מורים ובתי ספר בסוכנות האו"ם לפליטים הפלסטינים - אונר"א חגגו את טבח ה-7 לאוקטובר. לפי נתונים אחרים, מעל מאה מחבלי חמאס וגיהאד איסלאמי שביצעו פיגועי טרור ורצחו אזרחים ישראלים הם בוגרי מערכת החינוך של אונר"א. כך חושף מחקר חדש של מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se החוקר ומנתח תכני ספרי לימוד בעולם לעידוד שלום וסובלנות. המחקר חושף גם עדויות לקשר בין החומר הנלמד בבתי הספר של אונר"א לבין הזוועות שבוצעו ב-7 באוקטובר, המשקפות שנים של לימודים המעודדים שנאה בבתי הספר הללו.
4 צפייה בגלריה
מורים ובתי ספר באונרא חגגו את טבח ה7 באוקטובר
מורים ובתי ספר באונרא חגגו את טבח ה7 באוקטובר
מורה של אונר"א חגגה את טבח ה-7 באוקטובר
הכותרת
מי באמת אחראי להשיב את החטופים הביתה?
23:39
מורה אחת של אונר"א, העובדת במערכת החינוך בעזה, סארה א-דיראווי, פרסמה סרטון וידיאו ביום הטבח, שבו נראים מחבלים של חמאס משוטטים ברחובות ישראל ברובים שלופים, כשהם יורים לעבר מכוניות ישראליות, והתקפות טילים על ישראל. הסרטון מלווה בפסוק מן הקוראן שבו נאמר: "חזור אליהם ואנו נעלה עליהם בגדודים אשר לא יוכלו לעמוד בפניהם ונגרשם נכלים ומושפלים".
מחמוד אבו אדהם, עובד אונר"א בעזה, העלה פוסטים רבים מאז ה-7 באוקטובר, בהם תמך בגלוי בזוועות שביצע חמאס. ב-10 באוקטובר הוא עודד את חמאס להרוג חטופים ישראלים באומרו "אל תעבור על פני בן ערובה שלא קיבל חנינה, בלי לחתוך את צווארו כדי להטיל אימה על האויב", כשהוא מצטט טקסט אסלאמי המעודד אכזריות כלפי האויב.
ב-23 באוקטובר קראה מורה באונר"א לאלוהים "להשמיד את היהודים". משפט זה, שפורסם בפוסט בפייסבוק, כלל שגיאת איות מכוונת, כנראה כדי למנוע את איתורו באמצעות התרגום האוטומטי, בשל תפקידה כעובדת של האו"ם
עפאף טלב, מורה נוספת של אונר"א בעזה, שיתפה בעמוד הפייסבוק שלה סרטון ביום שבת האחרון שבו מתואר טבח חמאס כ"ניצחון האמיתי הראשון" בדרך לשחרור כל פלסטין. הסרטון הרעיף שבחים על חורבן ישובים ישראלים ומותם של "1000 גברים תוך שלוש שעות", שהביא לכך ש"ערים שלמות התרוקנו בן לילה". הסרטון מכיל סרטונים של מחבלי חמאס חמושים המסתערים על ישראל ברגל ובאמצעות רחפנים, רודפים אחר משתתפי מסיבת הטבע, חוטפים חייל ישראלי ויורים לעבר מבנים ישראליים. ב-23 באוקטובר היא קראה לאלוהים "להשמיד את היהודים". משפט זה, שפורסם בפוסט בפייסבוק, כלל שגיאת איות מכוונת, כנראה כדי למנוע את איתורו באמצעות התרגום האוטומטי, בשל תפקידה כעובדת של האו"ם.

"7 באוקטובר - בוקר מפואר ובלתי נשכח"

עוד עולה במחקר כי ב-7 באוקטובר פרסמה ראנוש סלאח, שמזהה עצמה כמורה של אונר"א, פוסט המהלל את טבח חמאס בזמן שהוא עדיין התרחש בו כתבה "שזהו בוקר מפואר ובלתי נשכח" תוך שימוש באימוג'ים של "אש". בצהרי אותו היום, פרח חסן, מומחה לעניינים חברתיים של אונר"א בעזה, העלה פוסט המשבח את אללה על כך ש"השאיר אותנו בחיים כדי לחזות ביום הזה" בהתייחסו למתקפת חמאס.
מורה אחר של אונר"א בעזה בשם אבראהים אל-עזאיזה, פרסם בפייסבוק סרטון המתאר רקטה שגרמה לנזק קשה בישראל. בכיתוב שליווה את הסרטון הוא כתב, "איזה מראה נהדר!".
4 צפייה בגלריה
מורים ובתי ספר באונרא חגגו את טבח ה7 באוקטובר
מורים ובתי ספר באונרא חגגו את טבח ה7 באוקטובר
בתי ספר של אונרא חגגו את אירועי ה-7 באוקטובר
המחקר גם מתעד את דף הפייסבוק הרשמי של בית ספר יסודי של אונר"א בשכם, שבו פורסם סרטון המציג עצרת בית-ספרית שהתקיימה ב-26 באוקטובר. בעצרת נראה נער צעיר, מלווה במי שנראית כמנהלת באונר"א, המבקש ניצחון עבור "לוחמי הג'יהאד" של חמאס בעזה. התלמידים עונים כולם "אמן" על כל שורה. בסרטון נראים גם תלמידים הקוראים מתוך ספר לימוד לכיתה ה' המכיל תכנים המסיתים לאלימות ומעודדים מוות במלחמת ג'יהאד נגד ישראל.

מחצית מהתלמידים לומדים בבתי ספר של אונר"א

פרק אחר במחקר מתעד כיצד גילה ארגון IMPACT-se, שמעל מאה מאנשי חמאס וגיהאד איסלאמי בשנים האחרונות שביצעו פיגועי טרור ורצחו אזרחים ישראלים הם בוגרי מערכת החינוך של אונר"א.
למשל, ברכבו של אחד המחבלים שהשתתף בטבח ה-7 באוקטובר, נמצאה תעודת סיום הכשרה לימודית מטעם אונר"א, השייכת לעאמר יאסר נזמי סאדה. התעודה, שהונפקה על ידי אונר"א, הוענקה לו בשנת 2018 עם סיום לימודיו כחרש מתכות מומחה.
4 צפייה בגלריה
מורים ובתי ספר באונרא חגגו את טבח ה7 באוקטובר
מורים ובתי ספר באונרא חגגו את טבח ה7 באוקטובר
חגיגות של פגיעת רקטה בישראל
המחקר ניתח מאות עמודים וטקסטים שהועלו לאתר הזרוע הצבאית של חמאס בערבית וחושף כי בוגרי אונר"א הצטרפו לזרוע הצבאית של החמאס. הם כוללים למשל את רוצחיהם של בנות משפחת די ב-7 באפריל שהוצאו להורג מטווח אפס ברכבם ומחבלים רבים אחרים של חמאס לאורך ההסטוריה, כולל כאלו שמתו במנהרות, בירי רקטות כמו גם מחבלים מתאבדים. העובדה שהתחנכו בבתי הספר של אונר"א זוכה לשבחים באתר של חמאס. רבים מ-3,000 המחבלים שביצעו את מעשי הרצח, האונס, עריפת הראשים והחטיפה של ישראלים ב-7 באוקטובר, למדו בבתי הספר של אונר"א, שמפעילה למעשה את מרבית בתי הספר בעזה.
יותר מחצי מיליון תלמידים לומדים בבתי ספר ברצועת עזה, ולמעלה ממחציתם לומדים בבתי ספר המופעלים על ידי אונר"א. בתי ספר אלה מלמדים את תוכנית הלימודים של הרשות הפלסטינית, הרוויה בתכנים אנטישמיים ומעודדת אלימות. כמו כן, צוותי אונר"א מייצרים תכנים מסיתים משלהם, וגם אלו נלמדים בבתי הספר של הארגון. הדוחות של IMPACT-se מציגים באופן ברור ועקבי כיצד החומרים החינוכיים של אונר"א מסיתים לאלימות, מפארים מות-קדושים, מייצרים דמוניזציה של ישראל ומקדמים אנטישמיות. ארצות הברית, גרמניה והאיחוד האירופי הם התורמים הגדולים ביותר של אונר"א. בחמש השנים האחרונות הן העבירו לארגון יחדיו כמעט 2 מיליארד דולר.
4 צפייה בגלריה
עיר אוהלים בדרום רצועת עזה
עיר אוהלים בדרום רצועת עזה
עיר אוהלים בדרום רצועת עזה שהוקמה על ידי אונרא
מנכ"ל מכון IMPACT-se, מרכוס שף: "הזהרנו, לא פעם ולא פעמיים, שצוותי אונר"א וחומרי הלימוד בבתי הספר שלהם הם קרקע פוריה לטרור. הפחדים הגרועים ביותר שלנו התממשו כעת באופן טרגי עם ההתקפה המחרידה של ה-7 באוקטובר. כל הממשלות המממנות את אונר"א, כולל ארצות הברית, חייבות לבחון בדחיפות את התמיכה הכספית באונר"א".
סמנכ"ל מכון IMPACT-se, אריק אגסי: "הכל מתחיל בחינוך. גם אם ימוטטו את הזרוע הצבאית של החמאס הרעיון מאחוריו ימשיך להתקיים. אם לא ישונו תכני הלימוד עליהם גדלים פלסטינים כל יום טבח ה-7 לאוקטובר יחזור על עצמו עם דור חדש וקיצוני אף יותר. על הקהילה הבינלאומית לדרוש שמה שהיה הוא לא מה שיהיה בנושא החינוך והתנות את כל כספי הסיוע לכתיבה מחדש של תכנית הלימודים שתכיל ערכים של קבלת האחר שלום וסובלנות".