2 צפייה בגלריה
פגישתם של בנימין נתניהו וג'ייק סאליבן בירושלים
פגישתם של בנימין נתניהו וג'ייק סאליבן בירושלים
"לאיראן לא יכול להיות נשק גרעיני". נתניהו וסאליבן
(צילום: קובי גדעון/לע"מ)
היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן התייחס לסוגיית ביקורו של ראש המממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן, והבהיר הלילה (בין רביעי לחמישי) כי "אין תנאים מקדימים לביקורו, כשהזמן יהיה מתאים - נכריז עליו". סאליבן המעיט בערכם של המתחים בין ארה"ב לישראל, וסיפר כי שוחח ברביעי האחרון בשיחת וידאו עם ראש המל"ל צחי הנגבי, וכי נתניהו הצטרף בשלב מסוים.
בכנס של "מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון" ציין סאליבן כי ארה"ב תנקוט צעדים נחוצים כדי לוודא שאיראן לא תשיג נשק גרעיני. "זהו המבחן האולטימטיבי - לאיראן לא יכול להיות נשק גרעיני. אין להם כזה נכון להיום, ולא יכול להיות להם", אמר. סאליבן הוסיף כי ארה"ב עובדת עם בנות ברית שונות, כולל ישראל, כדי להרתיע את טהרן מפיתוח הנשק. "נמשיך לשלוח מסרים ברורים בנוגע למחירים ולהשלכות של 'הרחקת לכת' מצד איראן, ובמקביל נמשיך לחפש אחר פתרון דיפלומטי שיחזיר את תוכנית הגרעין האיראנית בחזרה לקופסה", הבהיר.
2 צפייה בגלריה
יורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS)
יורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS)
יורש העצר הסעודי. ארה"ב פועלת לנרמול יחסי ישראל-סעודיה
(צילום: רויטרס)
הוא ציין בנוסף כי "ארה"ב ממשיכה לפעול בנחישות להשגת הסכם נרמול יחסים בין ישראל לסעודיה", והודיע כי יגיע לביקור בריאד בסוף השבוע לשיחות עם מנהיגיה. "מטרת העל המוצהרת שלנו היא להביא לנורמליזציה מלאה ביחסים, זה אינטרס של ביטחון לאומי עבור ארה"ב והיינו ברורים לגבי זה", אמר סאליבן.
היועץ הבכיר לא פירט מעבר לכך כדי "לא לפגוע בפעולות ובמאמצים הנעשים בנושא" ו"כסימן לרצינות שבה ארה"ב מתייחסת לעניין". לאחרונה, דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על האטה במאמצי ישראל לכונן יחסים דיפלומטיים עם סעודיה. לפי הדיווח, שהסתמך על בכירים בישראל ובסעודיה, הסיבות להאטה הן ההסלמה מול הפלסטינים, מדיניות ישראל בגדה, פעולות צה"ל נגד חמושים, והערות שהשמיעו גורמים רשמיים נגד פלסטינים - שגררו גינוי מצד מנהיגים ערבים ברחבי העולם.
מוקדם יותר השנה, בישראל דווקא הביעו אופטימיות שיוכלו להגיע להסכם עם סעודיה תוך חודשים, בתיווך אמריקני - על רקע החשש מפני איראן שקירב בין ישראל למדינות המפרץ - אך גורם ישראלי אמר כי "הנסיבות ציננו את ההתלהבות".
גורמים רשמיים בישראל ובמפרץ אמרו כי האינטרס הסעודי לאמץ בגלוי את ישראל התקרר ככל שההסלמה בין הפלסטינים לישראל התגברה, וממשלת הימין דחפה לאשר עוד בניית בתים בהתנחלויות. לדבריהם, בעוד שנמשך שיתוף הפעולה השקט בין ישראל וסעודיה בנושאי ביטחון, מודיעין וקשרים עסקיים, המאמצים להרחיב את היחסים עם הממלכה ועם מדינות מוסלמיות אחרות הואטו.
סאליבן הוסיף כי נציגים מהודו ומאיחוד האמירויות יצטרפו לנסיעתו לסעודיה, כדי לדון ב"אזורי שיתוף פעולה חדשים בין ניו-דלהי והמפרץ, כמו גם עם ארה"ב ושאר האזור". מקור המקורב לסאליבן אמר כי הוא צפוי להיוועד עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.