הדובר הצבאי של הג'יהאד האיסלאמי פרסם סרטון שבו נראים החטופים הישראלים חנה קציר בת ה-76 ויגיל יעקב בן ה-12, שניהם מקיבוץ ניר עוז. לטענת ארגון הטרור, הוא "מוכן לשחרר אותם מסיבות הומניטריות". עם זאת, לא צוין מה הם התנאים שבהם ישוחררו ומתי. ynet לא מביא את תוכן הדברים הנאמרים בסרטון, שסביר להניח שהוכתבו להם על ידי שוביהם.
4 צפייה בגלריה
חנה קציר יגיל יעקב
חנה קציר יגיל יעקב
חנה קציר ויגיל יעקב, בסרטון שפרסם הג'יהאד
קציר היא אמא לשלושה ילדים, וסבתא לשישה נכדים. במשך שנים היא טיפלה בילדי קיבוץ ניר עוז במסירות. חנה, שנזקקת להליכון ולתרופות מצילות חיים, נחטפה מביתה ב-7 באוקטובר לרצועת עזה. בעלה, רמי קציר ז"ל, נרצח על ידי מחבלים. ביום פתיחת המלחמה מחבלים פרצו גם לבית משפחת יעקב, וחטפו את שני בניה של רננה, אור בן ה-16 ויגיל בן ה-12, ששהו בו לבד. האחים התחבאו בממ"ד, והספיקו לספר לאמם על חדירת המחבלים.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס בתדרוך היומי לסרטון, ואמר כי מדובר ב"טרור פסיכולוגי": "הערב הופץ תיעוד שמראה אות חיים של חנה ויגיל היקרים מעזה. אנחנו מחבקים אותם ואת המשפחות שלהם, ואומרים להם ולכל המשפחות - לא החמצנו ולא נחמיץ אף הזדמנות להשבת חטופים.
"צה"ל פועל יחד עם יתר הארגונים הביטחוניים במאמץ מסביב לשעון, מודיעיני ואזרחי, ונעשה כל מאמץ להשיב את החטופים". הגרי הוסיף כי "עד כה עדכנו 239 משפחות חטופים. אנחנו עושים הכול כדי לעדכן בכל פרט מידע שברשותנו". לדבריו, נמסרה גם הודעה למשפחותיהם של 354 חללי צה"ל שנפלו בקרבות".
דובר צה"ל על סרטון החטופים: "לא נחמיץ אף הזדמנות להשבתם"
(צילום: לע"מ)

הודעת הג'יהאד מגיעה על רקע קריאות חוזרות של שלל גורמים בינלאומיים, בהם של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, להכרזה על הפוגות הומניטריות בלחימה ברצועת עזה, שתסייע גם בשחרור החטופים. ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר בתדרוך לכתבים שישראל מסכימה להפוגות הומניטריות של ארבע שעות כל יום בצפון רצועת עזה, החל מהיום. "ההכרזה תהיה שלוש שעות לפני כל הפוגה. נאמר לנו שבזמן ההפוגות לא יהיו מבצעים באזורים האלה", הדגיש קירבי בתדרוך.
לפי הבית הלבן, ביידן ביקש מראש הממשלה בנימין נתניהו לבצע את ההפוגות היומיות בשיחה בין המנהיגים ביום שני. "הפוגה של ארבע שעות תאפשר להכניס סיוע הומניטרי לאותו אזור, ותאפשר לאנשים לצאת מאזור סכנה. אם נוכל להבטיח שחרור של חטופים - ואנחנו עובדים על זה - יתאפשר גם חלון הזדמנויות להוציא חטופים לאזורים בטוחים", אמר קירבי. לאחר מכן אמר ביידן שהוא ביקש מישראל להפסיק את הלחימה למשך "יותר משלושה ימים" במהלך המו"מ על עסקת חטופים.
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
הודעת הג'יהאד - על רקע הפגישה המשולשת של ראש המוסד עם ראש ה-CIA וראש ממשלת קטאר
(צילום: יריב כץ, AP)
מוקדם יותר דווח כי בקטאר מתקיימת פגישה בהשתתפות ראש המוסד דוד ברנע, ראש ה-CIA וויליאם ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד בן ג'אסם אאל תאני, העוסקת כביכול בתנאים לעסקת חטופים והפוגה במלחמה בעזה.
גורם שבקיא בפרטי הפגישה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי העובדה שבכירים מישראל, ארה"ב וקטאר (המתווכת מטעם חמאס) יושבים סביב שולחן אחד תורמת להאצת המגעים לעסקה, יותר מחודש אחרי תחילת המלחמה. השיחות בקטאר כוללות גם דיונים על הכנסת דלק לרצועת עזה - למרות ההתנגדות של ישראל וטענתה שהדלק ישמש את חמאס בלחימה.
לפי רשת CNN האמריקנית, הצדדים דנים בהצעה לשחרור בין 10 ל-20 חטופים ישראלים, תמורת הפוגה הומניטרית בת שלושה ימים. בנוסף, יעביר חמאס רשימה של החטופים שמוחזקים בעזה. אתמול דיווחה CNN שאין סיכוי שישראל תסכים להפוגה משמעותית בלחימה ללא שחרור מספר משמעותי של חטופים.
4 צפייה בגלריה
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
קירבי: "ישראל הסכימה להפוגות של ארבע שעות כל יום"
(צילום: רויטרס/Evelyn Hockstein)
ברנע, ברנס ואאל תאני נפגשים בקטאר אחרי שמתווכים קטארים נפגשו אתמול עם חברים בלשכה המדינית של חמאס, ודנו איתם בתנאים שיאפשרו עסקה. אתמול ציטטה רויטרס גורם שאמר שבמו"מ הועלתה אפשרות לשחרור 10 עד 15 חטופים בתמורה להפוגה הומניטרית של יום עד יומיים.
אתמול, בין שלל דיווחים על מתווים שונים להפוגות הומניטריות, מקורות מצריים אמרו לחדשות קהיר ("אל-קאהרה אל-אחבאריה") כי מצרים קרובה גם היא להגעה להפוגה הומניטרית בעזה לצורך חילופי שבויים ואסירים. במקביל, בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" שיוצא לאור בלונדון דווח כי בפגישה בדוחא עתידים לדון בעסקה לשחרור בעלי אזרחות כפולה במסגרת הפוגה הומניטרית. בעיתון דווח כי התקיים גם מו"מ לעסקת חליפין לשחרור כל הנשים והילדים שנחטפו על ידי חמאס, בתמורה לשחרור נשים וילדים מהכלא הישראלי - אולם לא הושג הסכם בעקבות סירוב ישראלי. לדיווח זה אין אימות ממקורות אחרים.
במקביל לפרסומים על הפגישה בקטאר, אמר הנשיא יצחק הרצוג בראיון לרשת NBC כי "בשלב זה אין הצעה ממשית מצד חמאס לעסקה להחזרת החטופים". לפי הרצוג, "כרגע אין שום הצעה אמיתית שתקפה על ידי חתימת חמאס. זה מצער, וכמובן שאנחנו עובדים בשתי החזיתות, גם הצבאית, כדי להביא אותם הביתה".
גם חבר קבינט המלחמה המצומצם, השר בני גנץ, התייחס בסיור בגבול הצפון לפרסומים השונים מהצד הפלסטיני על עסקת חטופים ואמר: "אני ער לשיח על עסקת חטופים. זה שיח מלא תעמולה שקרית שפוגעת ומטלטלת את המשפחות והציבור הישראלי כולו. אני קורא לכם להימנע מללכת שבי אחרי תעמולת אויבינו".