שר החוץ האיראני עבאס ארקצ'י נחת הבוקר (יום שישי) לביקור בביירות, שעות ספורות אחרי התקיפות העוצמתיות ברובע הדאחייה - שכוונו בעיקרן ליורש של חסן נסראללה, האשם סאפי א-דין, ששהה באותה עת ב"מפקדת המודיעין המרכזית" של חיזבאללה וגורלו כעת לא ידוע. איתו שהו בכירים נוספים בארגון הטרור.
חמינאי נואם לעיני ההמון בטהרן

2 צפייה בגלריה
שר החוץ האיראני עבאס ארקצ'י מגיע לביירות
שר החוץ האיראני עבאס ארקצ'י מגיע לביירות
שר החוץ האיראני בביירות
דובר משרד החוץ האיראני, אמר כי "המשלחת האיראנית ללבנון כוללת את שר החוץ, חברי פרלמנט וראש אגודת הסהר האדום. נספק 10 טון מזון ותרופות למדינה, כחלק מהסיוע ההומניטרי. איראן עומדת בסולידריות לצד העם הלבנוני. האזור כולו צריך להבין את המצב החמור שבפניו עומדת לבנון, ואת ההשלכות שלו על עתיד העמים שלנו".
צה"ל הזהיר אמנם את נמל התעופה בביירות שלא יאפשר נחיתות מטוסים מאיראן, וטיסות כאלה אף שבו על עקבותיהן. ואולם, המדיניות שלפיה פועלים בצה"ל היא פגיעה רק במטוסים שאינם אזרחיים - כלומר, כאלה שמכילים בתוכם ציוד צבאי שמיועד לחיזבאללה.
איראן, נזכיר, ספגה ביקורת קשה מתומכי חיזבאללה - ולעג בעולם הערבי - אחרי החיסול של נסראללה בדאחייה. בישראל מעריכים שזו הייתה אחת הסיבות למתקפת הטילים הבליסטיים ביום שלישי האחרון, שבה איראן הגיבה לדבריה גם לחיסול איסמעיל הנייה, גם לחיסול נסראללה וגם לחיסול מפקד כוח קודס בלבנון ששהה איתו.
עראקצ'י נפגש בביירות עם ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, ואמר כי "אנחנו נחושים לתמוך בחיזבאללה, בממשלה ובעם. ישראל מבצעת פשעי מלחמה, ועל מדינות ערב והאיסלאם לעשות הכול כדי לגייס ארגונים בינלאומיים נגד ישראל".
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י נפגש עם ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי בביירות ואמר: "אנחנו נחושים לתמוך בממשלה, בעם ובחיזבאללה בהתמודדות עם התקיפות הישראליות. הפשעים הישראלים הם דוגמה לפשעי מלחמה. על מדינות האסלאם והמדינות הערביות לעשות כל מאמץ לגייס ארגונים בינלאומיים נגד ישראל". מיקאתי מצידו הודה לאיראן "על התמיכה בלבנון בנסיבות הקשות האלה".
מאוחר יותר הוסיף כי הוא "מגבה את המאמצים להפסקת אש בלבנון לפי תנאים שיוסכמו על ידי חיזבאללה - ובתנאי שתכלול גם את עזה", ואמר: "איראן תומכת במאמצי לבנון להתמודד עם פשעיה של ישראל, נישאר לצד לבנון. אנו בטוחים שישראל תיכשל. הנוכחות שלי כאן בביירות היא עדות לכך שאיראן עומדת לצד חיזבאללה. התקיפה נגד ישראל הייתה הגנה עצמית לגיטימית, אין לנו תוכניות להמשיך - אלא אם ישראל תחליט לתקוף אותנו".
בתוך כך, סוכנות הידיעות SNN דיווחה מפי גורם במשמרות המהפכה של איראן כי "אם ישראל תעשה שגיאה - נתקוף את מתקני הגז והאנרגיה שלה".

קבורת נסראללה, ונאום חמינאי

לאור הביקורת הזו, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי החליט באופן חריג לנאום בתפילות יום השישי בטהרן - ולעשות זאת גם בערבית. זו הפעם הראשונה זה ארבע שנים שחמינאי מוביל את התפילות בבירה האיראנית, אחרי שדווח כי הועבר ל"מקום בטוח" מחשש שיחוסל גם הוא על-ידי ישראל. בפעם הקודמת, הוא עשה זאת אחרי חיסולו של קאסם סולימאני בבגדד, מה שגם מעיד עד כמה חשוב היה נסראללה לציר האיראני.
2 צפייה בגלריה
נאומו של עלי חמינאי
נאומו של עלי חמינאי
"מתקפת 7 באוקטובר לגיטימית, וגם פעולות חיזבאללה". ההמונים בנאום חמינאי
בעוד ישראל מקבלת לפי שעה לגיטימציה יחסית לפעול בלבנון - לאור העובדה שחיזבאללה הוא שהחל לתקוף ב-8 באוקטובר - ניסה חמינאי לצופף שורות בציר ההתנגדות, ולצנן את הביקורת שהוטחה בו. "מבול אל-אקצא (השם הפלסטיני למתקפת חמאס) היה זכותו הטבעית של העם הפלסטיני", אמר. "ההגנה של העם הלבנוני על עזה היא לגיטימית וחוקית, ואין לאף אחד זכות לבקר זאת. וכך, גם המבצע האיראני האחרון לגיטימי וחוקי. הפעולה שביצענו הייתה העונש המינמלי עבור ישראל על פשעיה הנוראיים".
בינתיים, גורם המקורב לחיזבאללה מסר לסוכנות הידיעות AFP כי נסראללה "נקבר זמנית במקום סודי", מחשש שישראל תתקוף בהלווייתו אם זו תתקיים בפומבי. לדבריו, חיזבאללה ניסה - באמצעות מנהיגי לבנון - לקבל ערבויות מארה"ב לכך שהלוויה לא תותקף, אך המשך התקיפות הישראליות לא אפשרו זאת. כשהנסיבות יאפשרו, הוסיף, תיערך לנסראללה גם הלוויה גדולה.
חמינאי עצמו התייחס בנאומו למנהיג חיזבאללה המחוסל, ואמר כי "ההשפעה של נסראללה חרגה מגבולות לבנון, איראן ומדינות ערב. הוא היה הפנינה של לבנון, אחי היקר, מקור הגאווה, דמות אהובה בעולם האיסלאמי. זה אובדן גדול".
לדברי חמינאי, "נסראללה היה הדגל של ההתנגדות, הקול של המדוכאים. תחת ניהולו חיזבאללה גדל צעד אחר צעד. האויב מעמיד פנים שהוא מנצח באמצעות חיסולים, הרס ופגיעה באזרחים, אבל הוא לא הצליח לפגוע בחמאס, חיזבאללה, הג'יהאד האיסלאמי והתנועות האחרות".
לאחר מכן פנה ל"לוחמים בלבנון" ולפלסטינים, ואמר: "שפיכות הדמים לא צריכה להחליש את הכוח שלכם. ההתנגדות לא תיסוג עקב מות אנשיה, והניצחון יהיה שלה".
לטענתו, "הגנה על לבנון הפצועה היא החובה שלנו והחובה של כל המוסלמים. המטרה של ארה"ב היא להפוך את ישראל לשער ייצוא אנרגיה למערב, ולייבוא של סחורות מהמערב למזרח התיכון. המציאות מראה לנו כי כל תקיפה נגד האויב היא שירות עבור האזור והאנושות".
פורסם לראשונה: 11:43, 04.10.24