מזכיר המדינה אנתוני בלינקן עזב הערב (יום שלישי) את המזרח התיכון, כשהמריא מדוחא שבקטאר - לשם הגיע היום ממצרים. קדמה לביקורו שהחל ביום ראשון בישראל ציפייה גדולה לקראת התקדמות לעבר עסקה, אך בימים שחלפו מאז רק גברו המחלוקות - בזמן שחמאס מסרב לחזור למשא ומתן.
3 צפייה בגלריה
בלינקן, מוחמד בן עבדולעזיז אל חולאיפי שר החוץ הקטארי
בלינקן, מוחמד בן עבדולעזיז אל חולאיפי שר החוץ הקטארי
פגישת בלינקן ושר החוץ הקטארי. הגיע כדי ללחוץ על חמאס להגיע לשולחן המו"מ
(צילום: Kevin MOHATT / POOL / AFP)
בהצהרה בפתח המטוס ממנו המריא, אמר בלינקן כי ביקר בדוחא כדי לקדם לחץ על חמאס להגיע לשולחן המו"מ ולדון בהצעת הגישור של ארה"ב. "כשחמאס יסכים - עלינו להגיע לפרטי יישום ההסכם", אמר בלינקן. "נעשה הכול בימים הקרובים כדי להביא את חמאס להסכמה. צריך להשלים את העסקה בימים הקרובים".
בלינקן נשאל על דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו היום סביב שליטה בציר פילדלפי ונצרים, והבהיר כי "ההסכם ברור מאוד וכולל לוחות זמנים ומיקום שמהם ייצא צה"ל בעזה. ישראל הסכימה לכך", מבלי להסביר או לפרט מהיכן צפוי לצאת צה"ל ומתי בהסכם. הוא הוסיף: "ארה"ב הבהירה זמן רב שהיא לא תומכת בכיבוש ארוך-טווח של עזה מצד ישראל".
בדוחא נפגש בלינקן עם שר החוץ הקטארי, מוחמד בן עבד אל-עזיז בן סאלח אל-חליפי. השניים דנו ביחסים בין ארה״ב לקטאר וחיזוקם, בהתפתחויות המצב ברצועת עזה ובמאמצי התיווך לסיום המלחמה שם.
3 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן בוחדא, קטאר
מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן בוחדא, קטאר
בלינקן לפני שעזב את המזרח התיכון. "צריך להשלים את העסקה בימים הקרובים"
(צילום: Kevin MOHATT / POOL / AFP)
3 צפייה בגלריה
בלינקן, עבד אל-פתאח א-סיסי
בלינקן, עבד אל-פתאח א-סיסי
מזכיר המדינה עם א-סיסי היום בקהיר. דנו בסוגיית ציר פילדלפי
(צילום:AFP / HO / EGYPTIAN PRESIDENCY)
בינתיים, בניו יורק טיימס צוטט בכיר בממשל ביידן שאמר כי המשא ומתן כעת - כפי שדווח - הוא על "מרחב הדיונים" שיוביל למו"מ על העסקה, ולא על המתווה עצמו. הדבר מעיד עד כמה רחוקים הצדדים מהסכם, בזמן שגם המצרים אומרים כי השיחות עם ישראל בקהיר לא הניבו התקדמות כלשהי בסוגיית נוכחות צה"ל בציר פילדלפי.
בפגישות שקיים בלינקן בישראל הוא אישר שנתניהו שינה את עמדתו ומתכנן להגיע להסכם בגלל הסכנה הביטחונית הטמונה. במסיבת עיתונאים שקיים אמש אמר מזכיר המדינה כי בפגישה שקיים עם ראש הממשלה, נתניהו "אישר שישראל מקבלת את הצעת הגישור" שהציגה ארה"ב בפסגה בדוחא, "ועכשיו חמאס צריך לעשות אותו דבר".
בלינקן נקט טקטיקה מעניינת - לחבק את נתניהו ולהגיד שהוא קיבל את הצעת הגישור האמריקנית, למרות הפערים שעדיין קיימים, בין היתר בנושא נצרים וציר פילדלפי - ובכך להעביר את הכדור לחמאס. בישראל היו מי שהופתעו מהחיבוק הזה ומהאמירה של בלינקן, וההערכה היא שהאמריקנים ניסו למעשה לטמון לנתניהו מלכודת דבש. זו למעשה דרכם להגיד לראש הממשלה: "נראה אותך עכשיו אומר לא או מטרפד את זה".
בלינקן: נתניהו אישר שישראל מקבלת את הצעת הגישור שלנו

בינתיים, ובעוד ארה"ב מעוניינת לקיים פסגה בקהיר ביום שישי - וייתכן שכבר בחמישי - כדי "לסגור" עסקה להחזרת חטופים והפסקת אש בעזה, כרגע כלל לא בטוח שהיא תתקיים. מעבר לעובדה שבינתיים לא ברור אם חמאס ייעתר ויגיע לשיחות, סימן שאלה מגיע גם מהכיוון המצרי - בעקבות סירובה העיקש של קהיר להסכים לנוכחות צה"ל בציר פילדלפי, כמו גם סירובה להעביר אפילו את עמדת ישראל בנושא לידי חמאס.
בלינקן ניסה ללחוץ היום בביקורו בקהיר על נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לקבל את הצעת הגישור האמריקנית בנוגע לפילדלפי, ולא ברור מה התשובה שקיבל. גורם ישראלי אמר הערב כי "כמו שזה נראה עכשיו, בכלל לא בטוח שתהיה פסגה - וגם אם תהיה לא יהיה באמת על מה לדבר כל עוד ישראל בעמדתה והמצרים לא מקבלים אותה".