4 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם, אלון וסאמר. נתניהו ציין כי מדובר במקרה ייחודי ובתעוזה רבה: "לא נתקלנו באנשים שמחלצים את עצמם"
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע הבוקר (רביעי) לניחום אבלים ביישוב שואבה הסמוך לירושלים, אצל משפחתו של החטוף יותם חיים ז"ל, אחד משלושת החטופים שנורו למוות בשוגג על ידי כוח של חטיבת גולני בשג'אעיה. לאחר הביקור, הורה נתניהו לבחון הענקת עיטורי גבורה לשלושת החטופים, ששהו חמישה ימים לבד בעזה לאחר שלפי הערכות המחבלים שהחזיקו בהם נהרגו בהיתקלות עם סיירת גולני. לא ברור עדיין איזה עיטורים יוענקו לחטופים, ואם הם יוענקו על ידי צה"ל. אולם בכל מקרה ההנחיה של נתניהו היא לבחון הכרה רשמית על ידי המדינה.
במהלך ניחום האבלים, שמע ראש הממשלה מהוריו של יותם, רביב ואיריס, על בנם ועל רצונם להנציח אותו לאחר מותו. ההורים הדגישו כי ברצונם לזכור את יותם במעשה הגבורה האחרון שעשה - הבריחה הנועזת משבי חמאס - וביקשו לבחון אפשרות להכיר בו על ידי המדינה. נתניהו אמר כי צה"ל ביצע שורה של פעולות חילוץ נועזות, אך "עוד לא נתקלנו באנשים שמחלצים את עצמם". ראש הממשלה ציין כי מדובר במקרה ייחודי ובתעוזה רבה.
4 צפייה בגלריה
יותם חיים
יותם חיים
יותם חיים ז"ל. הוריו הדגישו כי ברצונם לזכור אותו במעשה הגבורה האחרון שעשה - הבריחה הנועזת משבי חמאס
גם אבי שמריז, אביו של אלון לולו שמריז שנורה למוות יחד עם יותם ועם סאמר טלאלקה, סיפר ל-ynet על גבורת בנו. "הבן שלי היה גיבור עם המון תושייה. הוא שירת בחיל ההנדסה ביחידה הקרבית, ומאחר ששני החטופים האחרים לא היו בעלי ניסיון צבאי כמוהו, הוא לקח את העניינים לידיים", ציין. "אני מכיר אותו היטב, הוא ניווט את הכול. חבל שזה לא הצליח להם בסופו של דבר, והיום במקום אוהל המנחמים הגדול שמגיעים אליו מכל הארץ - הם היו איתנו".
האב העביר ביקורת חריפה על התנהלות הצבא, וציין כי "מי שיש לו דגל לבן צריך לזהות אותו ולנטרל אותו, לא להרוג אותו. אם חושדים, תירו ברגליים". עם זאת, הוא ציין כי "לגבי היורה עצמו, מישהו נתן לו להרוג - וזה לא היה אמור להיות. הוראות הפתיחה באש היו להרוג. לא ניתנו הנחיות ברורות שיש חטופים בשטח, אחרת לא היו יורים, ואת זה צריכים לחקור ולהבין מי אשם בשרשרת הפיקוד. היו צריכים לנקוט משנה זהירות, זה ברור לכולם. גם הרמטכ"ל שנכנס לעזה ותחקר את האירוע אמר כי זו טעות חמורה".
4 צפייה בגלריה
"היה גיבור עם המון תושייה, הוא לקח את העניינים לידיים". אלון לולו שמריז ז"ל
"היה גיבור עם המון תושייה, הוא לקח את העניינים לידיים". אלון לולו שמריז ז"ל
"היה גיבור עם המון תושייה, הוא לקח את העניינים לידיים". אלון לולו שמריז ז"ל
מוקדם יותר פורסם כי צה"ל בדק את תוכן מצלמת הגו-פרו שהייתה על כלב עוקץ שנהרג בהיתקלות בשג'אעיה, מה שהוביל לפתיחה מחודשת של התחקיר על הירי בשלושת החטופים. בצבא מעריכים שבהיתקלות שבה נהרג הכלב נהרגו גם המחבלים ששבו את השלושה. בהקלטות מהמצלמה נשמעו צעקות "הצילו" במהלך הירי על הכלב, וגם צעקות "חטופים". ככל הנראה בהקלטה נשמעה גם צעקה עם שמו של אחד משלושת החטופים. ייתכן שהלוחמים של סיירת גולני שמעו מילים בעברית, אך הם היו משוכנעים שמדובר במחבלים שירו עליהם.
שמריז התייחס גם לדיווח החדש שפורסם, ואמר כי "זה שחששו להיכנס למבנה זה מובן. אני יכול לקבל את זה בהבנה עם כל המגבלות של הלחימה שם. יש משהו בדיווח שאולי מעט מנחם, לדעת שהצבא לפחות ניסה להגיע לחטופים שהיו בשבי יותר מ-70 ימים".
הלווייתו של אלון לולו שמריז ז"ל
(צילום: עידו ארז)

בצבא העריכו שהמחבלים אכן ביצעו בהיתקלות הזו הטעיה, אך החטופים בכל מקרה שרדו, הצליחו לברוח מהמקום וככל הנראה צעדו במשך חמישה ימים לבדם בשכונה. הם הכינו שלטי "הצילו, 3 חטופים" ו-"SOS" משאריות מזון במבנה שאליו הגיעו, ובסמוך אליו גם נהרגו. ב-15 בדצמבר, יום שישי, הם יצאו החוצה כשהם ללא חולצות ואוחזים בדגלים לבנים, ובכל זאת נורו למוות על-ידי כוח שהחשיבם בטעות למחבלים.

דובר צה"ל: "נציג למשפחות את כל החומרים, כולל הסרטון"

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי ציין בהצהרתו כי בהיתקלות עם לוחמי סיירת גולני "המחבלים שהחזיקו בחטופים חוסלו, וזה מה שאפשר להם ככל הנראה להימלט". הוא הוסיף כי "משם הם יוצאים במסע גבורה של הימלטות עד לאותה טרגדיה נוראית. מפקד פיקוד הדרום הציג לרמטכ"ל את תחקיר האירוע, והרמטכ"ל הורה להציג את התחקיר למשפחות כשהוא יושלם, עם כל החומרים, כולל הסרטון. אנחנו חייבים למשפחות האלה את הצגת האמת".
הצהרת דובר צה"ל
(צילום: דובר צה"ל )

4 צפייה בגלריה
אבי שמריז
אבי שמריז
אבי שמריז, אביו של אלון: "לא אתן למרוח אותי, רוצה לראות הכול במחדל שבו בני נהרג ע"י אש כוחותינו"
(צילום: איתן גליקמן )
עוד אמר הגרי כי "לאחר מכן, מה שנמצא לנכון נציג לציבור ולתקשורת כדי לכבד את זכרם של מי שנפל באירוע הזה". לדבריו, "עלינו לעשות הכול כדי שמקרה כזה לא יחזור על עצמו. אנחנו נמשיך לעשות את כל המאמצים האפשריים על מנת להשיב את החטופות והחטופים. אנחנו מחבקים את משפחות החטופים וממשיכים ללוותן".
אביו של החטוף אלון לולו שמריז ציין כי עד עתה הוא לא קיבל תיעוד מהירי עצמו, ואמר כי "הצבא אמר שיש תמונות שצולמו אחרי הירי, אבל אני יודע שיש תיעוד גם של הירי ואני דורש לראות אותו. לא אתן למרוח אותי, אני מבין שכבר כמה ימים מסתובבים צילומים, ואני רוצה לראות את הכול ולהבין אם רואים את בני וחבריו. אני רוצה לראות הכול במחדל שבו בני נהרג על ידי אש כוחותינו".