"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה": תיעוד העימות בחברון
(מתוך טוויטר)

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר כבר הספיק לגנות את שליחתו ל-10 ימים בכלא הצבאי של לוחם גבעתי, שתועד ביום שישי האחרון אומר לפעילי שמאל בחברון, בין היתר, "בן גביר יעשה פה סדר" ו"אני לא אוהב שמאלנים, אני אשבור לכם את הצורה" - והוביל לסערה במערכת הפוליטית. בקואליציה המסתמנת קראו לבטל את העונש שעליו הוחלט במסגרת דין משמעתי בחטיבה, ואילו בקואליציה היוצאת גינו את קריאותיהם.
גם ברשת החלה סערה בעקבות שליחת הלוחם למחבוש, ופעילת ימין אף פתחה קבוצה שנועדה לאיסוף כסף ללוחם. "לשים חייל כזה בכלא זה השפלה, תקיעת סכין בגב", אמרה איילת לאש מרחלים, "אז החלטתי שאנחנו האזרחים ניתן לו גב ופתחתי קבוצה, אחרי שקיבלתי אישור מהמשפחה - לגייס לו 2,000 שקלים לכל יום שישב בכלא, תרומה צנועה. תוך שלוש שעות נאספו 20 אלף שקלים וסגרתי את הקבוצה. מאז אני מקבלת המוני הודעות מאנשים שרוצים לתרום עוד ולהגדיל את הסכום".
ללאש יש ניסיון עם גיוס כספים דומה - בעבר היא פתחה קבוצת הדסטארט לאלאור אזריה וגייסה כרבע מיליון שקלים. "אני מזהה את אותו אפקט ברשתות. יש תמיכה והתגייסות רחבה למען הלוחם כי האקט הזה של פגיעה בחיילים זה פגיעה בבטן הרכה שלנו, בנקודה הכי רגישה, קשה לעבור על זה לסדר היום".
5 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"אם הוא היה אומר גנץ זה היה בסדר?". החייל שנשפט ונשלח ל-10 ימים בכלא
(מתוך טוויטר)
5 צפייה בגלריה
גיוס כספים ללוחם גבעתי שנשפט ל-10 ימי מאסר על תמיכה בבן גביר
גיוס כספים ללוחם גבעתי שנשפט ל-10 ימי מאסר על תמיכה בבן גביר
הסכום שגויס ללוחם
הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי גינה את הגינוי של בן גביר, שאמר בסרטון עם אביו של הלוחם כי הוא "דורש מהרמטכ"ל והדרג הפיקודי לחשוב פעמיים על העונש הזה. זה לא סביר, לא מידתי, לא נכון ולא ראוי. התפקיד שלנו הוא לתת גב ללוחמים שלנו". בכנס השנתי לביטחון לאומי ודמוקרטיה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, אמר איזנקוט כי "החייל נשפט לעשרה ימים בכלא והשר המיועד יוצא מיד לתקשורת ומערער את שדרת הפיקוד של הצבא".
כזכור, בתור רמטכ"ל איזנקוט התבטא בחריפות נגד חייל נוסף שביצע עבירות ביהודה ושומרון - אלאור אזריה, שירה למוות במחבל מנוטרל בחברון. יממה לפני ההכרעה במשפטו, אמר איזנקוט כי "גבר בן 18 שמתגייס לצה"ל הוא חייל ולא הבן של כולנו". בהפגנה מחוץ לבית הדין ביום הרשעתו של אזריה, נשמעו קריאות "גדי תיזהר, רבין מחפש חבר" ומפגין אחר תועד אומר לרמטכ"ל "הלילה הזה אתה תמות".
5 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
"החייל רק נשפט ובן גביר יוצא מיד לתקשורת ומערער את שדרת הפיקוד של הצבא". איזנקוט
(צילום: קובי קואנקס)
"לא צריך שפוליטיקאים יתערבו": ח"כ בועז טופורובסקי בריאיון
(צילום: אבי חי, משי בן עמי)

יו"ר סיעת יש עתיד ח"כ בועז טופורובסקי תקף באולפן ynet את דבריו של בן גביר, ואמר כי "לא צריך שפוליטיקאים יתערבו בדרך שבה הצבא נותן משמעת ומחליט איך להתנהל עם חייליו, זה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות". טופורובסקי נשאל האם לדעתו העונש שקיבל הלוחם מוצדק, והוא השיב כי "אני לא יודע מה הסיפור. אני סומך על צה"ל, מפקדיו, ועל המערכת שתדע להתמודד עם זה ותבדוק את הסיפור האמיתי - אם צריך לשפוט את החייל אז לשפוט אותו, ואם צריך לתת לו צל"ש אז לתת לו צל"ש".
הלוחם, נזכיר, תועד גם אומר לפעילי השמאל: "בן גביר הולך לעשות סדר במקום הזה. אין, אכלתם אותה". לעומת טופורובסקי ואיזנקוט, ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד דווקא טען כי במקרה הזה הצבא הוא זה שמתערב בפוליטיקה, ולא ההפך. "אין מצב שיעשו פוליטיזציה בצבא ויעצרו את הלוחם על זה שהוא אמר איזו מילה כי בן גביר כנראה לא מתאים למישהו. אם הוא היה אומר גנץ? אם היה אומר שם אחר? זה היה בסדר?", אמר ואטורי באולפן ynet.
ואטורי קרא לרמטכ"ל אביב כוכבי "לשחרר את החייל מיידית כי אחרת המסר לטרוריסטים ולאנרכיסטים שמשגעים את חיילי צה"ל הוא שהם יכולים להמשיך לשגע אותם". הח"כ מהליכוד התייחס גם לאיגרת שכוכבי הוציא לחיילי צה"ל לאחר התקיפה בחברון, ובה הודה כי לאחרונה אירע יותר ממקרה אחד שבו "לוחמים הפעילו כוח לא מוצדק כלפי ישראלים או פלסטינים". לדברי ואטורי, "הכוונה של הרמטכ"ל באיגרת שהוא הוציא, זה לא מרשים אותנו". הוא הוסיף כי "הלוחמים של גבעתי והצנחנים לא צריכים להתעמת שם עם כל האנרכיסטים".
הח"כ מהליכוד אף הציע פתרון משלו לעניין. "רוצים שיטור? תשלחו שוטרים. מה אתם שולחים לוחמים שאומנו להילחם במחבלים", אמר ואטורי. "באזורי עימות צריך להכניס שוטרי מג"ב - יש מספיק פלוגות מג"ב במילואים. כשאנחנו במצב כזה של עימות לא צריך לשחוק את חיילי צה"ל".
5 צפייה בגלריה
אגרת הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ״לנצח ולהשאר בני אדם״ בעקבות אירועי האלימות בחברון במהלך סוף השבוע
אגרת הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ״לנצח ולהשאר בני אדם״ בעקבות אירועי האלימות בחברון במהלך סוף השבוע
האיגרת שהרמטכ"ל הוציא לאחר התקיפה בחברון. ח"כ מהליכוד: "הכוונה לא מרשימה אותנו"
(צילום: דובר צה"ל)
"רוצים שיטור? תשלחו שוטרים": ח"כ ניסים ואטורי בריאיון
(צילום: גיל יוחנן, משי בן עמי)

ח"כ אורית סטרוק מהציונות הדתית העבירה ב-ynet radio ביקורת חריפה אף יותר על הרמטכ"ל, ואמרה כי "לא יכול להיות שהוא רק ינזוף בש"ג ורק ידבר על כך שהחיילים צריכים להמשיך ולהתאפק, ולא יפעל כדי למנוע את ההטרדות היום יומיות שחיילי צה"ל בחברון בפרט וביהודה ושומרון בכלל חשופים אליהן". לדבריה, כוכבי "לא הסתכל על התמונה הכוללת ולא אמר לעצמו 'אני הרמטכ"ל וזה לא בסדר שאני מפקיר את החיילים שלי בשטח להטרלות האלה'".
לדברי סטרוק, "כמובן שחיילים לא אמורים לייצר שיח פוליטי. אין ספק שחייל שמעד, יש מקום להעמיד אותו על טעותו ולפעמים גם להעניש". באותה נשימה, קראה סטרוק לרמטכ"ל "להיות אחראי מספיק ולצמצמם את העונש, כי אין לי ספק שהמג"ד נתן עונש באמת חסר פרופורציה בסך הכול על התבטאות".
חברת הכנסת מהציונות הדתית אף הגדילה לעשות וטענה כי "הרמטכ"ל דחף את המג"ד לעשות מעשה חסר פרופורציה והרמטכ"ל צריך לנהוג באחריות ולהקל בעונשו". סטרוק התייחסה ברמיזת לאיגרת של כוכבי, שבה כתב בין היתר כי "חל עליהם איסור מוחלט להשתמש בכוח שלא לצורך ביצוע המשימה, שלא לצורך הגנה עצמית, וּודאי שלא בשל איבוד עשתונות או לשם נקמה. כל אירוע מסוג זה הוא חמור, פסול, לא ערכי ולא חוקי". לדבריה, "אין לי ספק שהמג"ד עשה את זה בעקבות ההתבטאות החריגה והחמורה של הרמטכ"ל שהשתלחה בחיילים. הוא צריך להעמיד את עצמו ואת הפקודים שלו בפרופורציה".
ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) התייחסה לנושא במליאת הכנסת, ואמרה: "זו בושה לכולנו. אמא מגדלת ילד, נותנת לו ערכים, הוא הופך להיות חייל קרבי, מסיים מסלול בגבעתי, נמצא בשטחים מול מחבלים ואז מגיעים פעילי שמאל ומשפילים אותו והוא עונה להם. אותה אמא צריכה עכשיו לדעת שהבן שלה קיבל עשרה ימי מחבוש. אז שתדענה האמהות בישראל שאנחנו כאן כדי למנוע את המחבוש המיותר הזה - אנחנו נגבה את חיילי צה"ל גם אם הם קצת יחרגו וגם אם קצת יאמרו מילים מיותרות. שיידעו להם אזרחים שאנחנו נכונן עבירת הפרעה לחייל במילוי תפקידו. זו תהיה עבירת פשע ויידע כל אדם שמתקרב לחייל או לשוטר מג"ב שאנחנו נדאג לשיפוט מהיר ולהעמדה לדין".
ח"כ קריב נגד חברי הקואליציה העתידית: "אתם מפוררים את לכידות הצבא"
(צילום: ערוץ כנסת )

בן גביר עם אביו של לוחם גבעתי שנשלח ל-10 ימים בכלא הצבאי

5 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
תיעוד תקיפת העיתונאי בחברון
(מתוך טוויטר)
ח"כ גלעד קריב (העבודה) יצא נגד התבטאויות חברי הכנסת מהקואליציה העתידית, ואמר שברשתות החברתיות מסתובבת תמונת המג"ד ששפט את הלוחם, שזכה לאות עיטור מח"ט גבעתי אחרי שנכנס למנהרה בעזה והוביל את החיפושים אחרי הדר גולדין במבצע צוק איתן. "זהו הקצין שהחליט על העונש ואני שואל, מי נותן גיבוי לחיילי צה"ל והקצינים? אלה שמנצלים את הבית הזה כדי לצאת נגד אותו מג"ד גיבור? או אלה שמכבדים את שרשרת הפיקוד של צה"ל. מי פוגע בחוסן הלאומי שלנו? מי לא נותן גיבוי לחיילים ולקצינים, השר המיועד לביטחון לאומי או אנחנו שמבינים שצריך לשמור על המחלוקות הפוליטיות מחוץ לצבא?", אמר קריב.
על פעילי השמאל מהתקרית בחברון, אמר קריב כי "אני מכיר שתיים מהפעילות, הן מלח הארץ - מקדישות את חייהן למען החברה הישראלית. אלה יהודים יראי שמיים שומרי מצוות. זו הכפשה נגד פעילי החברה הישראלית ונגד מג"ד צה"ל. אתם אלה שמחלישים את צה"ל בדיבורים הפוליטיים שלכם. אתם מפוררים את הלכידות של הצבא הישראלי".
לוחמי גבעתי שתועדו תוקפים פעילי שמאל ועיתונאי, הושעו אחרי פרסום התיעודים. באחד הסרטונים הכה חייל באגרוף פעיל שמאל בפניו, לאחר שהטיל אותו על הקרקע. אותו חייל טרם נשפט משום שבעניינו מתנהלת חקירת מצ"ח. כמו כן, טרם הוחלט אם הלוחם שתועד מדבר על בן גביר גם יודח מלחימה.
אביו של הלוחם אמר בסרטון עם בן גביר: "שלחתי את הבן שלי להיות קרבי, להיות לוחם למען עם ישראל. הילד מסר את עצמו בשביל התפקיד הזה. לצערנו הרב הגיעו אליו אנרכיסטים שקיללו אותו וביזו אותו, והובילו אותו לומר אמירות פוליטיות. יכול להיות שבאמת לא היה צריך להגיד את מה שאמר, אבל על זה לשלוח אותו לעשרה ימים? מצפה מהמפקדים שלו לתת לו גיבוי, לחזק אותו, ולרומם את רוחו להמשיך בתפקיד החשוב שיש לו".