איראן וחיזבאללה החלו להשתמש בטיסות אזרחיות לדמשק ולביירות כדי להבריח לחיזבאללה רכיבים צבאיים מתקדמים, הקשורים בין היתר לייצור של אמצעי לחימה צבאיים. כך נודע ל-ynet. מדובר ברכיבים קטנים יחסית שאף נראים תמימים למראה ולכן קל יותר להסוותם בתוך כבודה העולה לטיסה אזרחית. השימוש בטיסות אזרחיות נועד להקשות על גורמי מודיעין בישראל ובמערב שמנטרים את ציר ההברחות הקיים בין איראן לחיזבאללה.
ההברחות הללו מתבצעות, בין היתר, באמצעות כבודת יד שעולה לטיסות אזרחיות על ידי פעילים צבאיים של חיזבאללה. כדי להסוות עוד יותר את ציר ההברחות האזרחי, חלק מהכבודה יוצאת בטיסות אזרחיות מטהרן למדינה באירופה ואז עוברת לטיסת המשך אזרחית לדמשק או לביירות. לפיכך יצרו איראן וחיזבאללה ציר הברחות חשאי ומוסווה בכסות אזרחית שעובר גם דרך אירופה.
מי שמנהל את ציר ההברחות הזה הוא סיד רדא סאפי א-דין, פעיל בכיר בחיזבאללה. רדא הוא בנו של סיד האשם סאפי א-דין, יושב ראש המועצה המבצעת בחיזבאללה. כחלק מתפקידו האשם אחראי על פעילות חיזבאללה מול האוכלוסייה השיעית בלבנון וכן על יצירה וטיפוח ערוצי קשר בין הארגון לבין גורמי השפעה בלבנון.
רדא אף קשור בטבורו לאיראנים משום שהוא נשוי לבתו של קאסם סולימאני, מי שהיה מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה וחוסל בידי ארצות הברית. הוא נוהג לטוס כמה פעמים בחודש לאיראן מלבנון שם מתגוררת אשתו, אלא שאופי הטיסות לאיראן אינו תמים ומהווה בין היתר כיסוי עבורו. סיד רדא מנצל את השהות שלו באיראן לצורך תיאום העברות הרכיבים הצבאיים המתקדמים לחיזבאללה תוך שימוש בתשתיות, משאבים ורשת פעילים שכפופה לו ונמצאת באחריותה של המועצה המבצעת שאביו עומד בראשה ובתמיכת גורמים שונים הקשורים למשמרות המהפכה.
ציר ההברחות כאמור נשען על תשתיות אזרחיות ולמעשה סיד האשם מנצל את מעמדו הבכיר בחיזבאללה ואת קשריו עם גורמים האחראים על אותן תשתיות אזרחיות כדי למסד את ציר ההברחה הזה, בתקווה שהוא נעלם מעיניו של המודיעין הישראלי.
בעבר אתרים הסמוכים לשדה התעופה הבינלאומי בדמשק הותקפו פעמים רבות מהאוויר. בסוריה וגם ברוסיה הצביעו על חיל האוויר הישראלי כאחראי לתקיפות הללו שמבוצעות במסגרת המאמצים של ישראל למנוע התבססות איראנית בשטח סוריה וכן למנוע הברחות נשק מתקדם לחיזבאללה.
עם זאת, איראן וחיזבאללה משתמשות בצירי הברחה נוספים להעברת אמצעי נשק מתקדם ללבנון, בהם הציר הימי והציר היבשתי. גם בצירים אלו מותקפים לעיתים קרובות כלי שיט, שיירות יבשתיות ומחסנים. ישראל שומרת על עמימות בכל הנוגע לכך.