טלטלה בממשלה בקייב, כמעט שנה אחרי הפלישה הרוסית: גורם בכיר באוקראינה הודיע אמש (יום א') כי שר ההגנה אולכסיי רזניקוב יודח מתפקידו, על רקע טענות לשחיתות במשרד שלו. הנשיא וולודימיר זלנסקי טרם הודיע רשמית על ההדחה, אבל המחוקק הבכיר דוד ארחמיה אמר כי במקום רזניקוב ימונה לשר ההגנה קירילו בודאנוב, גנרל בן 37 שעומד בראש המודיעין הצבאי של אוקראינה. לא ברור לפי שעה אם החילופים כבר יצאו לפועל, או שהם רק מתוכננים.
6 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נפגש עם ננסי פלוסי בקייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נפגש עם ננסי פלוסי בקייב
זלנסקי ושר ההגנה המודח רזניקוב. "המלחמה מכתיבה שינויים", אמר מקורב לנשיא
(צילום: EPA, AFP)
6 צפייה בגלריה
ציוץ של  אולכסיי רזניקוב וולודימיר זלנסקי במהלך הלחימה
ציוץ של  אולכסיי רזניקוב וולודימיר זלנסקי במהלך הלחימה
רזניקוב וזלנסקי מצטלמים מחויכים לסלפי, ימים אחדים לאחר הפלישה הרוסית לפני כמעט שנה
(מתוך טוויטר)
"המלחמה מכתיבה שינויים במדיניות בנוגע לאנשי הסגל", מסר ארחמיה, ראש הסיעה הפרלמנטרית של מפלגתו של זלנסקי. "העיתוי והנסיבות דורשים התחזקות והיערכות מחדש. זה מה שקורה כעת ומה שיקרה בעתיד", הוא הוסיף, והזכיר את ההיערכות למתקפה הרוסית הצפויה בשבועות הקרובים: "אנחנו מתכוננים להגן על עצמו ולהחזיר את מה ששלנו". ארחמיה מסר כי רזניקוב צפוי להישאר בממשלה, וכי ימונה לתפקיד השר האחראי על התעשיות האסטרטגיות. הוא לא ציין כאמור מתי החילופים ייצאו לפועל.
מתוקף תפקידו הבכיר היה רזניקוב מבין הגורמים המרכזיים ביותר שניהלו את פעילותה הצבאית של אוקראינה מאז תחילת הפלישה הרוסית – באופן שהצליח להפתיע את העולם כולו ביכולתה לעמוד אל מול צבא של מעצמה כמו רוסיה ואף להנחיל לו מפלות משפילות. רזניקוב בן ה-56 מונה לתפקידו בנובמבר 2021, זמן קצר לפני הפלישה ב-24 בפברואר בשנה שלאחר מכן, ולקח מאז חלק משמעותי במאמצים לשכנע את המערב לשלוח לאוקראינה כלי נשק מתקדמים. בכך הפך לאחת הדמויות האוקראיניות הבולטות בעולם, מלבד אולי זלנסקי עצמו.
ההדחה המסתמנת מגיעה על רקע הפרשה שבמסגרתה נטען כי משרד ההגנה שילם סכום מופקע עבור המזון שקיבלו החיילים בחזית – פי שניים עד שלושה מהמחיר הרגיל שבו נמכר לאזרחים. פרשת השחיתות שנחשפה בחודש שעבר תרמה ל"גל טיהורים" שמנהל כעת זלנסקי, במסגרתו גם הודח סגן שר ההגנה האוקראיני ויאצ'סלב שפובלוב, שעמד במוקד הפרשה. שפובלוב טען אז כי "ההאשמות התקשורתיות" נגדו חסרות בסיס, וגם משרד ההגנה הכחיש את הטענות.
6 צפייה בגלריה
קירילו בודאנוב בודנוב ראש המודיעין הצבאי שימונה לפי דיווחים לשר ההגנה החדש של אוקראינה
קירילו בודאנוב בודנוב ראש המודיעין הצבאי שימונה לפי דיווחים לשר ההגנה החדש של אוקראינה
קירילו בודאנוב, ראש המודיעין הצבאי ש"יחליף את רזניקוב"
(צילום: president.gov.ua)
6 צפייה בגלריה
שר ההגנה של אוקראינה אולכסיי רזניקוב במסיבת עיתונאים שערך לקראת ציון שנה ל מלחמה מול רוסיה
שר ההגנה של אוקראינה אולכסיי רזניקוב במסיבת עיתונאים שערך לקראת ציון שנה ל מלחמה מול רוסיה
רזניקוב במסיבת עיתונאים אחר הצהריים. "אף אחד לא יושב על הכיסא כל החיים"
(צילום: AP)
בימים האחרונים גברו השמועות על הדחתו האפשרית של רזניקוב, ובשעות אחר הצהריים אתמול הוא כינס מסיבת עיתונאים מיוחדת לקראת ציון שנה לפלישה הרוסית, ובמהלכה נמנע מלהשיב ישירות לשאלה מה יהיה עתידו הפוליטי. "אף אחד לא נמצא בכיסא לכל החיים", אמר – והדגיש כי ההחלטה בנושא מצויה אך ורק בידיו של זלנסקי. רזניקוב התייחס גם לטענות לשחיתות במשרד שלו, והודיע כי אנשיו פתחו בבדיקה להליכי רכישת המזון לחיילים. הוא ציין כי הבדיקה עדיין נמשכת אבל צפויה להסתיים בתוך כשבוע – ואז יתקבלו לדבריו ההחלטות הנדרשות כדי לתקן את הראוי-תיקון.
הדחתו מגיעה בשעה קריטית מבחינתה של אוקראינה, שנערכת כאמור למתקפה קרקעית גדולה מצד רוסיה בשבועות הקרובים. בכירים בקייב הזהירו בחודש האחרון שוב ושוב שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין נערך לפתוח במתקפה שכזו כדי לשבור את הקיפאון בשדה הקרב ולהציג לאזרחיו תמונת ניצחון כלשהי אחרי שורת המפלות שספג צבאו בשנה שעברה – ובמסיבת העיתונאים שלו היום אמר רזניקוב כי המתקפה הזו תיפתח כנראה סמוך למועד שבו תצוין שנה אחת לפלישה הרוסית.
רזניקוב הוסיף כי המתקפה הרוסית תיפתח מסיבות "סמליות" סביב יום השנה הראשון לפלישה, למרות שלטענתו המשאבים של הצבא הרוסי לא מספקים עבור מתקפה נרחבת. "למרות הכול, אנחנו מצפים למתקפה רוסית אפשרית בפברואר. רק מתוך נקודת מבט סימובלית. זה לא הגיוני מבחינה צבאית, כיוון שהמשאבים שלהם לא מוכנים. אבל הם יעשו את זה בכל מקרה", אמר.
6 צפייה בגלריה
ירי ארטילרי של צבא אוקראינה באזור בחמוט מחוז דונייצק מלחמה מול רוסיה
ירי ארטילרי של צבא אוקראינה באזור בחמוט מחוז דונייצק מלחמה מול רוסיה
ירי ארטילרי של צבא אוקראינה באזור בחמוט, מוקד הקרבות המרכזי בחזית המזרחית
( צילום: רויטרס )
הוא העריך שהמתקפה של רוסיה תיפתח בחזית המזרחית – שם רוסיה ממקדת את עיקר מאמציה בחודשים האחרונים כדי להשלים את כיבוש מחוז דונייצק – או בחזית הדרומית, על מנת להרחיב את המסדרון היבשתי שלה לחצי האי קרים, אותו רוסיה כבשה כבר ב-2014. רזניקוב ציין כי ההערכה היא שרוסיה מחזיקה כעת כ-12,000 לוחמים בבלארוס, שגובלת באוקראינה מצפון, ולדבריו המספר הזה לא יאפשר לרוסים לפתוח במתקפה נרחבת בחזית הזו, כפי שעשו בתחילת המלחמה. שר ההגנה המודח הוסיף כי כלי הנשק החדשים שהמערב הבטיח לספק לארצו לא יגיעו בטווח הזמן המיידי – הטנקים המתקדמים שהובטחו יחלו להגיע כנראה רק במרץ – אבל הביע ביטחון שלמרות זאת הכוחות האוקראיניים יצליחו לסכל את המתקפה הרוסית הצפויה.
הצהרה מעניינת נוספת שניפק רזניקוב לפני הדיווחים על הדחתו היא הבטחה שלא להשתמש בכלי נשק לטווח ארוך מתוצרת מערבית כדי לתקוף יעדים בתוך רוסיה – אלא רק על מנת לסייע בשחרורם של שטחים אוקראיניים כבושים. החשש למתקפות בעומק השטח הרוסי באמצעות נשק מתקדם הוא אחת הסיבות המרכזיות שבמערב נמנעו לאורך המלחמה לשלוח לקייב נשק כזה, כגון טילים ארוכי טווח, אבל על רקע ההצלחות האוקראיניות בשדה הקרב החשש הזה מתפוגג לאיטו. ביום שישי האחרון הודיעה ארה"ב על חבילת סיוע נוספת, שכוללת בין היתר רקטות חדשות מהדגם המתקדם GLSDB, המכונות גם "פצצות גלישה". עם טווח של כ-150 ק"מ הן יכפילו כמעט את הטווח הנוכחי של הרקטות שקיבלו האוקראינים מהמערב, ויסייעו להם לתקוף יעדים בעומק השטחים הכבושים.
פורסם לראשונה: 23:10, 05.02.23