12 עוברי אורח נפגעו בפיצוץ רכב ברמלה: פיצוץ עז אירע ליד השוק ברמלה, יממה לאחר ששניים נרצחו. מותם של ארבעה בני אדם נקבע ועוד שמונה נפצעו באירוע הקשה. שתי חנויות עלו באש ומתוכן חולצו תינוק ואימו, נערה מחוסרת הכרה ועוד שניים. במשטרה אמרו כי הרקע ככל הנראה פלילי.
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
(צילום: דוברות כבאות והצלה, צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

המפכ"ל דני לוי אמר בזירה כי "נרדוף את כל מי שעשה את זה. אנחנו כמשטרת ישראל הבטחנו ונקיים לא נוותר לאף עבריין, לאף אחד שמנסה לפגוע באזרחים או באנשים חפים מפשע, וברגע שהוא עושה את זה אנחנו נהיה פה נרדוף אותו עד שאנחנו נשיג אותו כפי שאנחנו יודעים לעשות. ואני אומר שוב פעם עצוב מה שקרה פה היום שאנשים תמימים שהולכים לחנות מכולת נפגעים. אין לזה מקום במדינת ישראל בטח לא כשמשטרת ישראל חרטה על דגלה לטפל בדבר הזה".
השר לביטחון פנים, איתמר בן גביר, השתיק עיתונאים ואמר: "מדובר באירוע קשה, אירוע חמור, אירוע שהוא כתוצאה מעשרות שנים של הזנחה של הפשיעה במגזר הערבי. כולנו יודעים ורואים וראינו בכל השנים האחרונות, אנחנו בנושא הזה מקצים משאבים, עובדים כל הזמן, עושים רפורמה. צריך להבין שבלי שהיועצת המשפטית תכנס לעניין לא יהיה פתרון. היועמ"שית סירבה לבקשתי לעצור מעצרים מנהליים. מעצרים מנהליים זה פתרון להתמודדות עם הפשיעה. אם היינו יכולים הלילה להיכנס, ולעצור את כל משפחות הפשע, את כל העבריינים - זה היה משנה את תמונת המצב. ואנחנו יודעים בדיוק מי הם, יש לנו רשימות שלהם, שאנחנו הגשנו ליועצת גם לפני שנה, גם לפני חצי שנה – זה אותם אנשים. חייבים מעצרים מנהליים נגד משפחות הפשע".
דני לוי בזירת פיצוץ הרכב ברמלה
(צילום: מיקי שמידט)

בשלב הזה לא ידוע האם מדובר בהשלכת רימון או בקבוק תבערה שגרם לרכב לעלות באש, אך די בבירור הרקע למעשה הוא פלילי. בהמשך הערב התרחשו מהומות מחוץ לבית החולים לאחר עימותים בין כוחות המשטרה הרבים שנפרסו באזור לבין בני משפחות שהגיעו למקום.
טפסר משנה עוז כהן מפקד תחנת איילון אמר כי "7 צוותי כיבוי מתחנה אזורית איילון פועלים כרגע בזיכוי סופי של האירוע הטראגי והלא פשוט שהיה לנו, שהחל משריפת רכב והאש התפשטה לתוך חנות ככל הנראה מהפיצוץ שהיה. לדברי אנשים במקום, אנשים נמלטו לתוך חנות הבגדים בשביל להסתתר מהאש, האש אחזה בתוך החנות, התפשטה כולל עשן והיא הפכה למלכודת אש".
6 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
6 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
הרכב והחנות השרופה
(צילום: קובי קואנקס)
6 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
סורקים את הזירה לאחר פינוי הפצועים
(צילום: מאיר תורג'מן)
במד"א מסרו כי "בהמשך לפיצוץ רכב ברמלה חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח שמיר-אסף הרופא 5 פצועים נוספים, בהם, 4 אנוש, תינוקת בת חודשיים, ילדה בת 5, ילד בן 10 ונערה בת 15 תוך פעולות החייאה ואישה כבת 50 במצב קשה. כולם עם כוויות וסימני שאיפת עשן. סה"כ באירוע 12 פצועים, מהם: 4 אנוש, 1 קשה, 2 בינוני ו-5 קל". בבית החולים שמיר-אסף הרופא הוכרז בעקבות המצב אירוע רב נפגעים.
פראמדיקית מד"א ליאת כהן סיפרה: "מדובר בזירת פיצוץ קשה של רכב, הצוותים הראשונים של מד"א שהגיעו לזירה החלו להעניק טיפול רפואי לפצועים בינוני וקל, שסבלו מרסיסים וחבלות ופינו אותם לבית החולים. כוחות גדולים נוספים של מד"א שכללו ניידות טיפול נמרץ ואמבולנסים שהגיעו למקום חברו לכוחות הכיבוי שתוך כדי פעולות כיבוי האש חילצו מתוך החנויות הסמוכות 5 נפגעים מחוסרי הכרה, בהם אישה כבת 50, נערה כבת 15, ילד כבן 10, ילדה כבת 5 ופעוט כבן חודש, הם סבלו כולם משאיפת עשן, ופונו לבית החולים במצב אנוש תוך כדי ביצוע פעולות החייאה".
אריאל, בן 10 תושב רמלה, היה עד ראייה לפיצוץ הרכב ברחוב הרצל: "ענני עשן מטורפים היו בשמים. פתחו את הדלתות באוטובוס שהיינו ופשוט ברחנו. ראינו מלא פצועים. היה מחזה מלחיץ".
אריאל בן ה-10 שהיה עד לפיצוץ הרכב ברמלה

סוחר בשוק רמלה תיאר את הרגעים אחרי הפיצוץ: "כל הקליינטים ברחו מהשוק בפאניקה. חשבנו שנפל טיל על רמלה. כמה דקות לפני הפיצוץ השוק היה עמוס בקונים שרבים מהם מגיעים מחוץ לעיר, כולם ברחו והשוק התרוקן. הבסטה שלי הזדעזעה כולה. יצאנו לכיוון הבום וראינו עשן והבחנתי ברכב עולה באש ופצועים מסביבי. זה סדום ועמורה. השוק והעסקים נפגעים מכל מה שקוראים על רצח ועוד רצח. פיצוץ הרכב וגם המקרים שהיו קודם זה ממש בתוך השכונות. לעולם לא היה ברמלה דבר כזה, זה לא היה מתקרב למשהו דומה למה שאנחנו עוברים בשבועיים האחרונים".
מדובר בשבועיים קשים מאוד בעיר, שרשמה מספר אירועי רצח ואלימות. האני אלעפיפי, גבר כבן 40, נורה למוות אמש. הוא פונה על-ידי מד"א לבית החולים אסף הרופא בבאר יעקב במצב אנוש, שם נקבע בהמשך מותו. שעות אחר כך הודיעה המשטרה על רצח נוסף בעיר, של תאני אבו דיה, כבת 40 שנורתה למוות ונמצאה ללא רוח חיים ברכב בשטח פתוח.
6 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
כוחות ההצלה ליד הרכב שפוצץ
(צילום: קובי קואנקס)
6 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה שגרמה לשריפה
6 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת פיצוץ הרכב ברמלה
תיעוד מזירת פיצוץ הרכב ברמלה
הרכב שפוצץ בו חוסל אבו גאנם
(צילום: עידו ארז)
ביום חמישי בשבוע שעבר נהרג שם בפיצוץ רכב, במרכז העיר וסמוך לגני ילדים, מחמוד עלי אבו גאנם - שחוסל על רקע פלילי. בתיעוד מהחיסול נראה רכבו של אבו גאנם נוסע ברחוב, מאט כדי להשתלב ופונה ימינה - ואז מתפוצץ, הרכב נשרף כליל. חמישה ימים לפני כן, דועאא אבו זיד, צעירה בשנות ה-20 לחייה, נורתה למוות בירי ברחוב מסדה בעיר. צוות מד"א פינה אותה לבית החולים שמיר אסף הרופא כשהיא במצב אנוש, שם הרופאים נאלצו לקבוע את מותה.
ראש עיריית רמלה, מיכאל וידל, הגיב בחריפות בשבוע שעבר עוד לפני גל הרציחות החדש: "מטען חבלה התפוצץ ברכב שהיה בנסיעה ברחוב יחזקאל במרכז העיר רמלה צמוד לתלמוד תורה רזיאל ומתחם גני ילדים. אני קורא לשר איתמר בן גביר לעזוב הכל ולבוא לפה. מבחינתי זה כמו פיגוע תופת. רכב מתפוצץ ליד גן ילדים ברכב שנוסע במרכז העיר. אנחנו רוצים ביטחון. שיכניס את השב"כ, שיעזוב הכל ויתן לנו ביטחון".