(צילום: גיל יוחנן, אבי חי)

שלושה ימים לפתיחת שנת הלימודים בצל הגל הרביעי של הקורונה, מנכ"ל משרד החינוך מצהיר כי הוא שלם עם פתיחת שנת הלימודים, אומר כי מערכת החינוך ערוכה ומוכנה ללמידה בכיתות ומרחוק, ומביע ביטחון במבצע בדיקות האנטיגן המהירות. בריאיון הבוקר (ראשון) לאולפן ynet יגאל סלוביק גם מותח ביקורת על המורים שמסרבים להתחסן: "יש דוגמה אישית בעייתית".
אנחנו ב-29 באוגוסט, 124 אלף תלמידים בבידוד - כמה אתה שלם עם ההחלטה לפתוח את שנת הלימודים בעוד שלושה ימים עם מספרים כאלה? אני שלם מאוד לפתוח את שנת הלימודים עם המספרים האלה. אנחנו ערוכים ומוכנים לפתיחת שנת הלימודים. בימים אלה אנחנו מסיימים לחלק מעל למיליון ו-800 אלף ערכות בדיקות אנטיגן מהירות על מנת שהורים יוכלו לבדוק עוד ילדים באותן בדיקות, לאתר עוד ילדים שחולים בקורונה וסמויים בקהילה".
איסוף וחלוקת ערכות בדיקות בבתי הספר
(צילום: עיריית נתניה)


4 צפייה בגלריה
יגאל סלוביק
יגאל סלוביק
מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק. "ההורים שותפים"
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
ערכות בדיקה שחולקו בבית ספר
ערכות בדיקה שחולקו בבית ספר
ערכות בדיקת אנטיגן שמחולקות בבתי הספר

חזרה ללימודים בצל הגל הרביעי - כתבות נוספות:

בדיקות האנטיגן היו מאוד חשובות אם הייתה חובת הצגה של התוצאה. אפשר היה לבדוק אם התלמיד עשה בדיקה או לא - למה אתם לא עושים את זה? "חילקנו בכל ערכה טופס הצהרה להורים על קיומה של הבדיקה ותוצאה שלילית ומבקשים מההורים - אנא מכם, מלאו את טופס אישור הבדיקה ושלחו את הילד עם הטופס".
יש לבקש ויש לדרוש. זה לא תנאי. "אנחנו סומכים על ההורים. ההורים שותפים למהלך הזה. להורים, כמו לנו, יש אינטרס שלם שתהיה שנת לימודים בטוחה, ששנת הלימודים תהיה רציפה, ואנחנו חושבים שהם אכן מספיק אחראים למלא את הטופס".
אתם הרגולטור, אי אפשר "לסמוך על", יש מגפה משמעותית, למה לא לדרוש כתנאי? "הנושא נידון בקבינט הקורונה, היו שם סוגיות משפטיות כאלה ואחרות, והתקבלה החלטה זו. אנחנו ערוכים לערוך מבצע נוסף מיד לאחר סוכות ואולי אז ההחלטות יהיו שונות כי אז נוכל להסדיר את הנושא גם משפטית".
4 צפייה בגלריה
חלוקת ערכות בדיקות בבתי ספר ובגני ילדים בנתניה
חלוקת ערכות בדיקות בבתי ספר ובגני ילדים בנתניה
חלוקת ערכות בדיקות בבתי ספר ובגני ילדים בנתניה
(צילום: עיריית נתניה)
יש לנו ניסיון עם הצהרות הבריאות ומדידת החום. הסבירות שבאמת מיליוני הורים יבדקו היא אפסית. "נכון, ההצהרות היו יומיות ומה שבשגרה מאבד עניין. אנחנו מדברים כאן על מבצע חד פעמי. חשוב מאוד שתמצא תחלואה בקרב אותם ילדים וימנע מהם מלהגיע לבית הספר. במבצע שכזה להורים יש אחריות גם אישית לגבי בריאות ילדיהם, והם ידעו לגלות אותה".
בוא נדבר על המורים שלא מחוסנים. האם יש פתרון? כי אנחנו קוראים הבוקר ב"ידיעות אחרונות" שמורים שלא התחסנו צריכים להציג בדיקות קורונה מלפני 84 שעות? במשק זה תקף ללא יותר מ-48 שעות. "אני לא מכיר את המספר 84. מי שמכיר בתוקף זה משרד הבריאות. אם אומרים 84 שעות זה אומר שמורים יצטרכו להיבדק פעמיים בשבוע וזו כוונתנו".
מה יהיה ב-1 בספטמבר עם המורים שמסרבים להתחסן? איפה הם ישבו? הם ילמדו בכלל? "מי שמסרב להתחסן יידרש להיבדק. מי שמסרב להיבדק לא יוכל להגיע לבית הספר".
הם ייצאו לחל"ת? "אני לא יודע מה זה המילה חל"ת. הם לא יוכלו להיכנס לבית הספר. מה בדיוק יהיה איתם, אנחנו בדיונים האלה. הם לא אמורים לקבל שכר".
4 צפייה בגלריה
בית ספר כרמים בנימינה
בית ספר כרמים בנימינה
"להורים יש אחריות אישית". בית ספר בבנימינה
(צילום: אלעד גרשגורן)
כמה יש כעס, אכזבה, על מי שאמור לשמש מודל חינוכי עבור התלמידים ולא הולך להתחסן? "אני לא יכול לכעוס על מישהו שלא הולך להתחסן. אני יכול להגיד כמורה שאם יש מאמץ לאומי ללכת להתחסן ומשקיעים מאמצים גדולים לחסן ילדים ובני נוער, צוותי הוראה, חיסון שלישי - מן הראוי שמורים ילכו להתחסן. אם אתה לא רוצה להתחסן, לפחות תסכים להיבדק פעמיים בשבוע. יש דוגמה אישית בעייתית".
ב-65 יישובים ובחלק מהשכונות בערים האדומות יתקיימו הלימודים בכיתות ח' ומעלה רק אם לפחות 70% חוסנו. מדי יום רביעי תתעדכן הרשימה לפני נתוני התחלואה, והשינוי ייכנס לתוקף ביום ראשון שלאחר מכן.
עד לסוף השבוע הנוכחי, היישובים הבאים מוגדרים לפי משרד החינוך כאדומים, ולפיכך שיעור ההתחסנות בכיתות יקבע את אופן הלימודים: אבן יהודה, אופקים, אור יהודה, אור עקיבא, אילת, אליכין, אלעד, אשקלון, באר יעקב, בית אריה, בית דגן, בית שאן, בית שמש, בני ברק, גדרה, גן יבנה, גוש חלב, דליית אל-כרמל, חדרה, חצור הגלילית, טבריה, טירת כרמל, טמרה, יבנה, יפיע, יקנעם עילית, ירוחם, כפר יאסיף, להבים, לוד, מרר, מגדל, מגדל העמק, מודיעין עילית, מזכרת בתיה, מעלה אדומים, מעלה עירון, נחל שורק, נחף, נתיבות, נתניה, עכו, עספיא, ערד, פוריידיס, פסוטה, צפת, קצרין, קריית ארבע, קריית אתא, קריית גת, קריית יערים, קריית מוצקין, קריית מלאכי, קריית שמונה, ראמה, ראש העין, ראשון לציון, רחובות, רכסים, רמלה, שדות דן, שדרות, שלומי ותל מונד.
בנוסף, שכונות מסוימות בערים הבאות מוגדרות אדומות - וגם בהן יחול הנוהל: אשדוד, באר שבע, חיפה, ירושלים, נתניה, פתח תקווה ותל אביב.
יש שכבות ביישובים אדומים שבהן לא מגיעים ל-70% תלמידים מחוסנים ולכן הם ילמדו דרך הזום, מה שפוגע בילדים שכן הלכו להתחסן. מה אתם עושים בעניין הזה? "החלטת הקבינט מדברת על זה שבערים אדומות כיתות שבהן יש מתחת ל-70% מחוסנים יידרשו ללמוד בלמידה מכוונת מהבית. אנחנו ערוכים לזה וניתן לתלמידים ללמוד מהזום".
מה אתם עושים עם לגרום להם ללכת להתחסן? "אל"ף, אני רוצה לומר שבממוצע הארצי בגילאי י' עד י"ב אנחנו מעל 80%. זה טוב ולא מספיק וצריך יותר. בשכבות ז' עד ט' אנחנו כבר מעל 51% מחוסנים, גם זה טוב אבל ממש לא מספיק. אנחנו עושים יחד עם מנהלי המחוזות, עם ועד ההורים הארצי ועם מועצות התלמידים את כל המאמצים לשכנע את הילדים ואת המורים להתחסן".
אם הייתי תלמידה בכיתה כזאת הייתי כועסת, אי אפשר לשנות את המתווה כך שמי שכן התחסן יגיע ומי שלא ילמד מרחוק? למה התלמידים שגרים באשדוד צריכים לסבול לעומת חבריהם בגבעתיים? "ההחלטה שבפחות מ-70% מחוסנים ילמדו בכיתות זו ההחלטה שהתקבלה בקבינט ואנחנו מכבדים אותה ופועלים לפיה. העמדה לגבי המודל של 70% בערים אדומות היא עמדה בריאותית, לא חינוכית".