לוחמי חטיבת הנח"ל סיימו בלילה שבין שלישי לרביעי את הפשיטה שהובילו על מפקדה מרכזית של חמאס בשכונת זייתון שבדרום העיר עזה. זו לא הפעם הראשונה שצה"ל פעל שם, אבל כמו שקורה במקומות שונים ברצועה, כשצה"ל עוזב – חמאס חוזר. הלוחמים צעדו באישון לילה ארבעה קילומטרים עד ששבו לישראל.
הפשיטה הייתה מוצלחת: כמות אדירה של אמצעי לחימה אותרה, יותר מ-30 מחבלים חוסלו. אבל המחיר היה כבד: חמישה חיילים הרוגים ו-19 פצועים, בהם תת-אלוף יוגב בר-ששת. המסקנה הבלתי נמנעת של כל המפקדים בגזרה: צה"ל יצטרך לחזור לזייתון, ייתכן שכבר בחודש הקרוב. "זה לא כיסוח דשא ולא הורדת ראש, זו המציאות שצפויה לנו כדי להכריע, במונחים צבאיים, את חמאס", אומרים בצה"ל.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של צק"ח נח"ל במרחב זייתון, עזה
תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של צק"ח נח"ל במרחב זייתון, עזה
תיעוד פעילות צה"ל באזור זייתון. הפשיטה הייתה מוצלחת - אך חמאס יחזור שוב
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד חטיבת הנח"ל, אלוף-משנה יאיר צוקרמן, הוא מח"ט החי"ר הסדיר שצבר את זמן הלחימה הארוך ביותר בשטח הרצועה מאז 7 באוקטובר, אז החליף את חברו הטוב, אלוף-משנה יהונתן שטיינברג, שנפל בקרב ליד קיבוץ רעים. למרות הניסיון העצום בתמרון ובאחזקת פרוזדור נצרים, בלחימה רציפה שנמשכה יותר מחצי שנה, מצבורי האמל"ח שגילו לוחמיו בשישה ימי הפשיטה בזייתון הדהימו גם אותו. במהלך התמרון הקרקעי, בחודשים נובמבר ודצמבר, צה"ל היכה בעוצמה בכוחות חמאס, כשהכוחות התקדמו משכונות מערב עזה כמו רימאל ושייח עג'לין, לעבר השכונות המזרחיות שג'אעיה ודארג', דרך זייתון. אך למרות זאת, בחודשים האחרונים הוקם שם גדוד מקומי חדש של טרור. המיקום: מתחם של שלושה בתי ספר ושתי מרפאות צמודות, אחת מהן של אונר"א, מוקף בעשרות רחובות צרים עמוסים בזירות מטענים - מוכן וערוך לפשיטה השלישית במספר של צה"ל על השכונה.
כשהוא זוכה להסוואה מאלפי אזרחים שהסתתרו ב"מתחם החינוך והרפואה", חמאס ריכז במקום מאות מחבלים ואלפי כלי נשק – רקטות, טילי אר.פי.ג'י, משגרי מרגמה שכוונו לעוטף, אפילו מפעל קטן לייצור אמל"ח עם מחרטה גדולה שנתפסה והושמדה.
דפוס דומה נראה גם בפשיטה על ג'באליה שמובילים כעת לוחמי הצנחנים וחטיבה 7 של השריון בימים האחרונים: קרבות עזים עם מחבלים, איתורי מחסני אמל"ח - כשהרעיון המוביל בפשיטות: לדחוק את אלפי מחבלי חמאס משכונה לשכונה, מרובע לעיירה, וחוזר חלילה. משיפא לזייתון, מרימאל לג'באליה, מבית חאנון לבית לאהיה. בכך, מקווים בפיקוד הדרום ששתי הפשיטות שהתנהלו כמעט במקביל בצפון הרצועה ידחקו את חמאס משני הכוונים: מזייתון צפונה ומג'באליה דרומה, ייתכן שלשג'אעיה או לדארג'.
חמאס למד המון מהתמרון הקרקעי והפשיטות הקודמות, אך גם צה"ל הפיק לקחים: הכניסה המהירה של הכוחות, שכללה איגופים מצפון, גרמה לאזרחים ולמחבלים לברוח מהר אל מחוץ לשכונה. אלמנט ההפתעה גרם להם להשאיר מאחור את אלפי אמצעי הלחימה. בחלק מהמקרים היו אלה רובי קלצ'ניקוב ממולכדים ברימוני רסס נטולי נצרה – כשהזזת הרובה גורמת לפיצוץ קטלני. צה"ל כבר מכיר את הטריק והכוחות לא נפלו בפח - בחטיבת הנח"ל עיבו את חוליות החוד שנעו ראשונות, לא רק בכלבי סילוק פצצות של עוקץ אלא גם בגששים, שזיהו מלכודות רבות.
לצד מצבורי האמל"ח, חמאס הסתיר במעוז שהקים מחדש בזייתון טונות של מזון ארוז, שהגיעו במשלוחי הסיוע ההומניטרי מדרום הרצועה לצפונה ונלקח בכוח על-ידי ארגון הטרור. כך חילק חמאס את האוכל מהסיוע הבינלאומי קודם לפעיליו, וכחלק מההשתלטות האזרחית מחדש על צפון הרצועה – גם למאות אלפי העזתים שנותרו באזור.
2 צפייה בגלריה
yk13925770
yk13925770
ביום הזיכרון, בכירי חטיבת הנח"ל הצדיעו לפקודיהם שנפלו
(צילום: דובר צה"ל)
אחד האיומים המרכזיים בפשיטה הזו – עוד לקח מקצועי שחמאס הפיק – הוא איום הצליפה. בארגון הטרור העריכו כי לוחמי צה"ל מקפידים פחות על משמעת מבצעית, שנמצאים כבר בחודש השמיני של הלחימה, ונחשפים יותר. כך נפצעו קל בחודש האחרון שני חיילים בפרוזדור נצרים, וכך ניסו בחמאס לירות השבוע גם לעבר נקודה שבה עמד אל"מ צוקרמן במהלך הפשיטה על זייתון, מבלי שנפגע. בנח"ל הבינו זאת מהר וחיסלו לפחות שלושה מפקדי מחלקות צליפה של חמאס שפעלו במרחב באמצעות תקיפה של כטב"ם "זיק".
צוקרמן ביקש וקיבל אישור מבכירים בצבא להשמיד חלק מהמרפאות ובתי הספר ששימשו את מפקדת חמאס המחודשת בזייתון, אחרי שמהאזור נורו על כוחותיו 10 פעמים טילי נ"ט ובשלושה מקרים אחרים חמאס הצליח להוציא מתקפות משולבות של צליפה וטילי נ"ט. לפי נתוני חטיבת הנח"ל, בסך הכל הושמדו בפשיטה לא פחות מ-120 דירות ששימשו את המחבלים בלב זייתון.
בשיא הפשיטה ציינו הלוחמים את יום הזיכרון. בכירי החטיבה בחרו לעמוד ולהצדיע לזכר פקודיהם בסמטה בזייתון, שבה נהרגו ארבעה מהם.
התחקירים הראשוניים של התקריות שבהן נהרגו חמישה לוחמים בפשיטה מלמדים עד כמה המשימה הזו מורכבת - ואף תהיה קשה יותר בהמשך. באירוע שבו נהרגו ארבעה לוחמים שנעו בין הסמטאות אל היעד, נמנע ככל הנראה אירוע קשה יותר של כ-20 חיילים הרוגים. באירוע אחר שאירע כמעט במקביל, לוחם ספג קליע בבטנו, מתחת לשכפ"ץ הקרמי, ונהרג אחרי שהצליח להפתיע בסריקות שביצע עם חבריו שני מחבלי חמאס - אחד מהם חוסל והשני הצליח לברוח.