בנט: "ייתכן שתוך זמן קצר יהיה הסכם עם איראן בווינה. הוא יהיה חלש מהקודם"
(צילום: אלכס גמבורג )

הממשלה מתכנסת הבוקר (יום ראשון) ברקע המגעים ה"מתקדמים מאוד" בווינה, לדברי גורמים בישראל, להחייאת הסכם הגרעין. בפתח הישיבה התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט למאמצי המעצמות להחייאת הסכם הגרעין בשיחות בווינה והעריך כי "ייתכן שתוך זמן קצר יהיה הסכם. הוא יהיה חלש וקצר יותר מהקודם". ynet העביר בשידור ישיר את דברי ראש הממשלה נפתלי בנט בפתח הישיבה.
בנט ציין מאז החתימה המקורית קרו שני דברים - "האירנים התקדמו מאוד בבניית יכולת העשרה, והזמן חלף". לדבריו, "אם העולם יחתום שוב על ההסכם, מבלי להאריך את מועד הפקיעה, אנו מדברים על הסכם שקונה שנתיים וחצי סך הכל, שאחריהם איראן יכולה ורשאית לפתח ולהתקין צנטריפוגות מתקדמות בלי הגבלות. איצטדיונים של צנטריפוגות. בתמורה לאותן שנתיים וחצי טהרן תקבל עשרות מילאירדי דולרים ואת הסרת סנקציות. כלומר המון כסף. הכסף הזה מגיע בסופו של דבר לטרור באזור".
7 צפייה בגלריה
"ההסכם המסתמן עם איראן - חלש מהקודם". בנט, ראיסי וביידן
"ההסכם המסתמן עם איראן - חלש מהקודם". בנט, ראיסי וביידן
"ההסכם המסתמן עם איראן - חלש מהקודם". בנט, ראיסי וביידן
(צילום: יואב דודקביץ', AP)
7 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
שיחות הגרעין עם איראן בווינה, דצמבר 2021
(צילום: רויטרס)
הוא הדגיש כי הטרור הזה אינו מסכן רק את ישראל אלא גם מדינות נוספות באיזור, "כמו שראינו לאחרונה - והוא יסכן גם כוחות אמריקנים באזור". ראש הממשלה הבהיר כי בירושלים "בכל מקרה מתארגנים ונערכים גם ליום שאחרי, בכל המימדים, כדי שנדע לשמור ביטחון אזרחי ישראל בכוחות עצמנו".
שיחות הגרעין באיראן נכנסו לישורת האחרונה, ואם לא יהיו הפתעות, הצדדים יודיעו על הגעה להסכם השבוע או לכל היותר בשבוע הבא. בשורה התחתונה – המעצמות ואיראן יסכימו על חזרה להסכם הגרעין משנת 2015. לפי דיווחים שהתפרסמו במערב - איראן תסכים להקפיא את תכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת הסנקציות.
"האיראנים כופפו את המערב וזה אנדרסטייטמנט"
(צילום: נויל האריס)

7 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
"אחרי ההסכם איראן תוכל להתקין איצטדיונים של צנטריפוגות". מתקן הגרעין בנתנז
(צילום: EPA)
אם ההסכם המקורי השאיר את איראן במרחק של שנה מהגעה לדי חומר מועשר בהעשרה גבוהה לפצצה גרעינית אחת - כעת לנוכח ההתקדמות הגדולה שעשתה בשנים האחרונות - איראן נמצאת במרחק של חודשים מהנקודה הזו. בישראל מעריכים כי מדובר בכחצי שנה, בעוד האמריקנים טוענים שאיראן רחוקה תשעה חודשים מנקודת האל-חזור. בכל מקרה - המשמעות היא שההסכם החדש-ישן גרוע מהקודם, או לדברי בנט "חלש יותר", ומשפר את מצבם של האיראנים.
הסעיף שמדאיג את ישראל במידה הרבה ביותר הוא הסרת הסנקציות, שתאפשר לאיראנים סחר חופשי בנפט ואת קבלת התשלומים. לאורך זמן מדובר בסכומי עתק. על פי הדיווחים, איראן תשחרר אסירים מערביים תמורת הפשרת כספים כלואים ונכסים איראנים. הפשרת הכספים תהיה מיידית ותיתן לאיראנים גישה לכסף נזיל. הדבר, כך מעריכים בישראל ובמערב, יאפשר לאיראנים להעביר כספים לזרועות הטרור שלהם - חיזבאללה, המורדים החות'ים, חמאס וג'יהאד אסלאמי.
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: אלי מנדלבאום)
בשבוע שעבר דווח בסוכנות הידיעות רויטרס שהנציגים בשיחות הגרעין בווינה מגבשים טיוטה להסכם בין איראן לארצות הברית, על רקע האזהרות שהזמן הולך ואוזל. דיפלומטים כינו את שחרור האסירים כ"צעדים בוני אמון". רק לאחר שהצעדים האלה יתבצעו יחל שלב הסרת הסנקציות נגד איראן. על לוח הזמנים טרם הושגה הסכמה. כמה גורמים העריכו שפרק הזמן שיחלוף מההסכם עד להסרת הסנקציות יהיה בין חודש לשלושה חודשים.
בתחילת החודש הסירה ארצות הברית חלק מהסנקציות שלה נגד איראן – ואמרה שהסכם חדש בין הצדדים "נראה באופק". בטהרן בירכו על ההקלה בסנקציות, אך אמרו שהצעד אינו מספיק. מחלקת המדינה האמריקנית ציינה בשבוע שעבר כי הצדדים בווינה נמצאים ב"שלבים הסופיים" של שיחות הגרעין.

בנט לישראלים באוקראינה: "זה לא הזמן ל'יהיה בסדר'"

בנט התייחס בישיבת הממשלה גם למתיחות המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה ואמר כי "אנחנו נמצאים בזמן רגיש מבחינת היציבות העולמית. אנחנו לא יודעים מה ילד יום, ואני גם לא מתיימר לעסוק בפרשנות".
7 צפייה בגלריה
תרגיל בצבא אוקראינה
תרגיל בצבא אוקראינה
"לא יודעים מה ילד יום. בואו הביתה". תרגיל של צבא אוקראינה
(צילום: רויטרס)
הוא הדגיש כי "הדבר הרלוונטי אלינו הוא לוודא שהישראלים שנמצאים באוקראינה חוזרים הביתה". עד כה, ציין ראש הממשלה, קצת יותר מ-3,000 ישראלים יצאו מאוקראינה, מאז פרסום אזהרת המסע של משרד החוץ לפני כשבוע וחצי. "משרד החוץ עושה מאמצים גדולים בנושא הזה. יש עוד אלפים רבים שעדיין שם, בזמן שחלק מחברות התעופה כבר מבטלות טיסות".
הוא פנה לאזרחי ישראל באוקראינה: "זה לא הזמן ל'יהיה בסדר'. עדיף מעט אי-נוחות עכשיו, מאשר סכנה ממשית לחיים שלכם מאוחר יותר. בואו הביתה".

בנט: "צריך לחבר בין הנתונים המצוינים של הכלכלה למחירי הפלאפל"

בנט התייחס לנתוני הצמיחה המחמיאים שהתפרסמו בשבוע שעבר ואמר כי "בזכות המדיניות שלנו, של ישראל פתוחה, של רפורמות והורדת רגולציה, אנחנו מגיעים לצמיחה של 8%. וזה עם שני גלי קורונה, בלי סגרים, בלי מגבלות רוחב, בלי פיטורים המוניים ובלי סגירת עסקים".
הוא התייחס לפרסומים האחרונים ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" על עליית מחירי הפלאפל ואוזני המן, לקראת פורים, וציין כי "עכשיו, כשהחיים חוזרים למסלולם, זה הזמן לחבר בין שתי הנקודות: צריך למתוח קו בין הנתונים המצוינים של הכלכלה הישראלית, לבין המחיר של מנת פלאפל או אוזני המן. לא ייתכן שבמשך כל כך הרבה שנים, כל כך קשה לאזרחי ישראל לסגור את החודש. צריך להקל על יוקר המחייה של אזרחי ישראל".
7 צפייה בגלריה
פלאפל בבאר שבע
פלאפל בבאר שבע
"צריך לחבר בין הנתונים המצוינים של הכלכלה למחירי הפלאפל". בית הפיל, באר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
7 צפייה בגלריה
אינפו מנת פלאפל מפה לפי אזורים ערים מחיר יוקר מחייה עלייה ב מחירים
אינפו מנת פלאפל מפה לפי אזורים ערים מחיר יוקר מחייה עלייה ב מחירים
(צילום: shutterstock)
שר התקשורת יועז הנדל אמר לפני ישיבת הממשלה שלא יתמוך בהסרת המסכות בחללים סגורים. "אני שמח שנתוני הצמיחה הכלכלית מראים שהמדיניות שבחרנו נכונה", אמר. "זה דיון בחלקי הממשלה ובכנסת מה הדבר הנכון לעשות, ואני מקווה שנהיה מוכנים יותר לגלים נוספים בעתיד, אם בכלל".
הממשלה תדון היום, בין היתר, במצב הקורונה, מינויו של רון פרושאור לשגריר ישראל לגרמניה, אישור מינוי ראש מערך הסייבר הלאומי, תא"ל (במיל') גבי פורטנוי, אישור מינוי נציב כבאות והצלה, תוכנית להתמודדות עם פערי כוח אדם במקצועות הבריאות ובמענק סיוע לעסקים.
נושא נוסף בו ידונו בישיבה הוא הקורונה. 132,275 ישראלים אובחנו בשבוע החולף כחיוביים לנגיף, 10,354 מתוכם אתמול. לשם השוואה, בשבוע שבין 6 ל-12 בפברואר אובחנו בישראל 240,756 חיוביים לנגיף ומדובר בירידה של כ-45%. במקביל, מקדם ההדבקה נותר יציב בשלושת הימים האחרונים והוא עומד על 0.67 – דבר המעיד על דעיכת המגפה.