"דונלד טראמפ שיקר שוב ושוב ושוב כדי לכסות על שערוריית מין כחלק מהקנוניה להיבחר לנשיאות ב-2016". כך החל אתמול (שני) עו"ד מת'יו קולאנג'ולו ממשרד התובע המחוזי במנהטן את היום ההיסטורי שבו נפתח משפטו הפלילי הראשון אי פעם של נשיא אמריקני לשעבר - בעיצומו של קמפיין הבחירות לנשיאות שיתקיימו בנובמבר.
5 צפייה בגלריה
טראמפ בבית המשפט במנהטן
טראמפ בבית המשפט במנהטן
טראמפ בבית המשפט במנהטן, אתמול
(AP)
הנשיא לשעבר שיתמודד מול הנשיא המכהן ג'ו ביידן בבחירות הקרובות, נזכיר, מואשם על ידי התביעה בניו יורק כי ב-2016 שילם דמי שתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, כדי שלא תדבר על יחסי המין שהיא טוענת שקיימה עימו. עורך דינו לשעבר, מייקל כהן, שילם לדניאלס 130 אלף דולר, טראמפ החזיר לו את הסכום והארגון של טראמפ רשם את ההחזרים הללו כהוצאות משפטיות – מה שלטענת התובע המחוזי במנהטן הוא פשע פלילי שעובר על חוקי הבחירות וחוקי המס.
במהלך השבוע שעבר התנהל הליך בחירת חבר המושבעים, ואתמול המשפט יצא באופן רשמי לדרך. בזמן שטראמפ ישב לצד עורכי דינו באולם בית המשפט במנהטן, ומדי פעם נצפה מנמנם, שמעו אתמול 12 המושבעים את הצהרות הפתיחה של שני הצדדים במשפט שירתק בשבועות הקרובים את ארה"ב - אף שלא ישודר בטלוויזיה. טראמפ מואשם ב-34 סעיפים של זיוף רישומים עסקיים ועבירה על חוקי בחירות, בעקבות התשלום לדניאלס. אם יורשע, הוא עשוי להישלח לעד ארבע שנות מאסר.
בהצהרת פתיחה ארוכה ומפורטת, שלעיתים נשמעה כמו תסריט של סרט הוליוודי פוליטי, הכין התובע קולאנג'לו את המושבעים למסע סיפורי ארוך שהחל באופן שבו התבססה מערכת היחסים ארוכת השנים בין טראמפ לצהובון האמריקני "נשיונל אינקוויירר", שעזרה לו "לקבור סיפורים" בעבר וסייעה לו ברגע שהקמפיין שלו היה בנקודת שפל ב-2016. קולאנג'לו ניסה לצייר תמונה שלפיה דמי השתיקה ששילם טראמפ לכוכבת הפורנו, דרך עורך דינו לשעבר כהן, היו עבירה על חוקי קמפיין הבחירות.
5 צפייה בגלריה
סטורמי דניאלס. טראמפ טוען כי כלל לא קיים עימה יחסי מין, וייתכן שהיא תוזמן להעיד
סטורמי דניאלס. טראמפ טוען כי כלל לא קיים עימה יחסי מין, וייתכן שהיא תוזמן להעיד
סטורמי דניאלס. טראמפ טוען כי כלל לא קיים עימה יחסי מין, וייתכן שהיא תוזמן להעיד
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
טראמפ בבית המשפט במנהטן
טראמפ בבית המשפט במנהטן
טראמפ בבית המשפט. בניגוד לשבוע שעבר, נראה שאתמול הוא הבין כי הוא עומד בפני משפט פלילי בעל השלכות חמורות
(AP)
"זו הייתה הונאת בחירות, חד וחלק", אמר קולאנג'ולו. "הנאשם זייף את הרישומים העסקיים האלה כי הוא רצה להסתיר את ההתנהגות הפלילית שלו ושל אחרים". קולאנג'לו סיפר לחבר המושבעים על פגישה בין טראמפ, כהן ועורך ה"נשיונל אינקוויירר" דיוויד פקר, שבה השלושה "בנו קונספירציה לקבור סיפורים שעשויים להזיק לנאשם לפני הבחירות".
כהן ופקר, שהעיד אתמול במשך כ-20 דקות עד שהדיון הופסק בשל ליל הסדר, צפויים להיות עדים מרכזיים. קולאנג'ולו יודע שכהן יהיה מטרה מרכזית במיוחד של ההגנה, ולכן הוא ניסה לרכך את הקרקע לקראת העדות, כשכינה את עורך הדין לשעבר של טראמפ "אדם פגום ששיקר לגבי התשלומים לסטורמי דניאלס כדי להגן על הבוס שלו". קולאנג'לו התעקש שחלק ניכר מעדותו של כהן יזכה לתמיכה של עדים ומסמכים.
טוד בלאנש, עורך הדין הראשי של טראמפ, החל את הצהרתו במילים: "הנשיא טראמפ חף מפשע, הנשיא טראמפ לא ביצע שום פשעים. אין שום דבר רע בלנסות להשפיע על הבחירות - קוראים לזה דמוקרטיה". מיד אחר כך עבר בלאנש, כצפוי, לתקוף באגרסיביות את כהן - וכינה אותו "פושע". בלאנש פנה למושבעים: "כהן רצה תפקיד בממשל ולא קיבל אותו. הוא קרא לטראמפ בפומבי 'בן אדם נתעב' ואמר שהוא רוצה לראות את הנשיא לשעבר מורשע, ולובש סרבל כתום. אתם לא יכולים לסמוך עליו ועל עדותו".
5 צפייה בגלריה
מייקל כהן
מייקל כהן
"אדם פגום ששיקר לגבי התשלומים לסטורמי דניאלס כדי להגן על הבוס שלו". מייקל כהן
(צילום: AFP)
בהמשך תקף בלאנש גם את דניאלס, וקרא לה בשמה החוקי - סטפני קליפורד. "גברת קליפורד עשתה קריירה מחילופי כספים כאלה", אמר בלאנש. "הכסף שקיבלה מכהן היה אופורטוניזם טהור והיא הרוויחה הרבה יותר מאז שהסיפור יצא לאור". התביעה הביעה התנגדות להתקפות של בלאנש על כהן ודניאלס, השופט חואן מרצ'ן קיבל זאת, אבל המושבעים כבר שמעו את הדברים. בלאנש גם הבהיר כי ההגנה תמשיך להכחיש שטראמפ בכלל קיים יחסי מין עם כוכבת הפורנו, מה שעשוי לגרום לתביעה להחליט לזמן את דניאלס להעיד.
בזמן הצהרת הפתיחה של עורך דינו, טראמפ ישב באולם דומם עם פנים קפואות. בניגוד לשבוע שעבר, אז נפתח באופן רשמי המשפט ונבחרו המושבעים, נראה כי הפעם הנשיא לשעבר מבין שהוא עומד בפני משפט פלילי רציני בעל השלכות חמורות.
זהו המשפט הפלילי הראשון מבין ארבעה כתבי אישום שתלויים נגד טראמפ, אך בעוד התיקים האחרים מעוכבים בשל סיבות כאלה ואחרת, התיק הזה יהיה כנראה היחיד שיוכרע לפני הבחירות בנובמבר. כתב האישום נגד טראמפ כולל כאמור 34 סעיפים, שבאופן תיאורטי יכולים להוביל לעונש מצטבר של עד 20 שנות מאסר. עם זאת, במידה שיורשע, זו תהיה ההרשעה הפלילית הראשונה של טראמפ וייתכן שהשופט יסתפק במאסר על-תנאי. את האישום נגד טראמפ מוביל התובע של רובע מנהטן בניו יורק, אלווין בראג.
טראמפ ביום הראשון למשפט בשבוע שעבר: "שערורייה, מנסים לעצור אותי בדרך לבית הלבן"
(צילום: רויטרס)

טראמפ ניסה במשך חודשים לדחות את תחילת המשפט הפלילי הראשון שלו, אבל השופט שמנהל את ההליך הנוכחי, חואן מרצ'ן, סירב להיכנע לתעלולים המשפטיים שהנשיא לשעבר רגיל אליהם כבר עשרות שנים.
ביום שישי האחרון מפגין הצית את עצמו למוות מחוץ לאולם בית המשפט, בשעה שבפנים התנהל הליך בחירת המושבעים. ההצתה הדרמטית התרחשה ב-13:30 שעון ניו יורק (20:30 שעון ישראל), כשמקס אזארלו, בן 37 מסנט אוגוסטן שבפלורידה, פיזר מול בית המשפט עלונים עם תכנים השאובים מתאוריות קונספירציה - ומיד אחר כך שפך על עצמו חומר דליק והצית את עצמו. שוטרים ועוברי אורח מיהרו לעברו וניסו לכבות את האש, והוא פונה לבית החולים במצב קשה, אבל שם מת מפצעיו תשע שעות לאחר מכן.