אריאן טבטבאי, עובדת בכירה במשרדו של שר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, היא זו שהדליפה את המסמכים המסווגים של הפנטגון שעוסקים בהיערכות הישראלית לתקיפה נגד איראן. כך לפי בכיר בפנטגון, שאמר את הדברים ל"סקיי ניוז" בערבית.
לדבריו, "העובדת החשודה היא מנהלת משרדו של עוזר שר ההגנה למבצעים מיוחדים, ויש לה אישור שנותן לה גישה למידע סודי מאוד". טבטבאי היא אמריקנית ממוצא איראני, וזו לא הפעם הראשונה שבה נקשר שמה עם איראן. במקביל, ב"וושינגטון פוסט" דווח כי ה-FBI פתח בחקירת הדלפת המסמכים.
4 צפייה בגלריה
אריאן טבטבאי החשודה בהדלפת מסמכי הפנטגון
אריאן טבטבאי החשודה בהדלפת מסמכי הפנטגון
אריאן טבטבאי, החשודה בהדלפת מסמכי הפנטגון
4 צפייה בגלריה
הפנטגון
הפנטגון
בפנטגון פתחו בחקירה
(צילום: shutterstock)
בארה"ב פתחו בחקירת הדלפת המסמכים המסווגים, שפורסמו בטלגרם בשבוע שעבר, ובסוף השבוע הופצו ברשת. כעדות לרצינות שבה נתפסה ההדלפה, כמה כלי תקשורת בולטים כגון CNN דיווחו על ההדלפה בכותרת הראשית שלהם - וגורמים בוושינגטון הביעו דאגה גדולה בעקבותיה.
המסמכים מסווגים כ"סודיים ביותר" ומתוארכים ל-15 ו-16 באוקטובר. גורמים אמריקנים אישרו את אמינותם של המסמכים, שנכתבו על ידי הסוכנות האמריקנית למודיעין חזותי וגיאוגרפי (NGA) – שאחראית על ניתוח מידע ותמונות שנאספו על ידי לווייני הריגול של ארה"ב – וכן על ידי הסוכנות לביטחון לאומי (NSA).
המסמכים, שבהם לא נכללות תמונות הלוויין שמוזכרות בהם, מפרטים הכנות ישראליות בשבוע שעבר לתקיפה באיראן – ובין היתר נטען בהם כי חיל האוויר ערך "תרגיל פריסה רחב היקף", כמו גם תרגיל תדלוק אווירי. באחד המסמכים נכתב כי חיל האוויר "התעסק" עם טילים בליסטיים שמשוגרים מהאוויר, וכי מאז 8 באוקטובר נצפתה התעסקות עם לפחות 16 טילים מדגם המכונה Golden Horizon, ולפחות 40 מדגם המכונה ISO2 או Rocks.
4 צפייה בגלריה
לויד אוסטין
לויד אוסטין
שר ההגנה לויד אוסטין. ההדלפה גרמה למבוכה בארה"ב
(צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)
4 צפייה בגלריה
מסמכים שהודלפו ברשת X, נכתבו לכאורה על ידי הפנטגון ומתארים היערכות של צה"ל לתקיפה באיראן
מסמכים שהודלפו ברשת X, נכתבו לכאורה על ידי הפנטגון ומתארים היערכות של צה"ל לתקיפה באיראן
קטע מהמסמכים שהודלפו לרשת
(צילום: דובר צה"ל, מתוך X)
לגבי הדגם הראשון שמוזכר, לא ברור לאיזה טיל בדיוק מתייחס המסמך – ובעבר לא הוזכר קיומו, לא בישראל ולא מחוצה לה. הטיל השני, "רוקס", נחשף על ידי חברת רפאל ב-2019, ובאתר החברה הוא מוגדר כ"טיל אוויר-שטח" שמצויד ב"ראש נפץ קטלני". כמו כן נכתב עליו כי הוא מסוגל להשמיד לא רק יעדים על פני השטח אלא גם כאלו שחבויים מתחת לקרקע, "באזורים מוגנים היטב".
"טיל ה-ROCKS משוגר מטווחים משמעותיים מנגד, הרבה מחוץ לאזורי הכיסוי של מערכות ההגנה האוויריות של האויב – ומבצע מסלול במהירות על-קולית לכיוון המטרה", נכתב באתר רפאל. "דבר זה מצמצם את חשיפתו של המטוס המשגר מאיומי האויב, כמו גם משפר את סיכויי ההצלחה לפגיעה במטרות. ניתן להשתמש בו כנגד מטרות איכות, בין אם נייחות או מדלגות, ואפילו בזירות אשר בהן האויב מפעיל אמצעי נגד ושבשים כנגד מערכות ה-GPS".
בכיר מודיעין ישראלי לשעבר טען שההדלפה תורמת גם להחרפת המתיחות בין שתי המדינות. "מה שמזיק הוא עצם ההדלפה, והמצב שבו נראה שהממשל בארה"ב לא מסוגל לשמור סודות", אמר שלשום. "הדלפות לא פשוט 'קורות'", אמר הגורם הישראלי לרשת CNN. "מישהו הפר את החוק האמריקני כשחשף את הסודות הללו". במקביל, כתב ה-CNN מת'יו צ'אנס העריך כי "מה שמזיק הוא לא פרטי המסמכים על תוכנית התקיפה שהודלפו - אלא עצם ההדלפה". בכירים אמריקנים אמרו ל-CNN כי החקירה הנוכחית שמנהלת ארה"ב בנושא בודקת למי הייתה גישה לאותם מסמכים.