17 עובדות ברווחה בירוחם התפטרו או פוטרו, בהן גם מנהלת מחלקת הרווחה. שלוש מתוכן הן עובדות בחופשת לידה שהודיעו כי לא יחזרו, ובאיגוד העובדים הסוציאליים אמרו כי מתוך 21 עובדים נותרו רק חמישה. העובדות הסוציאליות מזהירות שאת המחיר עלולות לשלם האוכלוסיות הזקוקות להגנה ולסיוע, ולדבריהן המצב הנוכחי יפגע קשות במרקם האנושי במחלקה.
2 צפייה בגלריה
"שום דבר לא הולך לכיוון טוב". מועצה מקומית ירוחם
"שום דבר לא הולך לכיוון טוב". מועצה מקומית ירוחם
"שום דבר לא הולך לכיוון טוב". מועצה מקומית ירוחם
(צילום: הרצל יוסף)
מועצת ירוחם פרסמה שורה של מודעות דרושים למשרות החסרות בחיפוש אחר "שחקני נשמה". המחלקה חסרה היום מנהלת אגף לשירותים חברתיים, עו"ס מועדונית ומשפחות, עו"ס משפחות ו"נושמים לרווחה", עו"ס קהילתית, עו"ס משפחות, עו"ס חוק הנוער טיפול והשגחה, עו"ס רכזת תעסוקה, עו"ס אזרחים ותיקים ועו"ס תוכנית "ניצוץ" לחיילים במצבי סיכון. וזו רק ההתחלה. כל זה מבלי לציין את מנהל המתנ"ס שהתפטר והגזבר מוטי דהן, שעבד גם תחת יו"ר הוועדה הקרואה דאז עמרם מצנע. כך גם מהנדסת העיר, מנהלת החברה הכלכלית ומנהלת האגף לתכנון אסטרטגי, שהיו הראשונות לעזוב.
גל העזיבות, שהגיע לשיאו במשבר הגדול במחלקת הרווחה, התחיל זמן קצר לאחר שנכנסה ראש המועצה החדשה נילי אהרון (37) לתפקידה. אהרון ניצחה את טל אוחנה בבחירות האחרונות, לאחר שזכתה לכ-53% מקולות הבוחרים. התמיכה של החרדים היא זו שהביאה לה את הניצחון.
אחת העובדות הסוציאליות שהגישה את התפטרותה שוחחה עם ynet. "הגיעה ההבנה ששום דבר לא הולך לכיוון טוב. ניסינו לקיים פגישה משותפת עם כל העובדים אחרי שמנהלת המחלקה האהובה ביקשה לעזוב. הפגישה התפוצצה וראש המועצה צעקה עלינו: 'תתפטרו'. זה הימם את כולנו. היינו בשוק, ובחרנו להוציא החוצה את המכתב שכתבנו לראש המועצה. המחלקה חשובה לנו, ירוחם חשובה לנו. בשיחה איתה לא התקבלה התחושה שהיא תגבה אותנו. הבנו שלא תהיה קבלת אחריות. נוצר חוסר אמון מוחלט", סיפרה.
בהרמת כוסית בחג הפסח ביקשו העו"סיות להשמיע את שעל ליבן בפגישה קבוצתית. שמעון סויסה, מחזיק תיק הרווחה, כתב פוסט מחשבון הפייסבוק של אשתו סימה, ובו הסביר כי המחלוקת ברווחה החלה בשאלות בנוגע לחלוקת תווי שי לחג, כמו מי מקבל אותם ומה הקריטריונים. לדבריו, חלק מהעובדים "עודדו מרד" והחליטו שלא ייפגשו עם אהרון. כאמור, בסוף התקיימה פגישה.
במכתב שכתבו העובדות הסוציאליות לראש המועצה אהרון, הן הביעו את תדהמתן וכאבן לאחר שנודע להן על עזיבתה של מנהלת המחלקה תהילה רובינס, בעקבות משבר חמור בין השתיים: "בתפקידנו אנו עוסקים מדי יום בדיני נפשות ברקמה הכי עדינה של האוכלוסייה בירוחם. חשוב לנו להניח בפנייך את הדאגה לתושבים ולציבור שבו אנו מטפלים על כך שהשירות עשוי להיפגע. המצב המשברי שנוצר בין הרשות להנהלת המחלקה שובר את ליבנו, יפגע אנושות במרקם האנושי והמקצועי במחלקה שנבנתה בעבודה רבה וישנו חשש רב בקרב העובדים שאוכלוסיות הזקוקות לסיוע ולהגנה ישלמו על כך מחיר כבד מנשוא". לדברי העו"סיות, בקשות לשיחה עם כל העובדות נותרו ללא מענה.
משבר האמון בין ראש המועצה לעו"סיות הוביל גם להתפטרות של 17 מהן. פגישת גישור של יו"ר איגוד העו"סיות ענבל חרמוני עם ראש המועצה אהרון הגיעה לפיצוץ. חרמוני תיארה בשיחה עם ynet את משבר כוח האדם, שלדבריה יקשה על שיקום מחלקת השירותים החברתיים בעיר: "יש קושי לגייס עובדות בתחום הזה. יש הרבה משרות לא מאוישות ברחבי הארץ. דווקא פה הייתה מחלקה שבה רוב התקנים היו מאוישים, ולצערי זה נדיר. עכשיו זו מועצה שתיכנס יחד עם עוד רשויות למשבר. זה תחום מאתגר מבחינת גיוס עובדים, ומיקום המועצה עלול להקשות. אבל יותר מכול - דברים עוברים מפה לאוזן. אני לא רואה מי קופצת עכשיו להיכנס לעבודה באווירה הזו".
היא הוסיפה: "זו הייתה מחלקה מפוארת. העובדים שעזבו ימצאו עבודה בלי בעיה. אבל מצער שזה יפגע בשירותי הרווחה של תושבי ירוחם. חמישה אנשים לא יכולים לעשות עבודה של 21 עו"סיות. אני מעריכה שחוץ ממקרי הקיצון לא יהיה ניתן לתת שירות".
הבכירים שעזבו את התפקיד שלהם תיארו התנהלות כוחנית מצד ראש המועצה. "היינו צוות מנהלים מוכשר", אמר אחד מהם. "לכל אחד היו הצלחות. מנהלת מחלקת הרווחה היא אחת הנשים המוכשרות, משהו מיוחד". אחר סיפר כי היא "נבחרה ולא הבינה מה לקחה על עצמה. אנחנו משרתי ציבור ולא באנו לשחק משחקי כוח. אגו. את זה היא לא הבינה. כל הבכירים פרשו לא בגלל שרצו, אלא פשוט לא מצאו עם מי לעבוד. היא מתנהלת בכוחניות. אני לא פוסל ויכוח ענייני. אבל להגיד לעובד: 'אני אראה לך מי אני'? ככה לא מדבר ראש רשות".
2 צפייה בגלריה
נילי אהרון
נילי אהרון
"שאלות שמטרתן לפגוע בהליך השיקום של ירוחם". אהרון
הבעיות לא מסתיימות עם הרווחה. המתנ"ס, ביישוב כמו ירוחם, הוא גוף חשוב ומהווה את לב ליבה של הרשות. פעילות הספורט, התרבות והנוער בסיכון מתנקזים למקום הזה.
המנהל יובל לביא עזב את תפקידו לאחר שחזר מלחימה בעזה. בחודש מאי פרסם פוסט פרידה מהתושבים, שבו הסביר כי ראש המועצה אהרון הבהירה לו שהוא לא רצוי: "אני עוזב ורבים שואלים אותי מדוע. לא ארחיב בפרטים רק אומר שלאחר ארבעה וחצי חודשי לחימה בעזה, חזרתי כדי להמשיך לעשות טוב, לקדם תהליכים ולעבוד עם אנשים שרוצים ביחד לקדם ולהוביל. ראש המועצה הנבחרת אמרה לי בצורה ברורה שהיא לא רוצה אותי בתפקיד ושאם אשאר היא תייבש את המתנ"ס, תעביר חלק ממחלקות המתנ"ס למועצה ותייתר את המתנ"ס מעשייה משמעותית... החלטתי בכאב לסיים את תפקידי והודעתי זאת לראש המועצה".
מראש המועצה אהרון לא נמסרה תגובה על המשבר במחלקת הרווחה, ולאיום על מנהל המתנ"ס "לייבש" את המקום. ראש המועצה התעלמה מפניית ynet לשאלת עזיבות ראשי האגפים במועצה, ופרסמה פוסט בפייסבוק: "התברר לי שלפני שבוע זימנו את כתבת ynet לירוחם להסתובב ברחוב ולראיין אנשים, כשאחת השאלות הבולטות היא מה ההבדל בין טל לנילי (כאילו הבחירות לא נגמרו). שאלות מוזמנות ומכוונות, שאלות שמטרתן לפגוע בהליך השיקום של ירוחם, ובעיקר להוציא את דיבתה של ירוחם החוצה. קיבלתי שאילתא (לא מקצועית בעליל, כמי שמכירה איך כתבים אמורים לעבוד) שגורסת טענות קשות ושקריות. מנסה לייצר אווירת כאוס, ובעיקר לפגוע בשם של ירוחם".
לדבריה, מנהלת פיתוח אסטרטגי בחרה לעזוב עוד לפני שנכנסה לתפקיד, וכך גם מנכ"לית החברה הכלכלית והמהנדסת. "לכל בעל תפקיד שעזב, הייתה סיבה", ציינה. לאחר מכן האשימה את ראש המועצה לשעבר בשימוש ביישוב לקידומה האישי.
ממשרד הרווחה נמסר: "המשרד פועל לסייע לרשות לצלוח את המשבר שאליו נקלעה בגיוס כוח אדם מקצועי והתגייסות של גורמי המקצוע במחוז למתן מענה לתושבים. עד להתייצבות המצב הנחה מחוז דרום במשרד את המחלקה לשירותים חברתיים לתעדף את המשימות בהתאם לדחיפות, כדי לוודא שמקרי חירום ימשיכו להיות מטופלים באופן מיידי".