כדורי אש ענקיים בתימן, יומיים אחרי פגיעת הכטב"ם בתל אביב: מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אחר הצהריים (יום שבת) בעיר הנמל חודיידה שבמערב תימן, שמהווה את צינור האספקה המרכזי של החות'ים. צה"ל הבהיר כי מדובר בתגובה ל"מאות המתקפות נגד מדינת ישראל בחודשים האחרונים", שכוונה נגד תשתיות אנרגיה ששימשו גם לטרור. צה"ל, שלקח אחריות על התקיפה כשעה וחצי אחרי שבוצעה, הוסיף כי מערך ההגנה הישראלי עובה ואין כל שינוי בהנחיות פיקוד העורף - אך הדגיש כי ההגנה אינה הרמטית.
גורמים אמריקנים הבהירו, זמן קצר אחרי התקיפה, כי "ישראל פעלה לבד". דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אישר כי צה"ל תקף לבדו - ואמר כי מדובר באחת התקיפות הארוכות והמשמעותיות ביותר שביצע חיל האוויר. לדבריו, "הלחימה לא תמה - ונילחם היכן שנידרש. קראנו למבצע 'יד ארוכה' כי ישראל תדע לפעול רחוק ולפגוע במי שמאיים עליה".
התיעודים מהתקיפה בתימן

התורים לתחנות הדלק בתימן
(מתוך X)

9 צפייה בגלריה
תיעוד ממטוסי תדלוק בשמי המזרח התיכון
תיעוד ממטוסי תדלוק בשמי המזרח התיכון
מטוס תדלוק בשמי המזרח התיכון
9 צפייה בגלריה
תיעוד מפיצוץ בחודיידה , תימן
תיעוד מפיצוץ בחודיידה , תימן
חודיידה, היום
בתקיפה נהרגו ונפצעו לפי הדיווחים עשרות בני אדם, והמוקד שלה היה מצבורי נפט - וגם מחסני אמל"ח איראניים שהחות'ים ניסו להסתיר. לפי הדיווחים הערביים, היו לפחות עשר תקיפות של מטוסי קרב ישראליים נגד מתקני זיקוק נפט, תחנת הכוח לייצור חשמל ראס כאטיב ויעדים נוספים באזור הנמל בחודיידה.
המטרה, בין השאר, הייתה שכדורי האש האדירים יעבירו מסר "פוטוגני" מרתיע לשלטון הפרו-איראני בצנעא, לצד איתות לקואליציה האמריקנית-בריטנית שפועלת נגד הפעילות החות'ית - שצה"ל לא יסתפק יותר בהגנה אחורה מפני השיגורים מתימן. בנוסף, הותקף נמל תעופה כדי לפגוע בנתיבי העברת האמל"ח מאיראן לתימן.
התקיפה כללה תדלוקים באוויר עם מטוסי ראם בשל המרחק הרב למדינה (1,700 ק"מ, 200 ק"מ יותר רחוק מטהרן), לצד טיסות בגובה נמוך כדי לחמוק ממכ"מי אויב - וייתכן שגם הרשאה ותיאום עם סעודיה. בנוסף, התנהל חפ"ק ומעקב מודיעיני-אווירי עם טייסת הנחשון, חיפוי של כלים של חיל הים שפרוסים בים האדום (סטי"ל וכנראה גם צוללת - י"ז), ושימוש בעיקר בחימושי "סטנד אוף" להטלות מטווח של 100 ק"מ מהיעדים, בשילוב מטוס F-15 כמפציץ עיקרי ו-F-35 לחמקנות פותחת דרך.
תיעוד: המטוסים באילת

שעות לפני שבוצעה התקיפה התכנס הקבינט לדיון חשאי ומיוחד שהחל ב-14:30, יחד עם השרים הדתיים, ותושבים באילת דיווחו כי ראו מטוסי קרב ומטוסי תדלוק בשמי העיר. בהמשך, דיווחים על המטוסים שנצפו בשמי הדרום התפרסמו ברשתות החברתיות - על אף שהצנזורה אסרה זאת. השרים, נציין, זומנו לקבינט בהתראה קצרה מאוד, שהצנזורה הטילה איפול על עצם כינוסו עד לקיחת האחריות הישראלית על הפעולה. בנוסף לאותו דיון, התקיימה הבוקר פגישה בראשות שר הביטחון יואב גלנט, יחד עם ראשי מערכת הביטחון, ובהם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי.

"את האש בתימן רואים בכל המזרח התיכון"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "הנמל שתקפנו אינו נמל תמים. הוא שימש למטרות צבאיות, הוא שימש כנקודת כניסה לנשק קטלני שסופק לחות׳ים על-ידי איראן. הם השתמשו בנשק הזה כדי לתקוף את ישראל, לתקוף את מדינות האזור, לתקוף נתיב שייט בינלאומי, נתיב שייט מהחשובים בעולם. הפעולה פגעה במטרות במרחק 1,800 ק"מ מאיתנו - ומבהירה לאויבינו שאין מקום שהזרוע הארוכה של מדינת ישראל לא תגיע אליו".
לדברי נתניהו, "החות'ים הם חלק בלתי נפרד מציר הרשע של איראן. ציר זה פועל לא רק נגד ישראל, הוא מאיים על שלום העולם כולו. ישראל מצפה מהקהילה הבינלאומית להגביר את מאמציה נגד איראן וגרורותיה, כדי לבלום את תוקפנותה של איראן, וכדי להגן על חופש השייט הבינלאומי. כל מי שמבקש לראות מזרח תיכון יציב ובטוח צריך להתייצב נגד ציר הרשע של איראן, ולתמוך במאבקה של ישראל נגד איראן וגרורותיה: הן בתימן, הן בעזה, הן בלבנון, בכל מקום. ולסיום, יש לי מסר לאויבי ישראל: אל תטעו בנו. נגן על עצמנו בכל דרך, ובכל חזית. כל מי שיפגע בנו ישלם מחיר כבד מאוד על תוקפנותו".
גלנט אמר אחרי התקיפה: "את האש שבוערת עכשיו בחודיידה רואים בכל רחבי המזרח התיכון ולעניין הזה יש משמעויות ברורות. החות׳ים תקפו אותנו למעלה מ-200 פעם - בפעם הראשונה שבה הם פגעו באזרח ישראלי הכינו אותם - נעשה את זה בכל מקום שבו הדבר הזה יידרש. לדם של אזרחים ישראלים יש מחיר, הוא לא הפקר, את זה יודעים היום בלבנון, בעזה, בתימן וגם במקומות אחרים, אם יעזו לתקוף אותנו התוצאה תהיה זהה".

כותרות נוספות

תיעוד מתוך דיון החירום לפני התקיפה
(צילום: יוסי כהן, לע״מ)

גלנט: את האש שבוערת בתימן רואים בכל המזרח התיכון
(צילום: אלעד מלכה)

9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והרצי הלוי
בנימין נתניהו והרצי הלוי
הלוי, נתניהו וגלנט בדיון בקבינט, היום
(צילום: מעיין טואף, לע״מ)
9 צפייה בגלריה
המיליציות הפרו איראניות פרסמו תמונה של המתקנים שהותקפו
המיליציות הפרו איראניות פרסמו תמונה של המתקנים שהותקפו
מקום התקיפה
בתקיפה, ישראל רצתה להעביר מסר גם לפטרונים של החות'ים - איראן. ישראל נמנעה מלתקוף את החות'ים למרות עשרות שיגורי כטב"מים מצידם. ואולם, המתקפה ביום חמישי שכנעה את מקבלי ההחלטות שאי-התגובה הייתה טעות, ופגעה בהרתעה מול החות'ים שפירשו את אי-התגובה כפחד ישראלי. ישראל נמנעה מלתקוף גם לבקשת ארה"ב. ואולם, כעת הייתה הסכמה בישראל שהחות'ים חצו קו אדום וחייבים לגבות מהם מחיר כבד.
דובר החות'ים, מוחמד עבד א-סלאם, איים להגיב: "ישראל ביצעה תקיפה אכזרית נגד תימן, שכללה מתקנים אזרחיים, מתקני נפט ותחנת חשמל. המטרה הייתה להגביר את הסבל של העם וללחוץ על תימן להפסיק לתמוך בעזה. זה חלום שלא יתגשם. התקיפה רק תגביר את הנחישות שלנו לתמוך ברצועת עזה".
בשיחה עם ynet דיווחו תושבים בצנעא ובחודיידה על תורי ענק בתחנות הדלק אחרי התקיפה הישראלית, מחשש למשבר נפט. זמן קצר אחרי התקיפה, עדי ראייה מסרו לאל-ערבי אל-ג'דיד כי החשמל נותק באזורים נרחבים בחודיידה. לפני התקיפה פורסמה ברשתות ערביות תמונה של מה שנראה כמטוס תדלוק, ולאחר מכן דווח כי מטוסי הקרב שהשתתפו בתקיפה אכן תודלקו באוויר.
בכלי תקשורת מקומיים דווח כי טילי קרקע-אוויר שוגרו מתימן לעבר מטוסי הקרב שהשתתפו בתקיפה. ברשת אל-מיאדין הלבנונית דיווחו כי בתקיפה לקחו חלק גם מטוסי F-35.

לעשות מה שארה"ב לא עושה / רון בן ישי

בטורו אתמול הזכיר פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי כי ההגנה במעגל השלישי מדרום מפני החות'ים ואיראן, על-פי חלוקת העבודה שנעשתה בפיקוד מרכז של ארה"ב (CENTCOM), מסורה בידי האמריקנים. הספינות האמריקניות של הצי החמישי מבצעות משימה זו כבר תשעה חודשים ובהצלחה לא מבוטלת, אבל האמריקנים מסתפקים לרוב בגילוי הכטב"מים והטילים אחרי שהם שוגרו וביירוטם. מה שחסר במערך ההגנה האמריקני הוא המרכיב ההתקפי.
9 צפייה בגלריה
יבגני פרדר
יבגני פרדר
יבגני פרדר, שנהרג מפגיעת הכטב"ם
את הכטב"מים, את טילי השיוט ואת הטילים הבליסטיים שמשוגרים מתימן צריך לתקוף במקומות שבהם מרכיבים אותם בשטח תימן ושמהם משגרים אותם, ואפשר לעשות עוד פעולות התקפיות רבות אחרות נגד החות'ים, שהאמריקנים מסיבות מדיניות-אסטרטגיות לא עושים. הסיבה היא החשש של ממשל ביידן מפני מלחמה אזורית שתתלקח אם יתקפו מטרות בשטח תימן או בשטח עיראק.
צריך להגיע לשיח חדש עם האמריקנים ואולי גם לחלוקת עבודה חדשה, שבה צה"ל לא יסתפק רק ביירוט מה שמגיע לגבולות ישראל או קרוב אליהם, אלא גם יתקוף את מה שהאמריקנים מסיבות מדיניות ואסטרטגיות שלהם לא יכולים לתקוף.

הכטב"ם שהתפוצץ - סמאד-3 משודרג

הכטב"ם שהתפוצץ בתל אביב הרג את יבגני פרדר, פצע באורח קל תשעה בני אדם, גרם נזק לשורת בניינים בסביבה וזגוגיות רבות התנפצו. לפי צה"ל, החות'ים השתמשו כנראה בכטב"ם מסוג סמאד-3 משודרג. הטווח של סמאד-3 המקורי מגיע עד כ-1,800 ק"מ - מעט מדי מכדי להגיע לתל אביב מתימן, בהינתן הנתיב שככל הנראה עשה - דרך סיני, ומשם מעל הים התיכון. החות'ים טענו כי מדובר היה בכטב"ם חדש - בשם "יפו", אך בישראל, כאמור, אמרו שמדובר לכל היותר בגרסה משודרגת של הסמאד-3.
התחקיר הראשוני של חיל האוויר העלה שהכטב"ם דווקא התגלה כשהיה בדרכו לעבר ישראל, אך בשל טעות אנוש של בקר במערך הגילוי ארוך הטווח של חיל האוויר הוא לא זוהה כמטרה עוינת. לכן גם לא נשלחו לעברו מטוסי קרב והוא לא יורט הרחק מגבולות ישראל, כפי שהיה במקרה אחר באותו לילה, שבו יורט כטב"ם ממזרח. זו גם הסיבה שלא ניתנה התרעה לתושבי תל אביב.
החות'ים, נזכיר, הכריזו על "שלבי הסלמה" נגד ישראל במהלך המלחמה. עד לפני התקיפה לעבר תל אביב הם הודיעו כי הם בשלב ההסלמה הרביעי, שבמסגרתו הכריזו על תקיפת ספינות שהחברות המחזיקות בהן משתפות פעולה עם ישראל, גם בים התיכון.