תיעוד מהרצועה: תקיפות צה"ל

לילה של הסלמה - ובוקר של הפסקת אש. צה"ל תקף הלילה (בין שלישי לרביעי) ברצועת עזה בתגובה לירי יותר מ-30 הרקטות אתמול מהרצועה, שהחל לאחר ההודעה על מותו בכלא של חאדר עדנאן, איש הג'יהאד האיסלאמי, ששבת רעב במשך 86 ימים. במקביל, רקטות נורו לעבר אשקלון, שדרות ויישובים נוספים בעוטף עזה - ואחת מהן התפוצצה בחצר בית בחוף אשקלון, שם לא היו נפגעים אך נגרם נזק לבית ולרכב.
אבל למרות זאת, סמוך לשעה 04:00 דווח ברשת אל ג'זירה כי הושגה הפסקת אש בין ישראל לפלגים הפלסטיניים לאחר תיווך בין הצדדים. כעבור כשעה וחצי נשמעה שוב אזעקת צבע אדום בשער הנגב - אך זמן קצר לאחר מכן פיקוד העורף הודיע על "שגרה מלאה". הלימודים בעוטף עזה, אגב, יתקיימו היום כרגיל.
11 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
רצועת עזה, הלילה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
רצועת עזה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
(צילום: רויטרס)
בכירים בישראל אמרו הבוקר כי חרף הפסקת האש והחזרה לשגרה, "מוקדם להעריך אם הסבב הזה מאחורינו". לדבריהם, "מבחינת ישראל אין הפסקת אש. ההבנה היא שחמאס כפה על הג'יהאד האיסלאמי להפסיק. לא באנו לדבר הלילה, מוקדם מדי לזה". במענה לשאלה על גופת השייח שמותו החל את הסבב, אומרים בישראל כי אין התחייבות כלשהי להשיב את גופתו - אך מנגד הוא לא עומד בשום קריטריון שמצדיק את החזקתה.
צה"ל, שתקף אתמול בצהריים בעזה באמצעות טנקים בתגובה לשיגורים של שלוש רקטות לעוטף בשעות הבוקר המוקדמות, החל לתקוף אמש ברצועה מעט אחרי השעה 23:00. מדובר צה"ל נמסר כי "הותקפו אתרים לייצור אמל"ח, מוצבים, מתחמים צבאיים ומנהרה של חמאס". מעט אחרי 02:00 צה"ל הודיע כי הוא תוקף שוב ברצועה.
"מטוסי קרב של צה"ל תקפו ברצועת עזה מתחם ששימש כמחנה אימונים של חמאס ומוצב צבאי של הארגון ובו מחסן אמצעי לחימה, אתר לייצור אמצעי לחימה ומתחם אימונים של הארגון", נמסר מדובר צה"ל הלילה בשעה 01:05 לאחר התקיפה הראשונה. "במקביל, הותקפו שני אתרים לייצור אמצעי לחימה המשמשים את מטה הייצור של חמאס, מפעל בטון המשמש לבניית תשתיות של הארגון, מוצב צבאי של המערך הימי של חמאס ומנהרה תת-קרקעית שמשמשת את הארגון בדרום הרצועה. צה"ל הוסיף: "חמאס נושא באחריות לנעשה ברצועת עזה והוא זה שישלם את מחיר ההפרות הביטחוניות נגד מדינת ישראל".
אחרי התקיפה השנייה, מצה"ל נמסר בשעה 03:48 כי "מטוסי ומסוקי קרב תקפו ברצועת עזה מתחם צבאי ששימש כמחנה אימונים לפעילי מערך הייצור של חמאס, מחסן אמצעי לחימה ושני מתחמים צבאיים של הארגון. במקביל, הותקף מחנה צבאי של חמאס ומוצב צבאי של המערך הימי של הארגון, כמו גם מנהרה תת-קרקעית".
ב-23:30, מעט אחרי שצה"ל החל לתקוף ברצועה, אזעקות צבע אדום נשמעו בשדרות, איבים וניר עם. שתי דקות לאחר מכן צבע אדום הופעל גם בתלמי ביל"ו. בסביבות 00:15 אזעקות נשמעו גם ביישובים נתיב העשרה, כרמיה ויד מרדכי שבמועצה האזורית חוף אשקלון, וכ-20 דקות לאחר מכן צבע אדום הופעל בניר עוז ובנירים. בשעה 01:08 דקות הופעלה שוב אזעקת צבע אדום בכרמיה. בשעה 02:30, אחרי שצה"ל החל לתקוף שוב ברצועה, אזעקות נשמעו גם באשקלון, זיקים, ארז וכרמיה. כ-20 דקות לאחר מכן אזעקה נשמעה ביישוב עלומים שבמועצה האזורית שדות הנגב. ב-03:00 הופעלו שוב אזעקות באזור התעשייה הדרומי אשקלון, בכרמיה ובזיקים. כרבע שעה לאחר מכן נשמעו אזעקות בכרמיה, זיקים, אזור התעשייה הדרומי אשקלון ונתיב העשרה. ב-05:26, אחרי הדיווחים על הפסקת האש, נשמעה אזעקה נוספת בניר עם.

11 צפייה בגלריה
רכב שניזוק מנפילת רקטה בחצר בית בחוף אשקלון
רכב שניזוק מנפילת רקטה בחצר בית בחוף אשקלון
רכב שניזוק מנפילת הרקטה בחצר בית בחוף אשקלון
11 צפייה בגלריה
נזק לבית בחוף אשקלון מרקטה מעזה
נזק לבית בחוף אשקלון מרקטה מעזה
חלונות מנופצים בבית בחוף אשקלון
11 צפייה בגלריה
מיירט כיפת ברזל
מיירט כיפת ברזל
יירוט של כיפת ברזל
(צילום: AP)
בעזה דיווחו הלילה על תקיפות של צה"ל בשורת אתרים ברחבי הרצועה. בין היתר דווח כי בתקיפה הראשונה הלילה חיל האוויר תקף בחלק המערבי של העיר עזה ובצפון הרצועה. בחמאס טענו כי אנשי הזרוע הצבאית, גדודי עז א-דין אל-קסאם, שיגרו טילי נ"מ לכיוון מטוסי חיל האוויר. בתקיפה השנייה דווח בעזה כי מטוסים תקפו את האתר הצבאי אל-קדיסייה, ממערב לחאן יונס, בדרום הרצועה. כמו כן דווח שארטילריה הפציצה את המצפה ממזרח לחאן יונס.
בתוך כך, חמאס הודיע במהלך הלילה כי מנהיג הארגון איסמעיל הנייה קיים שיחות עם מצרים ועם קטאר "כדי להביא לסיום התוקפנות הישראלית בעזה", לשון ארגון הטרור. בהמשך, כאמור, דווח ברשת אל ג'זירה וכלי תקשורת ערביים נוספים כי ישראל והפלגים הפלסטיניים סיכמו על הפסקת אש הדדית לאחר תיווך בין הצדדים שנעשה באמצעות כמה גורמים לעצירת ההסלמה. "ההסכם מותנה בהתחייבות של שני הצדדים", אמרו שני גורמים פלסטינים.
שדרות אחרי ירי הרקטות
(צילום: רועי עידן)

11 צפייה בגלריה
מקום פגיעת הרקטה בשדרות
מקום פגיעת הרקטה בשדרות
שדרות, אתמול
(צילום: EPA)
בהערכת המצב שהתקיימה אתמול בבסיס גלילות, אותה ניהל ראש הממשלה בנימין נתניהו בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וסגן ראש השב"כ, הוחלט כי ישראל תגבה מחיר מחמאס שמעורב בירי - וגם לקח עליו אחריות במסגרת הודעת חדר המבצעים המשותף לפלגים הפלסטיניים.
בארגוני הטרור בעזה, מנגד, אמרו אתמול כי "זו תגובה ראשונה על הפשע שיגרור עוד תגובות מצד העם שלנו בכל הזירות. נישאר נאמנים לדם השהידים שלנו ולאסירים שלנו, הסוגיה הזו תישאר תמיד בראש סדר העדיפויות. אנו מזהירים את האויב שהמעשים הטיפשיים שהוא עלול לעשות לא יישארו ללא תגובה, ההתנגדות בשיא המוכנות".
11 צפייה בגלריה
הבית שנפגע בשדרות
הבית שנפגע בשדרות
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
הרמטכ"ל הלוי, נתניהו וגלנט בהערכת מצב
(צילום: חיים צח /לע"מ)
11 צפייה בגלריה
פלסטינים ברמאללה עם תמונתו של חאדר עדנאן
פלסטינים ברמאללה עם תמונתו של חאדר עדנאן
פלסטינית עם כרזה לזכר חאדר עדנאן. מת אחרי 86 ימי שביתת רעב בכלא בישראל
(צילום: AP)
אחת הרקטות שנורתה אתמול מעזה, נזכיר, התפוצצה באתר בנייה בשדרות, והובילה לפציעתם של שלושה פועלים מסין. מצבו של אחד מהם מוגדר בינוני והשניים האחרים במצב קל.
מאחורי הקלעים, מתחילת ההסלמה וגם לאורך הלילה, הייתה פעילות נמרצת של המצרים ושל שליח האו"ם למזרח התיכון, תור וונסלנד, למנוע הסלמה נרחבת. המצרים ניסו לתווך בין הצדדים כדי שישראל תשחרר את גופת חאדר עדנאן, איש הג'יהאד האיסלאמי ביהודה ושומרון, שמת בכלא הבוקר לאחר ששבת רעב במשך 86 ימים.
במקביל להערכת המצב שקיימו נתניהו וגלנט, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר זעם על כך שלא הוזמן לדיון. מרגע שנודע לו על קיומו הוא יצר קשר עם לשכת ראש הממשלה, ודרש להגיע בדחיפות לבסיס גלילות, אך לא נענה. לשיטתו של בן גביר מדיניות ההכלה לא הוכיחה את עצמה.
פורסם לראשונה: 23:04, 02.05.23