לאחר שאלבניה הודיעה שלשום (יום ד') כי החליטה לנתק את קשריה הדיפלומטיים עם איראן בתגובה למתקפת סייבר קשה שחוותה ביולי האחרון - שיגר שגריר אלבניה לאו"ם מכתב חריף למועצת הביטחון בעקבות המתקפה וכתב כי איראן ניסתה למחוק מערכות ממשלתיות ולגנוב נתונים מאלבניה.
2 צפייה בגלריה
דגלי אלבניה ו איראן אילוס אילוסטרציה
דגלי אלבניה ו איראן אילוס אילוסטרציה
(צילום: shutterstock )
השגריר הוסיף במכתבו כי "האיראנים ניסו לשתק את מוסדותינו, לסכן את האזרחים ולייצר חוסר ביטחון במדינה. הם נכשלו, והנזק שנגרם למערכות הוא מינימלי בלבד". במכתב הבהיר השגריר כי אלבניה מנתקת את קשריה הדיפלומטיים עם איראן באופן מיידי. האלבנים טענו כי מאחורי המתקפה עומדים האקרים שבעבר ביצעו גם מתקפות סייבר בישראל. במתקפה, שאירעה ב-15 ביולי, הושבתו באופן זמני שורה של אתרי ממשל באלבניה, ושירותים דיגיטליים שסופקו באמצעותם.
בנוסף לניתוק הקשר, נזכיר, האלבנים הורו לדיפלומטים האיראניים לצאת מהמדינה בתוך יממה. אלבניה משמשת כיום כחברה פעילה ומובילה במוצעת הביטחון של האו"ם, וניתן להניח כי מתקפת הסייבר האיראנית שהובילה לניתוק היחסים, תשפיע על יחסם של האלבנים לאיראן גם בדיוני המועצה.
שגריר אלבניה לאו"ם ביקר בעבר בישראל במסגרת פרויקט המשלחות לארץ שמוביל שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן. בביקור נחשף השגריר לאיומים הביטחוניים עמם מתמודדת ישראל, ובתוך כך גם לאיום האיראני. ארדן אמר בתגובה למכתבו של מקבילו האלבני: "הקהילה הבינלאומית חייבת להתעורר. איראן מאיימת לא רק על קיומה של ישראל, אלא על ביטחון העולם".
2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
"קורא לקהילה הבינלאומית לבלום את הטרור של איראן". ארדן
(צילום: un)
ארדן הוסיף כי "שלטון האייתוללות חותר תחת הערכים האוניברסליים, ומתקפת הסייבר נגד אלבניה היא רק דוגמה אחת לכך. אני מברך על תגובתה של אלבניה, וקורא למזכ"ל האו"ם ולקהילה הבינלאומית להוציא את הראש מהחול ולפעול כדי לבלום את פעולות הטרור והרצח של איראן".
באיראן טרם התייחסו להחלטת אלבניה על ניתוק הקשרים, שמגיעה על רקע שנים של מתיחות בין שתי המדינות. מקורה של המתיחות הזו ב-2014, אז אלבניה קיבלה לשטחה 3,000 גולים איראנים מארגון האופוזיציה "מוג'אהידין חלק", שהמשטר האיראני מייחס לו שורה של פיגועים והתנקשויות ברפובליקה האיסלאמית. הגולים האיראנים חיים כיום במחנה סמוך לנמל התעופה המרכזי של אלבניה, באזור הבירה טירנה.