240 אנשי אקדמיה מהארץ והעולם מתחום מדע המדינה, היחסים הבינלאומיים ותורת המשחקים, כולל כאלה בעלי שם בינלאומי מאוניברסיטאות הרווארד, סטנפורד, ייל, MIT ושיקגו, חתמו על עצומה נגד תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט. עם החותמים נמנים חתני פרס נובל ורנון סמית ורוג'ר מאירסון. "היוזמה מאיימת על ביטחונה הלאומי של ישראל ותחליש את יכולתה להגן על עצמה", נכתב בעצומה בין השאר.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו ולוין. גם מדעני מדינה מזהירים מההשלכות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אנו, אנשי אקדמיה בתחומי המחקר של יחסים בינלאומיים, מדע המדינה ותורת המשחקים, מודאגים מאוד מיוזמת החקיקה של ממשלת ישראל להחליש את בג"ץ וכן מוסדות בקרה אחרים שחיוניים לשרידותה של דמוקרטיה", נכתב בפתח העצומה. "עצומות אחרות מסבירות מדוע יוזמה זו תפגע בזכויות האדם שמהן נהנים אזרחי ישראל מאז קום המדינה, ואם לא די בכך, העצומה שלנו מוסיפה חשש נוסף, המבוסס על תחומי ההתמחות שלנו".
בעצומה מונים החתומים כמה סיבות שבגללן כמעט בכל הסכסוכים הגדולים שבהם התמודדו דמוקרטיות נגד אוטוקרטיות, הייתה ידה של הדמוקרטיה על העליונה. "דמוקרטיות מעודדות קיומן של כלכלות חזקות, ולכן, יכולות להקדיש משאבים רבים יותר לביטחון ולהגנה. ניצחון בסכסוך אלים מצריך הקרבה אישית. החלטה לצאת למלחמה שעברה ביקורת של מוסדות דמוקרטיים מייצרת נכונות גדולה יותר להקרבה מאשר החלטות שמתקבלות על ידי אוטוקרטים", נכתב בעצומה.
נתניהו, אתמול: "הרשויות מאזנות זו את זו. כך היה ויהיה"
(צילום: ערוץ כנסת )

מלבד זאת, לטענתם, "איומים המושמעים על ידי מדינה דמוקרטיות בתהליך של סכסוך מתמשך נלקחים ביתר רצינות על ידי אויביה, בהשוואה לאילו שמשמיעים אוטוקרטים, משום שהם מגובים על ידי הצבעה בקלפי ומוסדות דמוקרטיים. כמו כן, דמוקרטיות מטפחות עזרה הדדית באמצעות בריתות יציבות שאוטוקרטים בצדק חוששים מהן. אוטוקרטיה בדרך כלל לא תזכה לתמיכה מסוג זה".
החתומים ציינו בעצומה כי "ישראל ממוקמת בסביבה עוינת ביותר למרות יחסיה המשופרים עם כמה מדינות ערביות. יחסיה עם הרשות הפלסטינית, סוריה, לבנון ואיראן שתומכים בפלגים קיצוניים נותרו טעונים ומסוכנים. היחלשות המוסדות הדמוקרטיים תשחק ישירות לידיהם של אויבי ישראל ותערער את התמיכה שהיא זוכה לה מדמוקרטיות ברחבי העולם. ללא תמיכה זו, עצם קיומה של ישראל יהיה בסכנה. אנו קוראים לממשלת ישראל לשמור על כוח מערכת המשפט ומוסדות אחרים החיוניים לשגשוגה של דמוקרטיה חזקה".
את המכתב ניסח הפרופ' לכלכלה איל וינטר מהאוניברסיטה העברית בעזרתם של שלשה חוקרים מובילים מחו"ל בתחום היחסים הבינלאומיים: סטיב ברמס מאוניברסיטת ניו יורק, אטל זולינגן מאוניברסיטת קליפורניה וג'ים פירון מאוניברסיטת סטנפורד. בכתיבה סייע גם פיקי איש שלום מהאוניברסיטה העברית.
2 צפייה בגלריה
ז'אן טירול. פעל מאחורי הקלעים, והזהיר מפני הקטנת כוחו של ביהמ"ש
ז'אן טירול. פעל מאחורי הקלעים, והזהיר מפני הקטנת כוחו של ביהמ"ש
ז'אן טירול. פעל מאחורי הקלעים, והזהיר מפני הקטנת כוחו של ביהמ"ש
(צילום: AFP)
בשיחה עם ynet אמר פרופ' וינטר: "מעבר לכל החששות שהועלו על ידי משפטנים וכלכלנים על הסכנה שהרפורמה המשפטית בצורתה הנוכחית תפגע בזכויות הפרט ובכלכלת ישראל, ישנו חשש נוסף שאמור להטריד גם, ואולי דווקא ממשלת ימין - הסכנה לפגיעה בביטחון מדינת ישראל. חשש זה בא לידי ביטוי באזהרה של 240 מומחים בתחום שאוהדים את מדינת ישראל ואינם מעורבים בפוליטיקה הישראלית"
לדברי וינטר, גם חתן פרס נובל ז'אן טירול, שמנוע מחתימה על עצומות, פעל מאחורי הקלעים וביקש מנשיא צרפת עמנואל מקרון למחות נגד התהליך בשיחותיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. טירול אמר לווינטר כי חייהם של אזרחים במשטרים אוטוקרטיים יהיו קשים יותר בשנים הקרובות, לאור השינויים הטכנולוגיים שמאפשרים למשטרים כאלה לעקוב אחר אזרחים ולהשפיע על התנהגותם באופן שלא היה בעבר. טירול סבור שכך עלול להיות גם בישראל אם לא תיכשל היוזמה להקטנת כוחו של בית המשפט.