הפרויקטור זרקא בתדרוך בעקבות העלייה בתחלואה, בשבוע שעבר
(צילום: לע"מ)

"בימים האחרונים אנחנו רואים התמתנות בעלייה", כך אומר הבוקר (א') מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, בשיחה עם ynet. את הדברים אמר לאחר שמקדם ההדבקה שמר על יציבות יחסית ואף רשם ירידה קלה בימים האחרונים, לאחר שעלה בהתמדה במשך כשלושה שבועות. עוד הוסיף אש כי אלא אם יופיע וריאנט חדש שיטרוף את הקלפים - ייתכן שמגפת הקורונה בשלבי דעיכה וכי אין המלצה גורפת לכלל הציבור להתחסן בחיסון הרביעי על הפרק נכון לעכשיו.
"יש התמתנות בעלייה, אז אני מקווה שהמגמה חיובית לגמרי - שאין עלייה בכלל ונראה ירידה. כרגע עדיין המספרים עולים", הוא הדגיש. "אני לא יכול להגיד שזה לגמרי מה שהיינו רוצים, אבל יש התמתנות בעלייה. לפני חמישה או שישה ימים הקפיצה משבוע לשבוע הייתה גדולה. היום לפני שבוע, מ-14 ל-21 למרץ, הייתה קפיצה ענקית".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
"העלייה הרבה יותר מתונה. לא יכול לנחש אם זו תחילת הסוף"
(צילום: יאיר שגיא)
"לעומת זאת", אמר פרופ' אש, "אם אני משווה את השבת הקודמת לשבת הזו יש עלייה, אז זה יותר גבוה, אבל הקפיצה היא הרבה יותר קטנה. קצב העלייה התמתן ונעשה יותר איטי. הרבה פעמים זו התחלה של פלאטו וירידה בהמשך והימים הקרובים הם המשמעותיים".
מנכ"ל משרד הבריאות מעריך כי העלייה הנקודתית נובעת, בין היתר, ממסיבות הענק שהתרחשו בחג הפורים. "העלייה הזו היא הקפיצה של פורים שהגיעה קצת יותר מהר או אולי זה בגלל הווריאנט שהוא יותר מדבק, אך אם זו הקפיצה של פורים אז היא חלפה ואנחנו עשויים לחזור למה שהיה לפני כן או קצת יותר גבוה כי ה-BA2 יותר השתלט לעומת מה שהיה לפני שבועיים ולכן יכול להיות שזה יהיה טיפה יותר גבוה. הסבר נוסף הוא שאנשים קצת יותר שומרים על עצמם וכל שינוי בהתנהגות מפחית את ההדבקות", ציין.
האם זו התחלת הסוף של הקורונה, כפי שהניחו חלק מהמומחים בשבועות האחרונים? "השאלה היא מה זה סוף", מצנן אש. "ביחס לווריאנט הזה התשובה היא שיהיו עוד הדבקות ויכול להיות שהרמה הזו של כמה אלפים ביום תימשך עוד חודשיים או שלושה ואז הוא לא יוכל להתפשט יותר כי כולם יהיו מחוסנים או מחלימים, אבל הבעיה פה היא שאולי ייווצר עוד וריאנט שיהיה קצת אחר מבחינת החיסוניות אז הוא יכול לייצר הכל. גם גל נוסף, ולכן את זה אני לא יכול לנחש", הבהיר המנכ"ל.
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
"החיסון הרביעי הרבה פחות יעיל. לא נכון להמליץ לכולם להתחסן". ארכיון
(צילום: gettyimages)
לדבריו, "אני חושב שעכשיו תהיה לנו תקופה של כמה אלפים מדי יום, שלא יתפתח עוד גל, תהיה ירידה ונראה עוד כמה אלפים לאורך זמן ולאט לאט זה יירד וזה משהו שנחיה אותו. כך אני מרגיש אך אני אומר את זה מאוד בזהירות".
בהמשך לדבריו של פרויקטור הקורונה, הפרופ' סלמאן זרקא, גם אש מחדד כי כרגע הגבלות או שינוי במדיניות לא על הפרק. "אם לא, זה אומר שמספרי המאומתים הולכים גדלים ל-30 או 40 אלף, ומספר החולים הקשה מתחיל לעלות חזרה, אז המשמעות היא לחזור לכלים שהיו. לחלקם אפשר לחזור כמו בדיקות בבתי הספר או בידודים ללא מחוסנים או מחוסנים אחרי כל מגע", אמר.
3 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא
סלמאן זרקא
"הגבלות או שינוי במדיניות - לא על הפרק". הפרופ' זרקא
(צילום: לע"מ, טל שחר)
הוא ציין כי כיום, מרבית הנדבקים הם מחוסנים. "זו שאלה, אם לבודד רק לא מחוסנים", הודה, "נגד הדבקה החיסון פחות יעיל. הוא מגן טוב מפני מחלה קשה אך לא מפני מחלה קשה". באשר לחיסון הרביעי אמר אש כי "הוא הרבה פחות יעיל ומחזיק למשך זמן קצר ואנחנו מרגישים שזה לא נכון להמליץ לכולם להתחסן".
עם זאת, יש לציין, מחקר של אגף רפואה בקהילה בקופת החולים כללית בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומכללת ספיר, בנוגע ליעילות מנת החיסון הרביעית, מצא הפחתה של 78% בסיכון לתמותה במבוגרים בני 60 ומעלה שקיבלו את מנת החיסון הרביעית בהשוואה למי שחוסן שלוש פעמים.
המחקר, שבוצע במהלך גל האומיקרון, בין התאריכים 10 בינואר, כשבוע לאחר אישור חיסון הבוסטר השני לאוכלוסייה המבוגרת בישראל, ועד ל-20 בפברואר 2022, עקב אחר 563,465 מטופלי כללית, בני 60 עד 100 שקיבלו את מנת החיסון השלישית לפחות ארבעה חודשים קודם להתפרצות הגל החמישי. בסוף תקופת המחקר, 58% מאוכלוסייה זו, קיבלה את המנה הרביעית. בקרב מקבלי מנת החיסון הרביעית נצפתה הפחתה של 78% בשיעור התמותה בהשוואה לקבוצה שלא חוסנה במנה הרביעית.