נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון פרסמו הלילה (בין רביעי לחמישי) הצהרה משותפת שבה קראו להפסקת אש מיידית של 21 יום בין ישראל לחיזבאללה. ״הגיע הזמן להסדר בגבול ישראל-לבנון שיאפשר לאזרחים לחזור לבתיהם בביטחון", נכתב בהצהרה. "אנחנו קוראים לתמיכה רחבה ומיידית של ממשלות ישראל ולבנון״. גורמים בכירים בבית הלבן רמזו כי ישראל ולבנון מכירות את ההסכם - ואף הסכימו לו. מ-15:30 אתמול לא נשמעו אזעקות בצפון. צה"ל, בינתיים, המשיך בתקיפות. אתמול בערב דווח על תקיפות בלבנון, הלילה על תקיפות באל-בקאע.
"חילופי האש מאז 7 באוקטובר, ובפרט במהלך השבועיים האחרונים, מאיימים להתפתח לסכסוך רחב הרבה יותר, ולפגוע באזרחים. לכן עבדנו יחד בימים האחרונים על קריאה משותפת להפסקת אש זמנית כדי לתת לדיפלומטיה הזדמנות להצליח ובכך למנוע הסלמות נוספות מעבר לגבול", קראו ביידן ומקרון בהצהרה - לה שותפות גם אוסטרליה, קנדה, האיחוד האירופי, גרמניה, איטליה, יפן, סעודיה, איחוד האמירויות וקטאר.
הדיון במועצת הביטחון - וההצעה להפסקת אש
(צילום: רויטרס )

6 צפייה בגלריה
ביידן ומקרון
ביידן ומקרון
ביידן ומקרון
(צילום: REUTERS/Sarah Meyssonnier)
בהצהרה המשותפת של המדינות נכתב: "המצב בין לבנון לישראל מאז 8 באוקטובר 2023 הוא בלתי נסבל ומהווה סיכון בלתי מתקבל על הדעת להסלמה אזורית רחבה יותר. זה לא אינטרס של אף אחד, לא של ישראל ולא של לבנון. הגיע הזמן להגיע להסדר דיפלומטי שיאפשר לאזרחים משני צדי הגבול לחזור לבתיהם בשלום. עם זאת, הדיפלומטיה לא יכולה להצליח על רקע הסלמה של הסכסוך הזה. לפיכך, אנו קוראים להפסקת אש מיידית של 21 יום בגבול לבנון-ישראל כדי לספק מרחב לדיפלומטיה לקראת הסדר דיפלומטי, בהתאם להחלטה 1701 של מועצת הביטחון ויישום החלטה 2735 בנוגע להפסקת אש בעזה.
"אנחנו קוראים לכל הצדדים, לרבות ממשלות ישראל ולבנון, לאשר את הפסקת האש הזמנית באופן מיידי בקנה אחד עם החלטה 1701 במהלך תקופה זו, ולתת הזדמנות אמיתית להסדר דיפלומטי. לאחר מכן, אנחנו מוכנים לתמוך באופן מלא בכל המאמצים הדיפלומטיים להשלים הסכם בין לבנון וישראל, בהתבסס על המאמצים של החודשים האחרונים, שיסיים את המשבר הזה לחלוטין״.
נתניהו ממריא לארה"ב, הלילה
(צילום: עומר מירון, יחזקאל קנדיל, לע"מ)

גורמים בכירים בבית הלבן אמרו כי "לבנון וישראל מכירות את ההסכם, וניתן להן לדבר בשם עצמן ולקבל אותו בשעות הקרובות". לדבריו, ״זאת פריצת דרך, ננסה להשתמש בזמן כדי להגיע להישגים בכל החזיתות, כולל עזה. 21 יום זאת תקופה מספיק ארוכה כדי לאפשר למגעים מעשיים להגיע להסכם מורכב מאוד. זו לא איזו נוסחת קסם, אבל חשבנו שזה מתאים. ניהלנו מגעים בחודשים האחרונים ואנחנו מקווים להשתמש ב-21 הימים האלה כדי להשיג הסכם קבוע שיאפשר לאזרחים לחזור לבתיהם - זאת המטרה. הפסקת האש תהיה לאורך הקו הכחול, ובמהלכו ידונו הצדדים על הסכם מקיף שיאפשר לאזרחים לחזור - הן מצד הישראלי והן מצד לבנון".
"זה מאמץ כביר שנעשה במהלך 48 השעות האחרונות. הנשיא ויועציו עסקו בכך עם מדינות מסביב לעולם. לבנון וישראל עבדו ללא לאות להגיע לרגע הזה ואנחנו מוקרים את שיתוף הפעולה שלהן", הוסיפו הבכירים. לשאלה מדוע שחיזבאללה יסכים להפסקת האש, השיבו: "אנחנו מתנהלים מול ממשלת לבנון והמהיגות הריבונית שלה - הם אחראים על מה שקורה בצד שלהם בגבול, עם מי הם מתנהלים זה עניין שלהם. אבל ברגע שהם הסכימו - אז ניתן להבין שחיזבאללה מעורבים״.
הבית הלבן מסר הלילה, עוד לפני ההצהרה המשותפת, כי ביידן ומקרון שוחחו בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק על "המאמצים להגיע להפסקת אש בלבנון כדי להימנע ממלחמה רחבה יותר". שר החוץ הצרפתי ז'אן-נואל בארו סיפר עוד לפני ההצהרה, בדיון במועצת הביטחון של האו"ם בנושא לבנון, על היוזמה של ביידן ומקרון.
דובר צה"ל: ממוקדים מסביב לשעון בחיזבאללה
(צילום: דובר צה"ל)

ההצהרה המשותפת מגיעה לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אמש למשך כארבע שעות בבור בקריה בתל אביב, כשברקע האפשרות שצה"ל ייכנס בקרוב לתמרון קרקעי בלבנון במסגרת מבצע "חיצי הצפון". לאחר שהסתיים הדיון, ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא לארה"ב - שם ינאם בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק - מבלי לספק הצהרה לפני ההמראה.
בפנטגון אמרו אמש כי לא נראה שכניסה קרקעית של כוחות צה"ל ללבנון צפויה לקרות באופן מיידי - חרף המסרים שיצאו מצה"ל, וב"וול סטריט ג'ורנל" צוטטו גורמים המעורים בנושא שטענו כי צה"ל עדיין לא נמצא בעמדה להוציא לפועל פעולה קרקעית - מאחר שעליו להניע עוד חיילים לצפון. צה"ל מצידו הודיע אתמול שיגייס שתי חטיבות מילואים נוספות - שמשלבות חי"ר ושריון. לדברי הגורמים שצוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל", בפנטגון מעריכים שייתכן שפעולה קרקעית ישראלית תוכל לקרות בימים הקרובים.
6 צפייה בגלריה
נתניהו ממריא לארה"ב
נתניהו ממריא לארה"ב
נתניהו ממריא לארה"ב, הלילה
(צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
אתמול המשיך צה"ל לתקוף במהלך היום ברחבי לבנון, בזמן שחיזבאללה נמנע משיגורים מאז 15:30 - אז ירה לעבר הגליל העליון. דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, רמז בתשובה לשאלת ynet כי הצפון הפך לזירה הראשית בלחימה. הגרי אמר כי לאורך היום הופצצו מאות מטרות חיזבאללה, וכי בשלושת הימים האחרונים של המבצע כבר הותקפו יותר מ-2,000 מטרות.
"אנחנו נערכים ומתכוננים לכל מה שיידרש על מנת להשיב את תושבי הצפון הביתה בביטחון", הוסיף הגרי. "אנחנו ממוקדים מסביב לשעון בחיזבאללה". אף שהמוקד כעת הוא בגזרה הצפונית, לדבריו, הלחימה בעזה נמשכת וגם אתמול חוסלו מחבלים. לפי משרד הבריאות של לבנון, לפחות 72 בני אדם נהרגו ועוד מאות נפצעו בתקיפות צה"ל במדינה במהלך 24 השעות האחרונות
כינוס הקבינט החל בעיכוב של שעתיים, שנבע מהתארכות ההתייעצות הביטחונית המצומצמת שכינס לפני כן ראש הממשלה נתניהו. ראש הממשלה המריא הלילה כאמור לארה"ב כדי להשתתף בעצרת הכללית של האו"ם, ובשל האיחור בכינוס הקבינט - הוא המריא בשעה 04:00 לפנות בוקר. את מקומו של ראש הממשלה ימלא שר החוץ ישראל כ"ץ. בעבר, שר המשפטים יריב לוין, שמשמש סגן ראש הממשלה, נבחר למלא את מקומו של נתניהו.
6 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל באזור צור
תקיפות צה"ל באזור צור
תקיפת צה"ל אתמול, באזור צור
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל באזור צור
תקיפות צה"ל באזור צור
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
6 צפייה בגלריה
עשן מיתמר דרום לבנון
עשן מיתמר דרום לבנון
(צילום: HASSAN FNEICH / AFP)
נתניהו יוצא לנאומו באו"ם בשעה שבשולי הכינוס השנתי של העצרת, מנסה ארה"ב לרקום כאמור יחד עם מדינות ערב ומדינות אירופיות הצעה שתוכל לעצור את הלחימה בלבנון - ותאפשר יציאה מהמבוי הסתום במגעים לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. המטרה המרכזית והמיידית של ארה"ב היא להימנע ממלחמה אזורית, שעלולה לגרור גם אותה אליה. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר ל"פוקס ניוז" כי אין סימנים שאיראן מעוניינת במלחמה אזורית - אבל יחד עם זאת, החשש האמריקני הוא שהצדדים ייגררו למלחמה כזו.
גורם אמריקני אמר ל"ניו יורק טיימס" כי בארה"ב מעריכים שמנהיג חמאס יחיא סינוואר עשוי לחוש לחץ כבד יותר להסכים לעסקה אם היא תשלב את שתי הזירות - ובמידה שהלחימה בין ישראל לחיזבאללה תיפסק. למרות זאת, הגורם האמריקני הבהיר שלפי שעה לא ברור אם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה או ראש הממשלה נתניהו יסכימו להפסקה בלחימה.
נתניהו אמנם נתן אור ירוק למגעים שמתנהלים מול האמריקנים, במעורבות השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, על עצירה זמנית של התקיפות בלבנון למען משא ומתן על הפסקת אש - וגם פרסם סרטון שבו אמר כי "אני לא יכול לפרט כל מה שאנחנו עושים" - אבל עדות לכך שהוא לא בהכרח יהיה מוכן לקבל את ההצעה הגיעה מגורם בסביבתו, שאמר כי "כרגע אין מו"מ. הקו האדום של ראש הממשלה ודרמר זה להעיף את חיזבאללה מעבר לליטאני". גם נסראללה לא בהכרח צפוי לקבל את ההצעה האמריקנית, שכן הוא סירב עד כה לעצור את האש ולסגת מ"חזית התמיכה" כל עוד המלחמה בעזה אינה מסתיימת.
6 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון
עמנואל מקרון
מקרון. "ישראל צריכה להפסיק את ההסלמה, חיזבאללה צריך להפסיק לשגר טילים"
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
אחת המדינות המרכזיות שדוחפת להפסקת אש היא כאמור צרפת, שנחשבת קרובה ללבנון עוד מימי תקופת המנדט הצרפתי - שקדמה לעצמאותה של לבנון. נשיא צרפת עמנואל מקרון, שנאם בפני כינוס עצרת האו"ם אמש, הודיע כי הוא שולח את שר החוץ שלו ללבנון, כחלק מהמאמצים הבינלאומיים למנוע מלחמה כוללת בין ישראל לחיזבאללה. מקרון קרא לישראל "להפסיק את ההסלמה" בלבנון - ולחיזבאללה קרא להפסיק לשגר לעברה טילים. "לא יכולה להיות, אסור שתהיה מלחמה בלבנון", אמר.
גם קנצלר גרמניה אולף שולץ הצטרף לקריאות בעולם להימנעות מהסלמה נוספת בין ישראל לחיזבאללה, ומסר: "אסור שהמצב בין ישראל לחיזבאללה יסלים עוד יותר. ישנה סכנה בתבערה אזורית. גרמניה תומכת במגעים להפסקת אש. הבהרתי את זה בפני ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי. נדרש פתרון דיפלומטי לסכסוך".
פורסם לראשונה: 23:41, 25.09.24