המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ניפק היום (ג') הצהרה שבסוכנות הידיעות AP מפרשים כהבעת נכונות מחודשת לנהל עם ארצות הברית משא ומתן על תוכנית הגרעין של ארצו. בדברים שהפנה לממשלה האיראנית החדשה, בראשותו של הנשיא מסעוד פזשכיאן, אמר חמינאי כי אין "שום מניעה" מניהול מגעים עם "האויב", אם כי באותה הזדמנות קבע קווים אדומים ברורים ושב והזהיר כי אין לבטוח בוושינגטון.
3 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע ב בחירות לפרלמנט האיראני ב טהרן
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע ב בחירות לפרלמנט האיראני ב טהרן
המנהיג העליון חמינאי. "לא לתלות תקוות באויב"
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
צנטריפוגות בנתנז
צנטריפוגות בנתנז
צנטריפוגות במתקן ההעשרה של איראן בנתנז. אורניום לרמה של 60%
(צילום: AP)
בדיווח של AP מודגש כי דבריו של חמינאי היום מזכירים את אלה שהשמיע סביב שיחות הגרעין שנערכו בשנת 2015 ושהובילו בסופו של דבר לחתימת הסכם הגרעין בין טהרן למעצמות, הסכם שבמסגרתו הסכימה איראן לצמצם מאוד את תוכניתה הגרעינית ולאפשר פיקוח בינלאומי מוגבר עליה. בתמורה הוסרו רוב הסנקציות על הרפובליקה האיסלאמית, ועובדה זו שיפרה מעט את מצבה הכלכלי, ולדברי מתנגדי ההסכם אפשרה לה להפנות משאבים רבים יותר לחימוש ארגוני הפרוקסי שלה, בהם חיזבאללה בלבנון והחות'ים בתימן.
"אנחנו לא צריכים לתלות תקוות באויב ואיננו צריכים לחכות שהתוכניות שלנו יאושרו על-ידי האויבים", אמר חמינאי בהצהרה מצולמת ששודרה היום בטלוויזיה הממלכתית של איראן, אך לצד זה הוסיף: "אין סתירה בכך שנבוא במגע עם אותו אויב בעניינים מסוימים, אין מניעה מהבחינה הזו". חמינאי, שכמנהיג העליון הוא בעל הסמכות הראשית על כל ענייני המדינה, הזהיר את הקבינט של פזכשיאן: "אל תבטחו באויב".
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן ב פרלמנט ב טהרן עם אישור ממשלתו החדשה
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן ב פרלמנט ב טהרן עם אישור ממשלתו החדשה
הנשיא החדש פזשכיאן. אין מניעה "לדבר"
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
מאז ההודעה של דונלד טראמפ ב-2018 כי ארה"ב פורשת מהסכם הגרעין, הודעה שהביאה בסופו של דבר לקריסתו, השמיע חמינאי בן ה-85 מעת לעת הצהרות בעד ונגד שיחות עם וושינגטון. בשנים האחרונות ניהלו וושינגטון וטהרן כמה סבבים של שיחות בלתי-ישירות בתיווך עומאן וקטאר, אך מבלי להשיג פריצת דרך. מחלקת המדינה האמריקנית טרם הגיבה על הצהרתו של חמינאי היום.
מאז קריסת ההסכם ב-2018 התנערה איראן מכל ההגבלות שקיבלה על עצמה במסגרת תוכנית הגרעון, ובשנתיים האחרונות הרחיבה בהדרגה את העשרת האורניום שלה והעלתה אותה לרמה של 60% - מרחק קצר בלבד מרמת ההעשרה של 90%, הנחוצה לשם ייצור של נשק גרעיני. נוסף על כך היא שיבשה את פעילותן של מצלמות המעקב שהתקינה במתקני הגרעין שלה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), ואסרה על כמה מהפקחים הבכירים ביותר של הסוכנות לבקר בהם, בניגוד לעבר.
אחרי שנים שבהן טענה איראן בתוקף כי אין לה שום כוונה לפתח נשק גרעיני – טענה שכמובן נדחתה בבוז על-ידי המערב – לאחרונה החלו גורמים איראנים רשמיים להצהיר יותר ויותר שארצם עשויה לחתור להשגת נשק שכזה.