מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח הערב (יום ו') עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ואמר לו כי הממשל האמריקני פועל להרגיע את ההסלמה שמתחוללת בשבועות האחרונים באזור יהודה ושומרון. כך דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית "וופא", שציינה כי בלינקן ואבו מאזן סיכמו להמשיך את המגעים ביניהם בתקופה הקרובה.
11 צפייה בגלריה
בלינקן ואבו מאזן
בלינקן ואבו מאזן
בלינקן ואבו מאזן. קריאה לרגיעה
(צילום: EPA, AFP)
לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית, אבו מאזן "עדכן" את בלינקן בשיחת הטלפון ב"תקיפות שסופג העם הפלסטיני בערים, בכפרים ובמחנות, לרבות מצור, הרג, הריסות בתים והתנחלויות, ואלימות מתנחלים, וההפרות שבעיר הכבושה ירושלים והמקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים". אבו מאזן, כך נמסר, חידש את דרישתו מהממשל האמריקני "לחייב את ישראל להפסיק את האלימות".
את השיחה עם אבו מאזן ערך בלינקן יממה אחרי שהתקשר אמש לראש הממשלה היוצא יאיר לפיד והביע בפניו "דאגה עמוקה" ממה שתיאר כמתיחות גואה בגדה המערבית. בהודעת מחלקת המדינה נמסר כי בליקן הדגיש כי "כל הצדדים צריכים לקיים מגעים בדחיפות על מנת להביא להרגעת המתיחות".
בלינקן לא שוחח במקביל עם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, וגם הנשיא ג'ו ביידן טרם עשה זאת – אך גורמים אמריקנים בכירים אמרו ל-ynet כי שיחה שכזו צפויה בסוף השבוע. הסיבה לעיכוב: ביידן נמצא כעת בסיורי שטח לקראת בחירות האמצע בארה"ב, שיתקיימו בשבוע הבא.
11 צפייה בגלריה
סמוטריץ', נתניהו ובן גביר. משבר עתידי מול וושינגטון?
סמוטריץ', נתניהו ובן גביר. משבר עתידי מול וושינגטון?
סמוטריץ', נתניהו ובן גביר. משבר עתידי מול וושינגטון?
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ', עמית שאבי)
מי שכן שוחח עם נתניהו אמש היה שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, שמסר: "ניהלתי שיחה טובה עם בנימין נתניהו. בירכתי אותו לרגל ניצחונו בבחירות ואמרתי לו כי אני מצפה לעבוד יחד איתו כדי לשמר את הקשר הבלתי ניתן לערעור בין ארה"ב וישראל". נתניהו השיב לו והודה לו על דבריו: "יחד נמשיך להביא את היחסים האיתנים בינינו לשיאים חדשים", צייץ בטוויטר.
האזהרות שמשמיע כעת בלינקן באשר למצב בשטחים מגיעות כשברקע אי-נוחות גובר בממשל האמריקני מהאפשרות שגורמים המזוהים כאנשי ימין קיצוני, בראשם איתמר בן גביר, יקבלו תפקידי מפתח בממשלה העתידית של נתניהו וישפיעו על התנהלותה. בן גביר וכן יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' צפויים לדחוף בממשלה העתידית להחלטות שעשויות לעורר מתיחות מול הממשל האמריקני, אם בסוגיית הבנייה בהתנחלויות ואם במדיניות מול הפלסטינים.
ממשל ביידן צפוי לגלות קו תקיף בכל מה שנוגע לבנייה בהתנחלויות ולפגיעה בפלסטינים חפים מפשע. נתניהו יצטרך גם להחליט אם להמשיך במדיניות של הממשלה הנוכחית שדגלה בחיזוק הכלכלה הפלסטינית ובהקלות לאוכלוסייה בגדה וברצועה, כשכבר אמש קיבל איתות ראשון מארגוני הטרור בעזה בדמות שיגור רקטה לישראל, לראשונה מאז אוגוסט (לדברי הג'יהאד האיסלאמי השיגור נעשה כנקמה על חיסול פעיל שלו בג'נין).
11 צפייה בגלריה
גדודי בלאטה
גדודי בלאטה
ילדה פלסטינית בין שני חמושים במחנה פליטים ליד שכם, היום
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
גדודי בלאטה
גדודי בלאטה
"כנס הטרור" של "גדודי בלאטה"
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
גדודי בלאטה
גדודי בלאטה
הם לא שכחו צילום קבוצתי
(צילום: EPA)
בתוך כך, ועל רקע שלל פעולות צה"ל וכוחות הביטחון נגד ארגוני הטרור ביהודה ושומרון, ממחנה הפליטים בלאטה ליד שכם הגיעו היום תמונות של כנס ראווה שערכו פלסטינים רעולי פנים עם רובים שלופים, מחולייה בשם "גדודי בלאטה". החולייה הוקמה במחנה הפליטים בחסות הכאוס באזור והכעס שם על הרשות הפלסטינית, והיא משויכת לזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי. באחת התמונות נראית ילדה קטנה רוכבת על אופני צעצוע ורודים ("בימבה ג'וק") בין שני חמושים, ליד מה שנראה כמו שקיות זבל. לפחות על אחד הרובים נראו סימנים צה"ליים, ועל הרצועה שלו היה כתוב "גדוד קרן".