ומנהיג המיעוט בסנאט, הרפובליקני מיץ' מקונל, הודיעו הלילה (בין חמישי לשישי) כי נקבע תאריך רשמי לנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס – 24 ביולי. נתניהו קיבל את ההזמנה והשיב כי הוא "מאוד נרגש על הזכות לייצג את ישראל בפני שני בתי הקונגרס ולהציג לנציגי העם האמריקני ולכל העולם את האמת על המלחמה הצודקת שלנו נגד אלה המבקשים להשמיד אותנו".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"נרגש על הזכות". נתניהו
(צילום: GIL COHEN-MAGEN/Pool via REUTERS)
ההזמנה הרשמית הועברה לנתניהו לפני כשבוע, אחרי שחתמו עליה ארבעת ראשי הקונגרס - ג'ונסון, מקונל, מנהיג הרוב בסנאט, הדמוקרטי צ'אק שומר, ומנהיג המיעוט בבית הנבחרים, הדמוקרטי האקים ג'פריס. שומר ציין לאחר ההודעה הרשמית כי יש לו "חילוקי דעות ברורים ועמוקים עם נתניהו", אך מכיוון שיחסי ישראל וארה"ב הם "בלתי-שבירים ומתעלים על אדם או ראש ממשלה אחד" – תמך בהזמנת רה"מ לנאום בפני הקונגרס.
נתניהו – אם יטוס לראשונה מאז 7 באוקטובר – צפוי לעשות זאת במטוס ראש הממשלה "כנף ציון", שכבר עבר כשירות מבצעית ומוכן לטיסה.
"אנו מצטרפים למדינת ישראל במאבקה בטרור, במיוחד כשחמאס ממשיך להחזיק אזרחים אמריקנים וישראלים בשבי ומנהיגיו מסכנים את היציבות האזורית", נכתב במכתב שהועבר לנתניהו. "מסיבה זו, בשם ההנהגה הדו-מפלגתית של בית הנבחרים והסנאט, אנו רוצים להזמין אותך לנאום בפגישה משותפת של הקונגרס".
לפני כשבועיים אישר ג'ונסון בריאיון ל-ynet כי נתניהו יוזמן לנאום בקונגרס. את הדברים אמר בשולי הטקס לציון יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל, שיזמה שגרירות ישראל בוושינגטון בצל המלחמה בעזה. ג'ונסון כבר אישר מזמן כי בכוונתו להזמין את נתניהו לנאום בקונגרס, אך שומר עיכב את החתימה על המסמך. אותו שומר אפילו סירב לבקשה של נתניהו לשוחח עם חברי המפלגה שלו – הדמוקרטית – בארה"ב, וגם קרא להחלפתו ולבחירות בישראל בנאום שנשא.
2 צפייה בגלריה
צ'אק שומר
צ'אק שומר
"חילוקי דעות ברורים ועמוקים". שומר
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, File)
שומר הגן על עצמו בעקבות הביקורת הקשה שספג על הנאום מצד הרפובליקנים, ואמר כי נשא את נאומו רק "מתוך אהבה אמיתית לישראל". הוא טען כי הרפובליקנים הם שהופכים את סוגיית התמיכה בישראל ל"חד-מפלגתית", וכי בכך הם פוגעים בה. בנאומו של שומר – יהודי-אמריקני שהגיע לתפקיד הנבחר הבכיר ביותר בתולדות ארה"ב – הוא קרא כאמור להחלפת נתניהו, אמר שרה"מ "איבד את הדרך" – וביקש מהישראלים לבחור "מנהיגים טובים יותר". שומר הוסיף כי תהיה זו "טעות חמורה" מצד ישראל לדחות את פתרון שתי המדינות.
הפעם האחרונה שבה נאם נתניהו הייתה בשנת 2015, מה שזכור כ"נאום המחלוקת" עם ממשלו של הנשיא לשעבר ברק אובמה. את אותו נאום החרימו עשרות חברי קונגרס, ובהם גם מי שהיה אז סגן הנשיא והיום מכהן כנשיא – ג'ו ביידן.