קטאר איימה על חמאס כי תגרש את בכירי ארגון הטרור מדוחא - אם לא יקבל את העסקה לשחרור חטופים ולהפסקת המלחמה. כך דווח ברשת CNN. גורם אמריקני אמר כי קטאר הזהירה את חמאס במשך חודשים כי אנשיו עלולים להיות מגורשים משם - וכעת הציבה בפני ארגון הטרור את האיום הממשי, לאחר בקשות חוזרות ונשנות מצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וגם ביקורת פומבית מצד ישראל.
ברשת האמריקנית דווח אתמול (חמישי) כי ממשל ביידן מפעיל לחץ על קטאר ובעלות ברית נוספות במזרח התיכון "להשמיע איומים ספציפיים נגד חמאס", כחלק מהניסיון ללחוץ על ארגון הטרור לקבל את ההצעה העומדת על הפרק.
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, ובנימין נתניהו
איסמעיל הנייה, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, ובנימין נתניהו
חמאס מסרב, ומצטט שרים ישראלים שמבטיחים לחדש את המלחמה. קטאר עברה לאיומים
( צילום: דנה קופל, Dalati Nohra/Lebanese Official Government via AP, AP /Jacquelyn Martin, Pool)
בדיווח צוין כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן קיים שיחות רבות עם שחקני מפתח במזרח התיכון מאז יום שישי, אז חשף ביידן את ההצעה הישראלית לעסקה בנאום דרמטי, וגורמים רבים נוספים במחלקת המדינה עסקו בכך גם כן. המאמצים האמריקניים לקידום עסקה נמשכים כל העת: כחלק מהלחץ, ביידן ו-16 מנהיגי מדינות נוספות בעולם גם קראו אתמול לחמאס לקבל את העסקה, והדגישו כי ישראל מוכנה להתקדם איתה. ולמרות זאת, גורמים אמריקנים מכירים בכך שאם חמאס יסרב לעסקה - אין תוכנית נוספת במגירה.
ומה ההסבר של חמאס לסירוב המסתמן? לפי העיתון הלבנוני אל-אחבאר, המזוהה עם חיזבאללה, הוא די פשוט. במשלחת של ארגון הטרור לשיחות המשא ומתן הציגו בפני המתווכות אמירות של שרים וחברי כנסת מהימים האחרונים, שמעידות על רצון ישראלי מובהק לחדש את המלחמה גם אחרי עסקת חטופים.
בדיווח הלבנוני נטען כי האמירות שהוצגו על-ידי חמאס הצביעו במפורש על כוונתה של ישראל לחדש את המלחמה לאחר השלמת העסקה. נכתב כי "ההתנגדות תיצמד לדרישת נייר עמדה ברורה שצריך לסיים את המלחמה עם מנגנונים ביצועיים. הערבויות שמציעה ארה"ב אינן מספיקות כלל".
3 צפייה בגלריה
בארה"ב חוששים שאיומי סמוטריץ' ובן גביר יקשו על נתניהו לקבל את העסקה
בארה"ב חוששים שאיומי סמוטריץ' ובן גביר יקשו על נתניהו לקבל את העסקה
בארה"ב חוששים שאיומי סמוטריץ' ובן גביר יקשו על נתניהו לקבל את העסקה
(צילום: נדב אבס, AFP)
מאז חשף נשיא ארה"ב את ההצעה הישראלית מופעל לחץ כבד על ראש הממשלה בנימין נתניהו מתוך הממשלה והקואליציה שלא לקבל "הסכם כניעה", כלשון המוחים על ההצעה, על אף שהיא טרם הוצגה להם כלל. בדיון בוועדת חוץ וביטחון, לאחר הביקורת והאיומים שספג, נתניהו טען כי לא הסכים לסיום המלחמה במסגרת העסקה, למרות דברי ביידן. "המתווה שביידן הציג הוא חלקי. המלחמה תיעצר לצורך השבת חטופים ואחר כך נקדם דיון. יש עוד פרטים שנשיא ארה"ב לא הציג לציבור", הוסיף נתניהו בפני חברי הוועדה.
שעות ספורות אחרי שראש הממשלה האשים למעשה את ביידן בהסתרת חלק מהעסקה, ענה לו דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי: "זאת הצעה ישראלית וביידן הציג אותה באופן מדויק". חרף העימות הזה סביב נאומו של ביידן, בממשל בוושינגטון הבהירו מאז כי מי שאשם בעובדה שטרם הושגה עסקה הוא חמאס.
עם זאת, גם בארה"ב הביעו בימים האחרונים חשש שאף שמדובר בהצעה ישראלית - נתניהו יתקשה לקבלה, בין היתר בשל האיומים של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לפרק את הקואליציה. השניים אף דורשים מנתניהו שיציג להם את העסקה בקבינט המדיני-ביטחוני. בקשתם גובתה גם על-ידי השר בני גנץ, שמכיר את פרטי העסקה מדיוני קבינט המלחמה, אך הצהיר כי נכון לחשוף אותה גם לחברי הקבינט המורחב.
בינתיים, העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש כי מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, הודיע למתווכות - באמצעות שליחיו - כי ארגון הטרור "לא יתפרק מנשקו ולא יחתום על הסכם שמבקש זאת". לפי הדיווח, סינוואר הדגיש כי חמאס יסכים לעסקה שעומדת על הפרק רק אם ישראל תתחייב במסגרתה להפסקת אש קבועה. בעבר כבר דווח בעיתון כי מנהיג ארגון הטרור "לא ממהר" לעסקה, ובונה על כך שישראל מאבדת לגיטימציה בינלאומית למלחמתה בעזה מיום ליום.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
"לא נתפרק מנשקנו". סינוואר
(צילום: AP)
הדיווח הזה - והאיום של קטאר - מתפרסמים אחרי שדווח כי חמאס למעשה כבר החליט לדחות את ההצעה הישראלית לעסקה, בטענה שהיא "שונה מהותית" מהמתווה שהציג ביידן בנאומו לפני שבוע. "לאחר שעיינו בתוכן ההצעה הישראלית, התברר כי מדובר במתווה שאינו מניח את היסודות הנכונים להסכם הרצוי, שכן אינו מבטיח הפסקת אש קבועה אלא זמנית", נכתב במסמך של ארגון הטרור שפורסם בעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית.
בישראל מדגישים, כמו בדוחא, כי לא הגיעה עדיין תשובה רשמית מארגון הטרור. לאחר הדיווח על דחיית העסקה לכאורה מצד חמאס, הודיעה לשכתו של נתניהו על ביטול כינוס קבינט המלחמה והקבינט המורחב, שתוכננו לאתמול בערב. הם לא מסרו הסבר כלשהו לביטול כינוס הקבינטים, והם צפויים להתקיים ביום ראשון - לאחר פקיעת הדד-ליין של גנץ לפרישה מהממשלה.
סוגיית המחלוקת המרכזית שמונעת עסקה, נזכיר, נותרה כמו לכל אורך החודשים האחרונים שאלת סיום המלחמה. בעוד בחמאס דורשים מתווה שיוביל לסיום מוחלט של הלחימה ונסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה, נתניהו הבהיר, אחרי שהנשיא ביידן חשף את המתווה הישראלי, כי ישראל תוכל לחדש את הלחימה בתום השלב הראשון של הפסקת אש זמנית בת שישה שבועות.
על-פי דברי ביידן, במהלך השלב הראשון שבו ישוחררו חטופים מהקטגוריות ההומניטריות - בהם נשים, קשישים ופצועים - יחל משא ומתן על השלב השני שבו תהיה הפסקת אש מוחלטת, נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה ושחרור כל שאר החטופים. ביידן אמר כי המו"מ על השלב השני יימשך גם אם יגלוש אל מעבר לששת השבועות של השלב הראשון, וכי הפסקת האש הזמנית תימשך כל עוד השיחות נמשכות - אולם נתניהו הבהיר (כשברקע האיום בפירוק הממשלה מצד השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'), כי ישראל תוכל לחדש את הלחימה אם תבין שהמו"מ "עקר".