2 צפייה בגלריה
ועידת הליגה הערבית באלג'יר
ועידת הליגה הערבית באלג'יר
החליש את המוסדות הפלסטיניים. אבו מאזן
(צילום: AFP)
מותו של אבו מאזן עלול להביא למחאות המוניות, אלימות ואפילו לקריסת הרשות הפלסטינית. כך קובע דו"ח חדש של ארגון המשבר הבינלאומי (ה-ICG), שמזהיר כי על אף שהתרחיש הטוב ביותר הוא קיום בחירות דמוקרטיות - הוא נותר האפשרות "הכי פחות סבירה".
הארגון הזהיר מכך שליו"ר הרשות הפלסטינית בן ה-87 אין יורש מוגדר ומוסכם, ומנגד החברה הפלסטינית מחולקת לקבוצות רבות וישנם לא מעט יורשים פוטנציאליים שחושקים בתפקיד. הדו"ח ציין כי אבו מאזן "רוקן את המוסדות והמנגנונים הפלסטיניים מחובותיהם ומסמכויותיהם להחליט מי יירש אותו", כך ש"לא ברור מי יירש אותו ובאיזה אופן זה ייעשה".
2 צפייה בגלריה
צלפים של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים על רקע העימותים בשכם
צלפים של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים על רקע העימותים בשכם
צלפים על הגגות בשכם אחרי מעצר מבוקש חמאס, ספטמבר
למעשה, הפלסטינים לא הלכו לקלפי מאז 2005, כלומר מאז כניסתו של אבו מאזן לשלטון. גם לאחר שהכריז על בחירות ב-2021, אבו מאזן הפך את ההחלטה הזו, והצדיק זאת בסירובה של ישראל לאפשר את קיומן במזרח ירושלים - שבה הפלסטינים רואים כבירתן העתידית. מנגד, פרשנים ייחסו את המהלך של אבו מאזן לחשש מירידה בפופולריות של תנועת הפתח שבראשה הוא עומד, שעלול היה להביא לניצחון תנועת חמאס.
בדו"ח של ה-ICG הוזכרו כמה שמות אפשריים למאבק על ירושת אבו מאזן. בין היתר הוזכר השר לעניינים אזרחיים ומזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח, שהוקלט לאחרונה מקלל את אבו מאזן. בנוסף עלה שמו של ראש שירות המודיעין הפלסטיני, מאג'ד פרג'. למרות שלשניים יש מעמד בכיר ברשות הפלסטינית ויכולת מוכחת לעבוד עם הקהילה הבינלאומית, הדו"ח מצביע על כך שהם אינם זוכים לפופולריות מספקת בקרב הפלסטינים.
אבו מאזן ובלינקן, אתמול
(צילום: רויטרס)

חוסיין א-שייח מקלל את אבו מאזן

שם נוסף שהוזכר הוא של נשיא ההתאחדות הפלסטינית לכדורגל, ג'בריל רג'וב, וגם של ראש שירות הביטחון המסכל לשעבר מוחמד דחלאן, שמתגורר באיחוד האמירויות בעקבות סכסוך עם אבו מאזן. גם שמו של ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה הוזכר כמועמד. הדו"ח סבר כי "לכל אחד מהאנשים הללו יש רשת מיוחדת של מערכות יחסים", ובכל זאת איש מהם "לא יכול לעבוד לבד".
בשנה האחרונה, נזכיר, הזהירו בכירי מערכת הביטחון בישראל שוב ושוב מכך שהרשות הפלסטינית מאבדת שליטה בג'נין ובשכם, דבר שמאפשר את עלייתן של קבוצות חמושות באזורים אלו. בעוד מערכת הביטחון הצליחה לסכל את תשתית הטרור של גוב האריות בשכם, בג'נין המצב מורכב יותר - ושם מתרחשים מעת לעת חילופי אש כבדים בין הכוחות לחמושים. "טעימה" ממה שעלול לקרות אחרי מותו של אבו מאזן קיבלנו בחודש ספטמבר האחרון, אז המוני פלסטינים התפרעו בעקבות מעצרו של מבוקש חמאס מוסעב אשתיה בידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים.