5 צפייה בגלריה
ניצב פרץ עמר, מפקד המחוז הדרומי במשטרה
ניצב פרץ עמר, מפקד המחוז הדרומי במשטרה
מפקד מחוז תל אביב המיועד ניצב פרץ עמר
(צילום: חיים הורנשטיין)
קצין המשטרה הבכיר שבסבב המינויים אתמול הוכרז כמפקד מחוז תל אביב הבא אמר בעבר כי "חסימת כבישים אינה לגיטימית". ניצב פרץ עמר, מפקד מחוז דרום כיום, הוא שיחליף את עמי אשד - שהיועמ"שית טענה לפני חודשיים כי החלטת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להעבירו מתפקידו היא "החלטה חריגה שסטתה מהמקובל במשטרה".
בריאיון לפני ארבע שנים ל"כאן חדשות", בעיצומה של מחאת יוצאי אתיופיה בעקבות מותו של סלומון טקה, אמר עמר - אז מפקד מחוז חוף - כי "חסימת כביש היא לא לגיטימית. ממש לא לגיטימית". הוא הוסיף כי "המשטרה בחרה שלא למנוע את המחאה בשל ההערכה שהפעלת כוח תגרום להרוגים ולהמשך האלימות. במקרה הספציפי הזה קבענו שחסימת כבישים היא לגיטימית".
באותו ריאיון נשאל עמר על כך שבתקופת המחאות נגד הסכם אוסלו נעצרו חוסמי כבישים, וענה: "אוסלו הייתה תקופה שונה לחלוטין. אילו היינו משתמשים בכוח היינו מגיעים לתוצאות טראגיות, לשם ממש לא רצינו להגיע. הקהילה והעדה הם חלק מעם ישראל".
הנושא כמובן עולה לסדר היום בעקבות המחאות השבועיות ברחוב קפלן נגד המהפכה המשפטית, שבכמה מהן - ובהפגנות אחרות במהלך השבוע - נחסמו נתיבי איילון.
5 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את איילון
מפגינים חוסמים את איילון
מפגינים חוסמים את איילון
(צילום: יובל חן)
אשד קיבל במסגרת סבב המינויים את תפקיד ראש אגף ההדרכה - שנחשב לתפקיד ראשון עבור ניצבים, ולהורדה במעמדו. מינוי כזה עשוי להוביל לפרישתו, וכך תושלם ההדחה שהפכה את אשד לאחד מסמלי המחאה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב.
מקורבים לאשד טוענים כי הסיבה שהודח היא שהשר והמפכ"ל לא אהבו את היותו "ניצב בעל עמוד שדרה". לטענתם, המפכ"ל קובע שבתאי התקשה להתמודד עם היותו מפקד מוערך שהתכוון להתמודד על המפכ"לות. "מדינת ישראל הפסידה קצין שיש לו עדיין מה לתרום כמפקד במחוז מבצעי", טענו.
שבתאי עצמו יסיים את תפקידו ב-17 בינואר 2024, ולא יקבל שנה רביעית בתפקיד - כך שהשר בן גביר הוא שימנה את המפכ"ל הבא. בין המועמדים לתפקיד נמצא ניצב יורם סופר, מפקד מחוז חוף כיום - שמונה לפרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית. גם המינוי של ניצב עמר למפקד מחוז תל אביב מקדם אותו גם כמועמד למפכ"ל הבא.
5 צפייה בגלריה
 שבתאי ובן גביר
 שבתאי ובן גביר
שבתאי ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ)
השר לביטחון לאומי בן גביר חזר שוב ושוב מתחילת הקדנציה על המשפט "אני לא מתכוון להיות עציץ במשרד". הוא דרש שלא להיות רק חותמת גומי של רשימת המועמדים שהגיש לו המפכ"ל שבתאי, אלא ראיין בעצמו את המועמדים בסבב הנוכחי, שמע את תפיסת עולמם והציג להם את משנתו שלא לאפשר למפגינים לחסום כבישים ולנקוט גישה אגרסיבית כלפי מפגינים שמפירים את החוק.
בן גביר ושבתאי דילגו בסבב הנוכחי על ראש אג"מ ניצב סיגל בר צבי, כשהקפיצו מעל ראשה קצין בדרגת תת-ניצב לתפקיד מפקד מחוז חוף. לקצינה הבכירה יש רזומה שאין אפילו לניצבים אחרים שקודמו: מפקד תחנת תל אביב צפון, מפקדת תחנת פתח תקווה, מפקדת מרחב נתב"ג, מפקדת מרחב איילון, סגנית מפקד מחוז דרום וראש אג"מ. במרבית תפקידיה נחשבה בר צבי לפורצת דרך.
5 צפייה בגלריה
ניצב סיגל בר צבי
ניצב סיגל בר צבי
ניצב סיגל בר צבי
(צילום: מוטי קמחי)
על הבחירה בניצב עמר למפקד מחוז תל אביב אפשר להגיד "שניים רבים, השלישי זוכה". המפכ"ל שבתאי רצה לתפקיד את מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן, אלא שאז שלף בן גביר את הטיעון שכהן חסר ניסיון במשטרה הכחולה הקלאסית.
כהן קיבל לבסוף את הפיקוד על מחוז דרום, שנחשב כיום למאתגר בהרבה מהפיקוד על מחוז תל אביב בשל הלחימה בפשיעה הגואה באזור. בן גביר מצידו ויתר בתל אביב על ניצב סופר ועל תת-ניצב דני לוי.
5 צפייה בגלריה
מפקד מחוז תל אביב במשטרה, עמי אשד, מקבל תדרוך לקראת ההפגנה בקפלן
מפקד מחוז תל אביב במשטרה, עמי אשד, מקבל תדרוך לקראת ההפגנה בקפלן
ניצב אשד
(צילום: יאיר שגיא)
סבב המינויים אמור להתבצע במהלך החודש הקרוב. במשטרה ובמשרד לביטחון לאומי ממתינים לראות האם ניצב אשד יקבל על עצמו את תפקיד ראש אגף ההדרכה או יחליט לפרוש מהשירות. אחרי הזזתו מתפקידו במחוז תל אביב הוא טען שמדובר בהדחה בלתי-חוקית ופוליטית. בימים אלה שומר ניצב אשד על שתיקה, כך שעדיין לא ידוע לאן פניו מועדות.
בן גביר ושבתאי היו תמימי דמים בנוגע להדחת אשד. השר החליט לבוא עימו חשבון מכיוון שגילה עצמאות מול המפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב והכלת חסימת נתיבי איילון. "זה הטריף את בן גביר שאשד החליט לפי מיטב שיקול דעתו המקצועי", אמר בכיר במשטרה על הניצב ששילם את המחיר. ההדחה של אשד היוותה מסר לשאר הבכירים במשטרה שכדאי להם להפנים את מדיניות השר.