יהונתן דויטש (23) מבית שאן הוא הצעיר שנרצח בפיגוע ירי במרחב צומת מחולה בכביש 90 בבקעת הירדן. כך הותר הערב (ראשון) לפרסום. מהירי שבוצע על-ידי מחבלים מרכב חולף לעבר כלי רכב באזור נפצע קל מרסיסים אנס ג'ראמנה בן ה-32. כוחות הביטחון מנהלים מצוד אחר המחבלים שירו לעבר כלי הרכב של הנפגעים.
3 צפייה בגלריה
יהונתן דויטש ז"ל, הנרצח מפיגוע הירי בצומת מחולה
יהונתן דויטש ז"ל, הנרצח מפיגוע הירי בצומת מחולה
הנרצח יהונתן דויטש
דויטש התארס לפני חודש לאמונה, תושבת עפרה. היום בצהריים הוא עשה את דרכו אליה, ולאחר שלא ענה לטלפון הגיעה הבשורה המרה. לפני כמה ימים התקיימה אזכרה במלאת 33 שנה לנפילת דודו רב-טוראי דוד-צבי דויטש שנהרג בגיל 21 בפעילות מבצעית.
הצעיר למד בישיבה התיכונית בבית שאן, הדריך בבני עקיבא, והתנדב הרבה בעיר. לפני כמה שבועות הוא השתחרר משירות קרבי כלוחם ביחידת מגלן. הוא הותיר אחריו הורים, ארבעה אחים ואחות אחת. אל בית המשפחה ברחוב הנגב בבית שאן הגיעו עשרות חברים, שכנים ובני משפחה שמנסים לחזק את ההורים בשעתם הקשה.
אל בית המשפחה הגיע חבר מועצת העיר בית שאן שמעון נגר. "התחושה מאוד קשה", סיפר נגר. "ילד למופת, משפחה למופת. האמא טיפלה בי כאחות במכבי, האבא מתפלל אצלי בשבתות. הילד שהלך היה מיוחד מאוד, ורק עכשיו הוא התארס. זה כאב גדול לכל הציבור, לבית שאן, לכלל עם ישראל".
דבריו של חבר המועצה שמעון נגר מחוץ לבית המשפחה
(משפחה משפחתו חברים שכנים יהונתן יונתן דויטש ז"ל נרצח ב פיגוע ה ירי ב צומת מחולה בית שאן )

ראש העיר בית שאן נועם ג'ומעה סיפר: "מדובר בצעיר מדהים ברמות שקשה לתאר. ציוני, ערכי, היה חלק מחבורה מצומצמת שעשו בבית שאן את הבלתי-ייאמן בתקופת הקורונה. מתנדב בכל רמ"ח איבריו, למרות הפרש הגילים הוא ממש חבר".
ג'ומעה אמר עוד: "לפני שש שנים הוא פנה אליי בהודעת וואטסאפ שבה כתב 'אהלן, זה יהונתן דויטש מבני עקיבא ואני מחפש להתנדב בעיר'. הוא היה מתנדב סדרתי, לב ענק שהטביע חותם לא קטן בעיר בית שאן ובכלל. השם יקום דמו".
ראש מועצת בקעת הירדן דוד אלחייני אמר: "כשפיגוע רודף פיגוע, ויש מי שחושב בכל רגע נתון לרצוח יהודים, אנחנו חייבים לזקוף קומה ולומר לכל מי שרוצה לפגוע בנו רק משום שאנחנו יהודים - לא תצליחו אנחנו ננצח. עוד רצח של יהודי, עוד משפחה שחרב עליה עולמה, עוד משפחה שמצטרפת למשפחת השכול. הלב כואב".
לזירת הפיגוע הגיע הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. אחרי הערכת מצב ותחקיר ראשוני, אמר הרמטכ"ל: "המשימה שלנו זה לתפוס את המחבלים האלה ולהגיע אליהם לפני הפיגועים, לא הצלחנו כאן. השעון שסופר לתפוס את החוליה שביצעה את הפיגוע הזה סופר אחורה. אנחנו נגיע אליהם, נמשיך להילחם בטרור, עם הצער הגדול על כל קורבן מהטרור הזה, רק נתחזק בלחימה בטרור".
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי בזירת פיגוע הירי בבקעת הירדן
(צילום: דובר צה"ל)

פשיטת כוחות צה"ל על הכפרים באזור הפיגוע

3 צפייה בגלריה
פיגוע ירי בבקעת הירדן סמוך ליישוב מחולה
פיגוע ירי בבקעת הירדן סמוך ליישוב מחולה
המכוניות של דויטש (מימין) ושל הפצוע קל
3 צפייה בגלריה
פצוע הפיגוע בצומת מחולה - אנס ג'ראמנה בן 32 מכפר מוקיבלה
פצוע הפיגוע בצומת מחולה - אנס ג'ראמנה בן 32 מכפר מוקיבלה
הפצוע בפיגוע אנס ג'ראמנה
(באדיבות המשפחה )
הדיווח על ירי לעבר שני כלי רכב בכביש 90 סמוך לצומת מחולה התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב גלבוע בשעה 15:28. צוותי מד"א בשיתוף כוח רפואה של צה"ל העניקו טיפול ראשוני לנפגעים בזירה, ונאלצו לקבוע את מותו של דויטש. הפצוע קל פונה במסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה.
מתי כרמי, חובש בכיר במד"א, סיפר: "דווח לנו ממוקד מד"א על פיגוע ירי סמוך לצומת מחולה. כשהגענו למקום, חברנו לפצוע שהיה בהכרה עם פציעות ירי בפלג גופו התחתון, תוך הטיפול הרפואי שכלל עצירת דימומים והחבירה למסוק מד"א שנחת בשטח, קיבלנו דיווח על נפגע מחוסר הכרה עם פצעי ירי ברכב נוסף. יחד עם כוח רפואה צבאי הענקנו לפצוע השני טיפול רפואי, אבל הפציעה שלו הייתה אנושה ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".
מוחמד, אחיו של אנס ג'ראמנה מפיגוע הירי בצומת מחולה ועדכון של ד''ר שחר גרונר על מצבו
(צילום: ליאור אל-חי )

אנס ג'ראמנה, אב לשלושה מהיישוב מוקייבלה בגלבוע שנפצע קל בפיגוע, הצליח להגיע עם רכבו לעמדה של צה"ל באזור עם שמשות מנופצות, ותיאר את מה שקרה. לאחר קבלת טיפול בזירה, הוא פונה כאמור במסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה. הרופאים מבית החולים הוציאו מבטנו ורגלו רסיסים, לאחר שנורו לעברו לפחות ארבעה קליעים.
"הייתי בנסיעה בדרך הביתה", סיפר אנס לבני משפחתו. "אני זוכר שהיו ארבעה רכבים בכביש ופתאום שמעתי יריות. התכופפתי עם הגוף אל הכיסא שליד מושב הנהג, ושמתי את היד על הראש כדי להגן על עצמי. אחר כך שמתי גז כדי לברוח, לא ידעתי מי יורה ועל מי. אחר כך עצרתי את המכונית, הרגשתי כאבים והבנתי שנפצעתי. ראיתי דם על הבטן וברגל".
מוחמד, אחיו של הפצוע, מסר: "אח שלי התקשר אליי וסיפר שמישהו ירה עליו. הוא ביקש שאבוא אליו וסגר את הטלפון". לדברי מוחמד, בבית החולים הוא קיבל עדכון מהרופא שמטפל באחיו שמצבו טוב.

מצוד אחר המחבלים

רכבו של דויטש, נציין, נמצא במרחק של כ-250 מטרים מרכבו של ג'ראמנה. לפי החשד, המחבלים ירו תחילה בצעיר מבית שאן, פצעו אותו אנושות - ואז פנו ימינה בצומת, ופתחו באש גם לעבר הגבר ממוקייבלה.
בצה"ל העריכו כי ככל הנראה היו שני מחבלים שביצעו את הפיגוע - שאחד מהם ירה, והשני נהג. לפי התחקיר של צה"ל, הירי בוצע באמצעות נשק ארוך של 5.56, ובזירה התגלו סביב 10 קליעים - אך לא ניתן לקבוע באופן סופי כמה נורו בפועל.
לאחר הירי, המחבלים נמלטו לכיוון יריחו וירושלים, וזה הכיוון הכללי שנבדק - אך המרחקים ארוכים, ולא בטוח שזה האזור בו יתמקדו החיפושים בהמשך. למקום הוקפצו גם יחידות מיוחדות ובהם דובדבן, מרעול, 636 ומתיל"ן של המשטרה. תחת פיקוד חטמ"ר הבקעה, הכוחות משתמשים באמצעים טכנולוגיים שיכולים לסייע במרדף אחר המחבלים ובזיהוי שלהם.
בינתיים, בצה"ל בודקים גם את הקשר לאירוע אחר שהיה בשבוע שעבר, ובו מחבלים פתחו באש לעבר מחסום בקעות. אז הציב צה"ל מארב למחבלים, הצליח לפגוע באחד מהם והשאר נמלטו.
דובר צה"ל מסר: "מחבלים ביצעו ירי מרכב חולף לעבר מספר רכבים בצומת מחולה שבכביש 90 במרחב חטיבת הבקעה והעמקים. כתוצאה מפיגוע הירי נרצח אזרח ישראלי ונפצע אזרח נוסף. כוחות צה"ל פתחו במרדף אחר המחבלים, חוסמים צירים ומבצעים סריקות נרחבות במרחב".