"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף פעיל שמאל
(מתוך טוויטר)

מפקדת עוצבת הפלדה, תת-אלוף נדב לוטן, קיים שיח עם כל מפקדי החטיבות באוגדה בעקבות המעצר האלים של פעיל שמאל בחברון בשבוע שעבר. בסיום השיחה הנחה לוטן כי מפקדי המחלקות ינהלו שיח עם לוחמיהם על התקרית בחברון, יקרינו להם את הסרטונים ממנה וידברו על השגיאות המבצעיות שעשו הלוחמים במהלכה.
בנוסף הבהיר כי מעתה, "לוחמים שלא יתנהלו באופן מוסרי כפי שמצופה מהם - לא יבצעו פעילות מבצעית עד לסיום תחקיר האירוע". לוטן דרש להקפיד על כך שמפקדים וקצינים יהיו במוקדי החיכוך, ולא חיילים לבדם. מצה"ל נמסר כי "מפקד האוגדה קבע שכלל המפקדים יגלו אפס סובלנות למקרי אלימות מילולית ופיזית, והדגיש כי כלל האירועים האחרונים מתוחקרים ועוד יתוחקרו לעומקם".
2 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
תיעוד התקרית בחברון
(מתוך טוויטר)
2 צפייה בגלריה
תא"ל נדב לוטן בטקס חילופי מפקדי עוצבת המפץ ב2019
תא"ל נדב לוטן בטקס חילופי מפקדי עוצבת המפץ ב2019
תא"ל נדב לוטן. "גלו אפס סובלנות למקרי אלימות מילולית ופיזית"
(צילום: דובר צה"ל)
במהלך סוף השבוע הופצו סרטונים מחברון המתעדים אלימות קשה של חיילים בגבעתי, לצד איומים ואזכור של השר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר. לוחמי גבעתי שתועדו תוקפים פעילי שמאל ועיתונאי, הושעו אחרי פרסום התיעודים.
באחד הסרטונים הכה חייל באגרוף פעיל שמאל בפניו, לאחר שהטיל אותו על הקרקע. בסרטון נוסף נשמע לוחם אחר בגבעתי אומר: "בן גביר הולך לעשות סדר במקום הזה. אין, אכלתם אותה. אני קובע מה החוק, ואתה פועל נגד החוק". בסרטון אחר הוא תועד אומר: "אני לא אוהב שמאלנים, אני אשבור לכם את הצורה".
בעקבות התיעודים הפיץ הרמטכ"ל אביב כוכבי איגרת לחיילי צה"ל והודה כי לאחרונה אירע יותר ממקרה אחד שבו "לוחמים הפעילו כוח לא מוצדק כלפי ישראלים או פלסטינים". באיגרת גם הזכיר כוכבי את העובדה שאחד הלוחמים אמר לפעילי השמאל ש"בן גביר יעשה פה סדר, אכלתם אותה", והבהיר כי "לחיילי צה"ל אסור להביע כל עמדה פוליטית. למרבה הצער, בשונה מהפעלת הכוח הנהוגה בצה"ל שמתבצעת באופן מקצועי, חוקי וערכי, אירעו לאחרונה - וגם בסוף השבוע האחרון - מקרים אחדים של הפעלת כוח אלימה ולא מוצדקת, הן כלפי ישראלים והן כלפי פלסטינים, והם כללו אלימות מילולית ואלימות פיזית קשה", נכתב באיגרת.
הרמטכ"ל הבהיר כי "חיילי צה"ל רשאים להפעיל כוח על פי עקרונות וחוקים מוגדרים, ויש להם הסמכויות והכלים הנדרשים לכך. עם זאת, חל עליהם איסור מוחלט להשתמש בכוח שלא לצורך ביצוע המשימה, שלא לצורך הגנה עצמית, וּודאי שלא בשל איבוד עשתונות או לשם נקמה. כל אירוע מסוג זה הוא חמור, פסול, לא ערכי ולא חוקי".