חטיבת יפתח (11) - קומנדו המילואים של אגוז - יצאה שלשום (יום שלישי) מרצועת עזה, אחרי הישגים מרשימים בלחימה. מפקד החטיבה, אלוף-משנה נדב מייסלס, נאם ללוחמים לאחר צאתם מהרצועה: "109 ימי מלחמה חלפו מאז שנעניתם לקריאה, השארתם מאחור את האישי והפרטי, שמתם בראש את העם והמדינה ויצאתם להגן על עתידנו כאן, ולהראות את ההבדל בין רוצחי נשים וילדים שפלים ופחדנים לבין גיבורים היוצאים להילחם למען ערך החיים והטוב".
3 צפייה בגלריה
 נדב מייסלס
 נדב מייסלס
"האויב טעה בנו - כאן היינו משפחה לוחמת אחת". אל"מ מייסלס
(צילום: דובר צה"ל)
מייסלס הוסיף כי "האויב טעה בנו. הוא האמין כי הרוח הישראלית נסדקה, שאגרוף הפלדה של דורות שלמים איננו עוד, ואז קמנו כעוף החול ונכנסו למלחמה הזו יחד: עם אחד, צבא אחד, חטיבה אחת, אגרוף אחד. בשדה הקרב של עזה לא היו דתיים וחילוניים, ימנים ושמאלנים, ותיקים וצעירים, בעלי עדות או דעות כאלה ואחרות. כאן היינו משפחה לוחמת אחת. זה הניצחון הגדול מכולם, וזה המסר לאויב שלנו: את הרוח הישראלית לעולם לא תוכל לשבור".
הטקס התקיים באנדרטת חטיבת יפתח בנגב, שהוקמה לזכר לוחמי החטיבה שנפלו בקרבות במלחמת העצמאות. מייסלס התייחס לאנדרטה בדבריו, ואמר: "כאן אתם לא צריכים הרצאות על ציונות - אתם כותבים אותה ברגליים". במקביל, הוא הדגיש כי "הפרק הזה עוד לא תם, המלחמה לא תמה, החטופים עדיין לא כולם בבית, ואנחנו נתייצב ככל שנידרש בכל גזרה ובכל זמן".
אל"מ מייסלס נכנס לתפקיד בספטמבר האחרון, שלושה שבועות בלבד לפני מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, לאחר שהחליף את מפקד החטיבה הקודם, אל״מ יצחק בן בשט (בנבה) ז״ל, שנפל במהלך המלחמה בקרב על שג׳אעיה. מייסלס, שגדל בגולני וקיבל בעבר צל״ש אלוף על פועלו במבצע צוק איתן, שהה עם חייליו יותר מחודש ברצועה, והחטיבה שתחת פיקודו הביאה להישגים משמעותיים.
3 צפייה בגלריה
 נדב מייסלס
 נדב מייסלס
" בסוף הקרבות נעבור פצוע-פצוע, משפחה-משפחה, ונעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי לתמוך"
(צילום: דובר צה"ל)
תיעוד מפעילות חטיבת יפתח באל מועאזי
(צילום: דובר צה"ל )

בין היתר, לוחמי החטיבה פעלו לטיהור מרחב עיסא, חיסלו מחבלי חמאס, השמידו תשתיות טרור, פירים ותוואי תת-קרקע משמעותי. הלוחמים פעלו גם במבצע של אוגדה 36 להשמדת תשתיות טרור במחנות המרכז, במרחב אל-בורייג׳ ואל מועאזי. בריאיון ל-ynet, ימים בודדים לפני היציאה מהרצועה, מייסלס סיפר כי "אין פה כבר תחושת זמן. אנחנו מגויסים מה-7 באוקטובר, מתחילת התמרון אנחנו כאן. יש פה לוחמים בכל מיני גילים שעזבו הכל ויותר משלושה חודשים לא נמצאים בבית, נלחמים בשביל המדינה. זה מעורר הערכה בצורה בלתי רגילה".
לגבי המורל אמר מייסלס בכנות כי "אנחנו כאן כבר תקופה ארוכה, ויש אתגרים - זה לא כמו בימים הראשונים. יש ללוחמים משפחות, חיים, לימודים, אבל למרות האתגרים והקושי הם עושים את העבודה הכי טוב שיש". במקביל, אל"מ מייסלס הדגיש כי חרף המורל הגבוה שנשמר למרות האתגרים, הקושי הגדול, כמו בכל היחידות הלוחמות, הוא ההתמודדות עם האובדן, לאחר שחמישה לוחמים מהחטיבה נפלו מתחילת התמרון.
מייסלס אמר כי "לצערנו יש גם אירועים כאלה, אך אנחנו מבינים שהמשימה לא יכולה לעצור ואנחנו חייבים להמשיך קדימה. יש לנו בעורף צוות שלם שתפקידו ללוות את המשפחות ולתמוך. בסוף הקרבות אנחנו נעבור פצוע-פצוע, משפחה-משפחה, ונעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי לתמוך, אבל עכשיו אנחנו חייבים להתמקד בלחימה".
נפילתו של מפקד החטיבה הקודם, "בנבה", כפי שקראו לו חייליו, הייתה אירוע משמעותי עבור אל"מ מייסלס ולוחמיו. "בנבה היה לפני הכל חבר לדרך. היינו צמודים במהלך כל השירות הצבאי. הוא נהרג בשג׳אעייה, ואחרי הנפילה שלו פעלנו באזור שם. היה לנו חשבון לא סגור". את "החשבון" חטיבה 11 השתדלה לסגור בשביל ביטחון המדינה - אבל גם בשביל בנבה.
3 צפייה בגלריה
יצחק בן בשט
יצחק בן בשט
החטיבה השתדלה לסגור את החשבון בשג'אעייה בשביל המדינה - אבל גם בשביל בנבה. אל"מ יצחק בן בשט ז"ל
השמדת מנהרות בשג'אעייה
(צילום: דובר צה"ל)

במסגרת הפעילות הקרקעית בשג׳אעייה, לוחמי החטיבה השמידו תוואי מנהרה תת-קרקעי, פשטו על תשתיות טרור ועל ביתו של מנהל פרויקט המנהור של הג׳יהאד האיסלאמי, איתרו אמצעי לחימה רבים, חוברות הדרכה ומרשם קרב למתקפת ה-7 באוקטובר. ‌‎בסיום הפעילות הכוחות השמידו את תוואי המנהרה התת קרקעי, את משגר הטילים, אמצעי הלחימה שאותרו ו-12 מבנים מעל התוואי אשר שימשו כמטרות טרור, וחלקם אף היו ממולכדים.
"זה אירוע שתופס אותך באמצע הלחימה, והמחשבה שלי היא 'איך אני ממשיך ודוחף את החטיבה אחרי אובדן כזה'. זה היה אירוע משמעותי ולא פשוט", אמר מייסלס, שמשרת בצבא קרוב לשני עשורים, משנת 2005, ועדיין האירוע הנוכחי לא דומה לשום דבר שהכיר. "הייתי מפקד בצוק איתן ואי-אפשר להשוות את הרצף. גם התפקיד שעשיתי אז, האחריות, גודל הכוחות שתחת פיקודי. הכרתי את החטיבה ולא מעט את הלוחמים, ועדיין שום דבר לא מכין אותך לגודל האירוע הזה".