4 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
"מי ששמחים הם בעיקר האסירים הביטחוניים". בית כלא גלבוע
(צילום: EPA)
יותר מיממה חלפה מאז שנמלטו שישה מחבלים מכלא גלבוע שבצפון, וגם הבוקר (יום שלישי) כוחות הביטחון ממשיכים לחפש אחריהם בקדחתנות. 89 מחסומים פרוסים ברחבי הארץ, וכוחות רבים נמצאים בגבולות הרשות הפלסטינית וירדן למקרה שהנמלטים עדיין לא חצו אותם. בבתי הכלא ברחבי הארץ, בינתיים, הפכה הבריחה לאחד מנושאי השיחה המרכזיים - ו-ynet שוחח עם כמה אסירים שתיארו את האווירה ב-24 שעות שאחרי התקרית החריגה.
4 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
"טוב שכולם רואים עכשיו את מחדלי שב"ס". המנהרה שממנה ברחו האסירים
4 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
(צילום: גיל נחושתן)
אסירים בכלא שטה, שצמוד לכלא גלבוע, מספרים כיצד נראו הדקות שאחרי הבריחה בתוך בית הסוהר - כשלשב"ס כלל לא היה ברור אם אסירים אכן נמלטו, וגם לא מאיפה ומה זהותם. האסירים אומרים שהתעוררו לספירה פתאומית בשעה 03:00 לפנות בוקר, מה שגרם לאווירת פחד ואי ודאות בבית הכלא. "אמרו לנו שיש ספירה, וזה חריג בשעה הזו", מתאר אחד האסירים. "שמענו מטוסים מעלינו, חשבנו שפרצה מלחמה. פחדנו ואף אחד לא אמר לנו מה קורה".
"כולנו, אסירים וסוהרים, היינו במתח", הוסיף האסיר, שמתאר כי אותו מתח מורגש בכלא מאז המקרה. "הוציאו לנו את כל כלי התקשורת מהתאים כדי שלא נדע מה קורה בדיוק, ויש עכשיו יותר סוהרים בכל אגף".
בכל מקרה, עם אמצעי תקשורת או בלעדיהם, כבר אתמול בשעות הבוקר המוקדמות רוב האסירים בכל בתי הכלא ברחבי הארץ גילו ששישה אסירים הצליחו לברוח. "מי שבאמת שמחים אלו האסירים הביטחוניים", מספר אסיר שכלוא באחד מבתי הסוהר במרכז הארץ. בשיחה עם ynet הוא אומר שהוא וחבריו מרוצים מהשיח שנוצר בחברה סביב תנאי המחייה של האסירים - אך לא מזהות הבורחים.
"טוב שכולם רואים עכשיו את המחדלים של שב"ס", אומר האסיר, "אבל מצד שני, אני ישראלי וקשה לי עם זה שטרוריסטים עם דם על הידיים מסתובבים חופשי".
השיחה בין המשטרה לאזרח הראשון שזיהה את האסירים הנמלטים

4 צפייה בגלריה
חיפושים אחרי שישה אסירים ביטחוניים שברחו מכלא גלבוע
חיפושים אחרי שישה אסירים ביטחוניים שברחו מכלא גלבוע
תיאוריות הקונספירציה עובדות שעות נוספות. החיפושים אחרי האסירים שנמלטו
(צילום: גיל נחושתן)
אסירים נוספים במרכז התפלאו מהקלות לכאורה שבה נמלטו האסירים מכלא גלבוע - ומחו על התנאים שלהם זוכים לטענתם האסירים הללו. לדבריהם, בניגוד ליד חופשית שניתנת לאסירים בכלא גלבוע בתוך האגף, אצלם הבדיקות נערכות כל הזמן. "איך נעלמו להם שישה?", הם אומרים. "אצלנו בכל חצי שעה בלילה נכנס הסוהר לאגף עם פנס, ומאיר עלינו כדי לספור. אם זה ככה גם בכלא שלהם, איך הם לא ראו ששישה אסירים נעלמו? מקלים עליהם שם, יש להם את הצלב האדום ששומר עליהם".
תיאוריות הקונספירציה, בינתיים, עובדות שעות נוספות. כך למשל, אסיר ששמע כי רק לפני יממה הועבר זכריא זביידי לתא שממנו התרחשה הבריחה בטוח שהוא קיבל עזרה מבפנים.
כוחות הביטחון נוהרים לכלא גלבוע אחרי בריחת האסירים
(צילום: חברת נתיבי ישראל)

ראש חטיבת המבצעים במשטרה: "פונים לציבור להיות עירניים"
(צילום: אסף מגל)

אחד הדברים שמטרידים את שב"ס והמשטרה מאז הבריחה הוא מקרה של חקיינים - אסירים אחרים שישמעו על הבריחה, יבינו כיצד נעשתה וינסו להימלט גם הם. אסיר שיושב בכלא כבר יותר ממחצית מחייו הבוגרים אמר ל-ynet כי "צריך להבדיל בין האסירים הביטחוניים לבינינו - אני לא חושב לברוח אלא איך לנהל את המאסר שלי. אין לי מחשבה כזו, כי לאן אני אברח? אני לא מעזה או מהשטחים, אלא מישראל, אז אין מחשבה כזו. אנשים עם מאסרי עולם יכולים לצאת לחופשות או לקבל קיצור, אז בשביל מה?".
אסיר אחר, שנמצא בכלא כבר 16 שנים, אמר גם הוא שהבריחה מפתחת תיאבון בעיקר אצל האסירים הביטחוניים. "ברור שזה נותן להם רעיונות ומרחיב את האופקים", הוא אומר. "אתה חושב לעצמך שאם זה קרה באגף הביטחוני המאובטח ביותר בארץ, בכלא המאובטח ביותר במדינה, אז בטוח שאפשר לברוח גם מפה".