משרד ראש הממשלה הודיע אמש (יום רביעי), בשם המוסד, כי קטאר ומצרים העבירו לצוות המשא ומתן את התייחסות חמאס למתווה עסקת החטופים. "ישראל בוחנת את ההתייחסות ותשיב למתווכות את תשובתה", נמסר.
ביידן מציג את הצעת ישראל לעסקה
(צילום: רויטרס)


4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
נתניהו וסינוואר
(צילום: יונתן זינדל, דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
נטלי צנגאוקר  הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
נטלי צנגאוקר  הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
הפגנה לשחרור החטופים. במטה בירכו, אך הזהירו: "אם הממשלה תטרפד עסקה, מיליונים יצאו לרחובות"
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
גורמים במערכת הביטחון אמרו כי מדובר ב"הצעה הכי טובה שהייתה עד עכשיו", וטענו כי יש בה "בסיס להתקדם ממנו". לדבריהם, "עדיין יש סוגיות שצריך לברר אותן, כמו הנוכחות בציר פילדלפי, וסוגיית הווטו של האסירים". גורם ביטחוני אמר כי "יש הליכה של החמאס לכיוון מתווה ביידן, השאלה אם זה יספיק לקבינט הישראלי".
אולם, קודם לכן לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעה בשם "גורם ביטחוני בכיר", שבה הודיעה כי "חמאס ממשיך להתעקש על סעיף עקרוני במתווה שימנע מישראל לחזור להילחם לאחר שלב א' במתווה, דבר שאינו מקובל על ישראל. ישנם פערים נוספים שעדיין לא נסגרו. ישראל תמשיך במשא ומתן תוך כדי המשך הלחץ הצבאי והמדיני כדי להביא לשחרור כל 120 חטופינו, החיים והחללים כאחד". ההודעה, נציין, התפרסמה אחרי שישראל קיבלה את תשובת חמאס.
משפחות החטופים בירכו על קידום המתווה, אך איימו שאם הממשלה תכשיל את העסקה, "מיליונים יצאו לרחובות". מטה המשפחות להחזרת החטופים מסר כי "משפחות החטופים מברכות את ראש הממשלה על קידום 'עסקת נתניהו'. יחד עם זאת, ולאור התבטאויות שרים בכירים, הרי שאם הממשלה תכשיל את עסקת נתניהו לשחרור החטופות והחטופים לא יהיה מנוס מיציאה של מיליוני ישראלים לרחובות.
"עם ישראל מצביע פעם אחרי פעם בכל סקר וסקר כי הוא בעד עסקה מלאה להחזרת כל החטופים והחטופות. לא נאפשר לשרים בממשלה לטרפד עסקה פעם נוספת. לא נאפשר לשרים בממשלה לחבל בעסקה נוספת. מדובר באתוס ישראלי ובערך אנושי עליון שלא משאירים אף אחד מאחור. הממשלה נמצאת במבחן המוסרי העליון של כהונתה: המשך ההפקרה או פעולה נחושה להצלה והשבה. החזרה מלאה של החטופים או שכל אזרחי מדינת ישראל יצאו לכבישים ולצמתים. לא נפקיר את 120 החטופים בפעם השנייה".
בחמאס התייחסו לתשובה שמסרו, וטענו: "החלפנו כמה רעיונות עם המתווכים". חבר הלשכה המדינית של חמאס, חוסאם בדראן, אמר ל"אל-ג'זירה" כי "אנחנו מעוניינים להגיע להסכם להפסקת המלחמה, והתקשורת שלנו עם המתווכים נמשכת. החלפנו כמה רעיונות עם המתווכים במטרה לעצור את המלחמה ולנסיגה מקיפה מרצועת עזה". הוא טען כי "התקשורת שלנו נמשכת עם המתווכים בקטאר ובמצרים, וושינגטון מפעילה לחץ בדרכים שלה". בכיר חמאס באסם נעים אמר לאתר הערבי-אמריקני "אל-מוניטור" כי "הגבנו בכמה רעיונות לגשר על הפער ולהבטיח הגעה להסכם על עזה".
לאחר מכן הודיע ארגון הטרור כי ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה "שוחח עם המתווכות קטאר ומצרים במטרה להגיע להסכם שיוביל להפסקת אש ולסיום התקיפות בעזה. אנו מתייחסים בחיוב לתוכן שיחות המשא ומתן. הנייה דן גם עם גורמים רשמיים בטורקיה לגבי ההתפתחויות האחרונות".

המתווה המוצע - והמחלוקת

על שני סעיפים במתווה, נזכיר, עומדת המחלוקת, שניהם נוגעים במשא ומתן באשר לשלבים שתיים ושלוש. אחד, סעיף שמונה, עוסק ברוחב המשא ומתן, והשני, סעיף 14, עוסק באורך המשא ומתן. לפי ההסכם, לא יאוחר מהיום ה-16 להפסקת האש של השלב הראשון יחל מו"מ על השלב השני. ישראל דורשת שבשלב זה ידונו הצדדים, בין היתר, במפתחות שחרור החטופים תמורת האסירים המשוחררים, כאחד התנאים להפסקת אש. חמאס, מצידו, מבקש למחוק את "בין היתר", ודורש שידונו רק בסוגיה הזו.
לישראל חשוב לוודא סידורי ביטחון ונושאים נוספים, ולכן מבחינתה נושא המפתחות יידון בין היתר. לחמאס חשוב לוודא כי הפסקת האש הזמנית תהפוך באופן כמעט אוטומטי לקבועה. החששות של חמאס מקבלים משנה תוקף אל מול הצהרות ברורות של נתניהו כי הוא מתכוון לחזור ולהילחם.
באשר לאורך המשא ומתן, סעיף 14 בהצעה הישראלית קובע כי גם אם לא יגיעו הצדדים להסכם במהלך 42 ימי הפסקת האש, הם לא יחזרו להילחם, והפסקת האש תימשך כל עוד יימשך המשא ומתן. המשתמע מכך: אם ייפסק, יוכלו הצדדים לחזור ללחימה.
המדינות המתווכות מתחייבות בסעיף זה לעשות הכל כדי לוודא מיצוי המשא ומתן ולהגיע להסכם, תוך שהן מוודאות כי שני הצדדים יושבים ליד השולחן המטאפורי המשותף, in good faith — שזה כמובן ביטוי קצת מוזר כשמדובר על הצדדים והנסיבות שהובילו להזמנה של השולחן הזה מהנגרייה.
חמאס דורש כי המשא ומתן יימשך בלי אפשרות להפסיקו למעשה, עד שיושג הסדר לשלב השני והשלישי. כרגע ישראל הודיעה כי זה הקו האדום שלה, כי אם תסכים למשא ומתן ללא הגבלת זמן או איום לפתוח באש, היא מאפשרת לחמאס לנהל משא ומתן שנים, בלי תוצאות ובלי לשחרר את החטופים הגברים.
גלנט בעוטף, אתמול
(צילום: שחר יורמן)

ההערכה על הגברת הלחץ ברפיח - והקשר לצפון

מוקדם יותר דיווחנו כי ההערכה בישראל שהלחץ ברפיח ישפיע על המו"מ לעסקה, ומתקרב השלב שבו חמאס יסכים לחזור לשולחן המשא ומתן. בצל הודעת לשכת רה"מ על התעקשות חמאס על סעיף שימנע מישראל להילחם אחרי שלב א', בכיר ישראלי העריך שהסיכויים לחזרה למו"מ הם גבוהים, אך קשה להמר אם יצליחו להגיע לעסקה. ישראל מוכנה לשלוח צוות בכל זמן נתון וכולם מחכים להודעה של חמאס לכך שהוא מוכן לחזור למגעים. קטאר מעבירה מסרים ברוח הזאת למנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר.
לדברי הבכיר, השבועות הקרובים יהיו דרמטיים. לדבריו, יש רושם שחמאס מבין שהוא צריך לוותר על השלטון בעזה, אבל ממשיך להתעקש על השליטה בציר פילדלפי - כדי להשאיר תקווה שיוכל להשתקם.
העסקה לשחרור חטופים והפסקת אש ברצועה נמצאת כעת באינטרס של כל הצדדים. אחת הסיבות לכך היא שבלי עסקה, ישראל תגיע למרחבים שלא פעלה בהם קודם, בהערכה שנמצאים בהם חטופים - ולכן תעדיף עסקה שתדחה את ארבעת השבועות הקרובים של הפעולה העצימה ברפיח. ללא החטופים, אומרים בישראל, היינו במקום אחר בעזה. הלחימה מתנהלת בזהירות רבה, שלעיתים מעכבת את שיטות הפעולה, ולכן עדיפה עסקה. כל שיום עובר מסכן את החטופים, ובישראל חוששים מפגיעה בהם בפעולה עצימה.
בינתיים, אומרים גורמים הבקיאים בפרטים, מתנהלים ארבעה אירועים דרמטיים בצפון. ישראל בונה את מרחב הלגיטימציה הבינלאומית לפעולה מול חיזבאללה. בישראל אומרים כי אם אומות העולם, בדגש על ארה"ב, יבינו שהניסיון לפתור את המשבר ללא מערכה מוצה - הן ישתכנעו שאין לישראל ברירה אלא ללכת למערכה צבאית.
מה שמשפיע על פעולה בצפון, לדברי הגורמים, הוא "גורם ההפתעה". במשך שנים ישראל נזהרה ממהלך יזום, כשהאויב יושב ומחכה "על הכפתור". לכן, ההחלטה אם לצאת למלחמה היא דרמטית. ראש הממשלה בנימין נתניהו, כך אומרים הבכירים, נמנע מלתת תאריך להחזרת התושבים מכיוון שאם הם יחזרו ב-1 בספטמבר - הוא למעשה אומר לחיזבאללה שיש לו חודשיים להילחם בו, וישראל מנסה להימנע מלחשוף בפניו את התוכניות שלה. אבל, ברור שכדי להשלים את הפעולה העצימה ברפיח, צה"ל צריך עוד ארבעה שבועות לערך. הדבר יפנה עוד אוגדה, או אוגדה וחצי, לצפון. לכן, אמצע או סוף חודש אוגוסט הוא יעד ריאלי שמדברים עליו בישראל להחזרת התושבים.
נסביר: החשיבות של חזרת התושבים לבתיהם מתקשרת בסופו של דבר ללחימה בעזה. כיום פועלות ברצועה ארבע אוגדות בנצרים, ציר הפרימטר שמפריד בין העוטף לעזה (מרחב הגדר), ציר פילדלפי, רפיח ושג'אעיה. אם ישראל תרצה לבצע מהלך הרתעתי ולהחזיר את התושבים לצפון - היא צריכה להעביר חלק מסדר הכוחות שלה מעזה לצפון. אם אוגדות יוצבו שם, זה יעביר מסר הרתעתי לחיזבאללה שישראל מוכנה יותר למלחמה, ומשדר מסר הגנתי לתושבים עם יותר כוחות, מערכות, מודיעין ויכולת סיכול טובה יותר.
הרמטכ"ל בכרם שלום, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות הכוחות ברצועה
תיעוד מפעילות הכוחות ברצועה
צה"ל צפוי למוטט את גדודי חמאס תוך ארבעה שבועות. פעילות כוחות צה"ל ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
ירי להר דב בצפון
ירי להר דב בצפון
פגיעות סמוך לקריית שמונה. הזירה הדרומית משפיעה על הצפונית והחזרת התושבים
( צילום: אביהו שפירא )
ולכן, הזירה הדרומית משפיעה על הזירה הצפונית וחזרתם של התושבים הביתה. בכיר ישראלי אמר שהוא לא שולל שחלק מהתושבים יחזרו לצפון לפחות באזורים מסוימים גם ללא הסדרה – וזאת במצב שבו ישראל תדע להביא יותר סדר כוחות הגנתי. סביר להניח שהתושבים יחזרו ליישובים שלא נמצאים על הגבול. מדובר, למעשה, בסוג של הסדרה חד-צדדית. לוח הזמנים הצפוי לכך הוא שבועות או חודשים בודדים.
מאחורי הקלעים, המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין ממשיך במגעים שלו להסדרה. הוכשטיין מבין חד-משמעית מהמסרים שקיבל משר הביטחון יואב גלנט שישראל נכונה להסכם שמרחיק את חיזבאללה מהגבול, במתווה ששומר על האינטרסים הישראליים ומבטיח ביטחון, וגם הנעת כוחות משמעותית צפונה.
אלא שבישראל מתרשמים שהבעיות הן לא אצלנו, אלא בצד השני. חיזבאללה לא מוכן להסכם הזה, ואפילו לא לדון בו, מאחר שהמשמעות היא שכוחות ארגון הטרור השיעי בדרום לבנון לא יוכלו לחזור לבתים שלהם. סירובו של חיזבאללה לקבל את ההסדרה מגביר את מרחב הלגיטימציה של ישראל.
לדברי הגורמים הבכירים, החזרת התושבים לצפון קשורה גם לעסקת החטופים. אם לא תהיה עסקה, ישראל תצטרך להשלים את המעבר לשלב ג' בעזה ולשחרר כוחות צפונה. לדברי הבכיר, הוא לא מתרשם שהמעבר לשלב ג' עדיין קרוב. בשלב הזה יש לא מעט "פרסים" לחמאס שלא נרצה לתת בלי עסקה. לדבריו, לא נרצה לאפשר מעבר תושבים מדרום לצפון הרצועה ללא עסקה, ולא נעזוב את מרחבי האוכלוסייה ברפיח. ייקחו לישראל עוד ארבעה שבועות לפעול בכל מרחב רפיח ולמוטט את גדודי חמאס שם. זו הערכה שנשמעה בדיון שקיים רה"מ באוגדת עזה ביום ראשון.
בישראל ההבנה היא שארבעת השבועות הקרובים יהיו מאוד עצימים ביחס לכל מה שהכרנו. ההערכה היא שמה שקורה ברפיח משפיע על המו"מ לעסקה, ולכן ישראל לוחצת על דוושת הגז. התוכניות של הצבא לארבעת השבועות הקרובים מאוד דרסטיות. חשוב לציין, כי בישראל מעריכים שלהנייה אין השפעה על סינוואר והעסקה.

"חמאס מתעקש על סעיף שימנע מישראל להילחם אחרי שלב א'"

מוקדם יותר מסרה לשכת ראש הממשלה, בשם "גורם ביטחוני בכיר", כי חמאס ממשיך להתעקש על סעיף שימנע מצה"ל לחזור להילחם לאחר שלב א' במתווה לעסקה לשחרור חטופים והפסקת אש, "דבר שאינו מקובל על ישראל".
לדברי הגורם, "ישנם פערים נוספים שעדיין לא נסגרו. ישראל תמשיך במשא ומתן תוך כדי המשך הלחץ הצבאי והמדיני כדי להביא לשחרור כל 120 חטופינו, החיים והחללים כאחד".
פורסם לראשונה: 19:54, 03.07.24