העולם ראה כבר הרבה פורצים טיפשים: היו שנעצרו באמצע השוד כדי לכרסם דבר מה מהמקרר, היו ששברו אגרטלים בדרכם החוצה ונתפסו, וגם על שודדים שפרצו לבית הלא נכון ונותרו בידיים ריקות שמענו. אבל גנב שנתפס פשוט כי רצה לקרוא ולהשכיל? זה, סביר להניח, חידוש מרענן.
כלי תקשורת באיטליה מדווחים בימים האחרונים על פורץ כזה בדיוק, שנלכד בדירה ברומא אחרי שנכנס אליה דרך המרפסת, ובעודו מחפש חפצים יקרי ערך נתקל בספר על המיתולוגיה היוונית – והחל לקרוא בו. בעל הבית בן ה-71, פרדיננדו, שמע את הרעש המוזר מאזור המרפסת, ואז תפס על חם את הפורץ בן ה-38, דניאל שמו, בעוד זה שקוע לחלוטין בספר. כשהפורץ הבין שזוהה ניסה להימלט דרך המרפסת, אך הוא נתפס זמן קצר אחר כך.
1 צפייה בגלריה
שוד גנב קורא ספר
שוד גנב קורא ספר
הגנב ניסה להסביר: "רק התיישבתי לנוח ולהתאושש"
(צילום: shutterstock)
אחרי מעצרו טען הפורץ לחפותו, ולהגנתו הסביר כי הגיע לבניין כדי לפגוש מישהו, אבל במהלך הטיפוס לקומות העליונות – נפל ונפצע ברגלו. הוא טען שכדי להתאושש עצר במרפסת שבה ראה כיסאות, ושחשב כי היא חלק מדירת אירוח להשכרה המיועדת לתיירים, ושם הבחין בספר והחל לקרוא בו. בדיון בהארכת מעצרו הבהיר השופט כי גרסתו של הפורץ דניאל אינה אמינה, ולא הועילה לו העובדה שהוא נתפס עם מזוודה מלאה בבגדי יוקרה שאותם גנב כנראה קודם לכן מבית או מחנות בסביבה.
פרשת "הפורץ האינטלקטואל" עוררה עניין ושעשוע באיטליה, ומחבר הספר שבו קרא, הסופר והמשורר ג'ובאני נוצ'י, הודה שהתרגש מהדיווחים, ושכעת הוא רוצה לשלוח לפורץ עותק כדי שיוכל להשלים את הקריאה: "זה נהדר", אמר לעיתון "איל מסג'רו", "הייתי רוצה למצוא את האדם שנתפס על חם ולתת לו את הספר, כי אני מבין שהוא נעצר באמצע הקריאה. הייתי רוצה שיוכל לסיים אותו".
נוצ'י, שבעצמו מתגורר במרחק 300 מטרים מהרחוב שבו נלכד הפורץ, הסביר: "זה סיפור סוריאליסטי, אבל הוא גם מלא אנושיות. בני האדם הם יצורים לא צפויים – הם יכולים להיכנס לבית כדי לשדוד, ובסופו של דבר למצוא את עצמם שוקעים בספר".