איראן דחתה את המאמצים הכבדים של ארה"ב ודיפלומטים בעולם הערבי למתן את תגובתה על חיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן. כך דווח הערב (ראשון) ב"וול סטריט ג'ורנל". מאז החיסול, מנהיגי איראן נשבעו להגיב, ובשיחות שקיימו אתמול אמרו, לפי גורמים שמעורים בפרטים, "לא אכפת לנו אם התגובה שלנו תגרום למלחמה".
ארה"ב ביקשה ממדינות במערב וממדינות ערביות להעביר מסר לאיראן לא להסלים - והזהירה שכל תקיפה משמעותית תגרור תגובת נגד. לפי האמריקנים, אם טהרן תבחר שלא להסלים את המצב יתר על המידה - לנשיא החדש של איראן, ששעות לאחר השבעתו הנייה חוסל, יהיה סיכוי טוב יותר לשפר את הקשרים עם המערב.
הטסת גופתו של איסמעיל הנייה מאיראן לקטאר

2 צפייה בגלריה
לוויה איסמעיל הנייה
לוויה איסמעיל הנייה
איראן נחושה להגיב. "לא אכפת לנו אם יגרום למלחמה"
(AP Photo/Vahid Salemi)
המסר של וושינגטון, שמנסה מהצד השני גם ללחוץ על ישראל להנמיך את הלהבות, הוא ברור: "על איראן לגלות איפוק". בינתיים דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי עדכן בהצהרה כי נכון לשעה זו אין שינוי בהנחיות, חרף איומי איראן. לדבריו, "נכון לעכשיו אין שינוי במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף. עד שלא נאמר אחרת, אין שינוי. נעדכן כשנידרש לכך, ואני אהיה כאן כדי לעדכן אתכם".
לצד זאת, דובר צה"ל הדגיש כי "אנחנו במוכנות חזקה מאוד בהגנה, באוויר, בים, ביבשה - ואנו ערוכים לכל איום מתפרץ. ההגנה לא הרמטית, וכל אזרח נדרש לדעת מה ההנחיות בכל מקום שבו הוא נמצא. אנחנו רואים עלייה בכניסה לאתר פיקוד העורף, שם נמצאות כלל התשובות לשאלות. היום פיקוד העורף השיק מערכת חדשה בשם מסר אישי, ששולחת הודעות לפלאפונים ניידים שנמצאים תחת אזור באיום. זאת מערכת שמשמשת בעולם לאזהרה מפני רעידות אדמה".
הוא נשאל מדוע ישראל מחכה לנקמה האיראנית ולא פותחת במכת מנע - והשיב: "יש לנו תוכניות, יש לנו מוכנות גבוהה לביצוע, וכל הנחיה שנקבל מהדרג המדיני נבצע מיד". בצל הניסיונות להרגיע את המצב, מדינות רבות, ערביות ומערביות, לא לוקחות סיכונים - וקוראות בזו אחר זו לאזרחיהן לצאת מלבנון - בעקבות החשש ממלחמה כוללת מול ישראל.
2 צפייה בגלריה
שלישים ג'ו ביידן עמאן ירדן יירוט יירוטים תקיפה תקיפות טילים מ איראן אירן לעבר ישראל מלחמה שמיים בנימין נתניהו
שלישים ג'ו ביידן עמאן ירדן יירוט יירוטים תקיפה תקיפות טילים מ איראן אירן לעבר ישראל מלחמה שמיים בנימין נתניהו
במקביל למאמצים מול איראן, ארה"ב מעוניינת שגם ישראל תנמיך את גובה הלהבות
(צילום: LUDOVIC MARIN / AFP, רויטרס, נעם ריבקין פנטון)
המתיחות עלתה כידוע בשבוע האחרון, אחרי החיסולים הדרמטיים של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה בטהרן, וחיסולו של בכיר חיזבאללה פואד שוכר בלב הדאחייה של ביירות.
חיסולו של הנייה במתחם הארחה של משמרות המהפכה בטהרן, שאליה הגיע כדי להשתתף בהשבעת הנשיא החדש, היה כישלון ביטחוני מביך עבור איראן. מאז איראן וחמאס מאשימות את ישראל בהריגתו, למרות שזו לא לקחה אחריות רשמית על הפעולה.
בצל ההיערכות לנקמה האיראנית ותגובת חיזבאללה, הערב תתקיים בקריה הערכת מצב בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון. מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, הגנרל מייקל קורילה, יגיע מחר לישראל כחלק ממסע אזורי במזרח התיכון שבו הוא מתאם את פעילות הקואליציה הבינלאומית ליירוט המתקפה האיראנית הצפויה ומתקפת התגובה של החיזבאללה.
קורילה יהיה אורחו של הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, לאחר שנכח באזור גם לפני המתקפה האיראנית ב-13 באפריל לטובת תיאום פעילותה המוצלחת של הקואליציה. מוקדם יותר היום שר הביטחון יואב גלנט ביקר ביחידה הטכנולוגית ליבשה (חט"ל) האחראית על המענה המבצעי-טכנולוגי לכוחות בשטח.
"בחנתי היום את היערכות הכוחות של צה"ל גם בהגנה, גם בהתקפה", אמר גלנט. "אנחנו ערוכים חזק מאוד בהגנה - ביבשה ובאוויר, ואנחנו מוכנים לעבור במהירות להתקפה או לתגובה. אנחנו נגבה מחיר, כפי שאנחנו עושים בימים האחרונים מהאויב. אם הוא יעז לתקוף אותנו, הוא ישלם מחיר כבד".